Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?

Een testversie maken: spielerei of zinvol?

De literatuur en andere onderzoeken geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw belangrijker zullen worden. Voor veel beelddenkers zijn deze talenten hun natuurlijke kwaliteiten, zonder dat ze dit beseffen.

Op welke manier kunnen beelddenkers deze talenten ontwikkelen? Al te vaak zien mensen deze nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het tweede artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst: testen en experimenteren.


Een prototype om te testen en experimenteren

Beelddenkers zijn doeners. leren al doende en zelden door het lezen van een boek of procedure. Om een handleiding te volgen hebben ze geen geduld.

Je zal hen zelden een idee of oplossing vooraf volledig theoretisch zien uit schrijven of onderbouwen met data en cijfers.


Experimenteren

Hebben ze een ruw idee, dan gaan ze direct testen en proberen om in de praktijk te zien:

  • Waar nog elementen in ontbreken.
  • Waarom een idee in praktijk toch niet werkbaar zal zijn.
  • Door te proberen en af en toe te mislukken, werken ze het idee verder uit.

Deze werkwijze maakt het lastiger om je collega’s en medewerkers in een vroeg stadium uit te nodigen om je te helpen.


Tonen

Hoe leg je zo’n ruw idee uit als er nog geen informatie beschikbaar is die aantoont dat dit de juiste oplossing is?

Een eerste eenvoudige testversie zal het concept idee concreet maken.

  • Het maakt het idee wat in jouw hoofd zit, tastbaar en duidelijk maken voor je collega’s en medewerkers. 
  • Het toont anderen in welke richting je denkt om het probleem op te lossen.


Wanneer is een idee klaar?

Voor een beelddenker is een idee nooit af: Elk nieuw element of nieuw stukje informatie dat hij oppikt, zal gebruikt worden als verbetering. Zo werkt het denkproces van een beelddenker.

Dit gedrag lijkt wispelturig en inconsistent voor een collega of medewerker.


Taal en beeld

Een beelddenker heeft moeite om zijn idee kort en bondig uit te leggen. Door hun woordkeuze, lijkt het idee warrig en totaal chaotisch.

Een eerste ruwe testversie van je idee maken, helpt je om aan te tonen wat je bedoelt.

Het doel van een prototype:

  • Een eenvoudig proefontwerp toont visueel wat je lastig met woorden uit te leggen is.
  • Aanduiden waar mogelijke problemen of verbeteringsopties zitten.
  • Elementen waarvoor jij hulp en advies kan gebruiken van je collega’s en medewerkers.


numentum is een prototype maken in een vroeg stadium zinvol of tijdverlies knutselgerief


Hyperlinken in je hoofd

Als van de hak op de tak springen jouw natuurlijke manier van denken is, kan dit vervelend zijn voor je klanten, collega’s of medewerkers.

  • Jij denkt associatief: De ene gedachte kan je bij iets totaal anders brengen. Vergelijkbaar met hoe je op een computer van de ene pagina met een hyperlink op een totaal andere pagina terecht komt. 
  • Daarnaast zijn er een aantal processtappen die wel in je hoofd gebeuren maar die je niet vertelt.

Hierdoor is het logisch dat je toehoorders moeite hebben om jouw voorstelling van de oplossing te volgen, ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken!


De kat uit de boom kijken

Ook al ben je de leidinggevende of zaakvoerder, de kans is reëel dat medewerkers of klanten afhaken.

Ofwel zullen Je medewerkers een afwachtende houding aannemen totdat jij hen duidelijk vertelt wat ze moeten doen, terwijl jij actie verwacht zoals:

  • Meedenken in dit vroege ontwikkelingsstadium;
  • Het initiatief nemen om de eerste testversie te verbeteren;
  • Reacties en feedback horen.

Zonder hen een concrete instructie te geven, zal er niets gebeuren omdat het totaal onduidelijk voor hen is.


Hoe kan een proefontwerp het verschil maken?

Maak van je projectideeën snel een eerste testversie: een ruw basis prototype van wat jij in gedachte hebt.

Zo’n klein experiment hoeft verre van perfect te zijn. De eerste testversie lijkt veel op knippen en plakken met de materialen die voorhanden zijn.

Het hoeft in geen enkel opzicht volledig afgewerkt te zijn. Zie het als een 3 dimensionale versie van een eerste ruwe schets op papier.

Voordelen:

  • Je vermijdt dat je collega’s of medewerkers moeten luisteren naar jouw chaotisch verhaal. Het beeld zegt meer dan jij kan vertellen. Dit spaart tijd voor alle betrokken partijen.
  • Zo’n testversie nodigt anderen uit om concept mee verder te ontwikkelen. Misschien zijn je collega’s of medewerkers minder sterk om zelf nieuwe ideeën te bedenken. Ze bezitten wel waardevolle kennis en informatie over de materie.


Inspiratie in overvloed

Beeldenkers of conceptuele denkers halen eindeloos veel inspiratie uit hun dagelijkse omgeving. Denk bijvoorbeeld aan:

  • studies en opleidingen
  • werkervaring in verschillende sectoren
  • Inspiratie uit dagelijkse activiteiten: een bedrijfsbezoek, films of beelden op de computer, een affiche die ze onder weg naar kantoor in een flits hebben zien passeren
  • enz.

Al deze kennis zorgt voor inspiratie en nieuwe inzichten. Door al deze informatie samen te voegen en te combineren, ontstaan nieuwe ideeën.

Zelden zie je hen iets klakkeloos kopiëren. Elk idee passen ze direct aan zodat het nog beter voldoet aan hun eigen situatie.


numentum is een prototype maken in een vroeg stadium zinvol of tijdverlies quote


Prototypes bouwen als leidinggevende?

Beelddenkers leren al doende.

Van nature verloopt zo’n leerproces met vallen en opstaan. Onze maatschappij straft fouten maken echter nog steeds af.

Door als leidinggevende zelf het goede voorbeeld te geven om te experimenteren, laat je zien dat fouten maken mag.

  • Zorg voor een omgeving waar elk mislukt test experiment, grondig onderzocht wordt.
  • Door goed te onderzoeken waar een test fout liep, ontdek je waardevolle informatie om verder te bouwen aan een verbeterde testversie.
  • Werk je als leidinggevende zelf actief mee aan het bouwen van prototypes om ideeën te testen, dan geef je aan dat testen en experimenteren zinvol is om goede resultaat te halen.

Ook al lijkt het spielerei, door jou betrokkenheid geef je een duidelijke boodschap aan de groep: “We zijn wel degelijk bezig en werken naar een tastbaar resultaat. Dit experiment levert ons als team voordeel op.”


Prototyping: tijdverlies of zinvol?

Een beelddenker weet intuïtief wel wat zal werken en wat niet. De rationele elementen zoals feiten en testresultaten, ontbreken bij de start van de ontwikkelingsfase.

Terwijl collega’s of klanten wel direct harde bewijzen en argumenten willen zien om de oplossing te kunnen zien.

In zo’n situatie kan een eenvoudig testmodel wonderen verrichten:

  • Om duidelijk en tastbaar te maken waar het overgaat.
  • Of om aan te geven in welke richting je naar een oplossing zoekt.
  • Snel testen geeft een goede indicatie of een idee kan uitgroeien tot een werkbaar systeem.

Soms falen experimenten en ook dat hoort er bij. Hoe vroeger je een prototype ontwikkelt,

  • hoe sneller je ontdekt of iets werkt;
  • hoe makkelijker je het concept kan verbeteren;

Indien de eerste test aantoont dat dit nooit zal werken, kan je het project vroegtijdig afsluiten. Het zal je bedrijf heel wat onnodige ontwikkelingskosten en tijd besparen!



De talenten van de toekomst

Dit is het tweede artikel uit deze reeks: testen en experimenteren

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

1) herkaderen en herformuleren: Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?

2) testen en experimenteren

3) empathie en verbeeldingVerbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?

4) visuele communicatie:
Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen

5) samenwerken:
Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 8 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 19 augustus 2024.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.

Saskia Smet beelddenker advies en begeleiding - prototype maken




Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Vragen over prototypes maken en andere beelddenkerstalenten?

Op deze blog vind je verhalen, inzichten en praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

Kijk bij de gratis tips of stel je vraag via het contactformulier.




Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay

19 augustus 2024

Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x