De literatuur en andere onderzoeken geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw belangrijker zullen worden. Voor veel beelddenkers zijn deze talenten hun natuurlijke kwaliteiten, zonder dat ze dit beseffen.
Op welke manier kunnen beelddenkers deze talenten ontwikkelen? Al te vaak zien mensen deze nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.
Dit is het tweede artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst: testen en experimenteren.
Beelddenkers zijn doeners. leren al doende en zelden door het lezen van een boek of procedure. Om een handleiding te volgen hebben ze geen geduld.
Je zal hen zelden een idee of oplossing vooraf volledig theoretisch zien uit schrijven of onderbouwen met data en cijfers.
Hebben ze een ruw idee, dan gaan ze direct testen en proberen om in de praktijk te zien:
Deze werkwijze maakt het lastiger om je collega’s en medewerkers in een vroeg stadium uit te nodigen om je te helpen.
Hoe leg je zo’n ruw idee uit als er nog geen informatie beschikbaar is die aantoont dat dit de juiste oplossing is?
Een eerste eenvoudige testversie zal het concept idee concreet maken.
Voor een beelddenker is een idee nooit af: Elk nieuw element of nieuw stukje informatie dat hij oppikt, zal gebruikt worden als verbetering. Zo werkt het denkproces van een beelddenker.
Dit gedrag lijkt wispelturig en inconsistent voor een collega of medewerker.
Een beelddenker heeft moeite om zijn idee kort en bondig uit te leggen. Door hun woordkeuze, lijkt het idee warrig en totaal chaotisch.
Een eerste ruwe testversie van je idee maken, helpt je om aan te tonen wat je bedoelt.
Het doel van een prototype:
Als van de hak op de tak springen jouw natuurlijke manier van denken is, kan dit vervelend zijn voor je klanten, collega’s of medewerkers.
Hierdoor is het logisch dat je toehoorders moeite hebben om jouw voorstelling van de oplossing te volgen, ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken!
Ook al ben je de leidinggevende of zaakvoerder, de kans is reëel dat medewerkers of klanten afhaken.
Ofwel zullen Je medewerkers een afwachtende houding aannemen totdat jij hen duidelijk vertelt wat ze moeten doen, terwijl jij actie verwacht zoals:
Zonder hen een concrete instructie te geven, zal er niets gebeuren omdat het totaal onduidelijk voor hen is.
Maak van je projectideeën snel een eerste testversie: een ruw basis prototype van wat jij in gedachte hebt.
Zo’n klein experiment hoeft verre van perfect te zijn. De eerste testversie lijkt veel op knippen en plakken met de materialen die voorhanden zijn.
Het hoeft in geen enkel opzicht volledig afgewerkt te zijn. Zie het als een 3 dimensionale versie van een eerste ruwe schets op papier.
Beeldenkers of conceptuele denkers halen eindeloos veel inspiratie uit hun dagelijkse omgeving. Denk bijvoorbeeld aan:
Al deze kennis zorgt voor inspiratie en nieuwe inzichten. Door al deze informatie samen te voegen en te combineren, ontstaan nieuwe ideeën.
Zelden zie je hen iets klakkeloos kopiëren. Elk idee passen ze direct aan zodat het nog beter voldoet aan hun eigen situatie.
Beelddenkers leren al doende.
Van nature verloopt zo’n leerproces met vallen en opstaan. Onze maatschappij straft fouten maken echter nog steeds af.
Door als leidinggevende zelf het goede voorbeeld te geven om te experimenteren, laat je zien dat fouten maken mag.
Ook al lijkt het spielerei, door jou betrokkenheid geef je een duidelijke boodschap aan de groep: “We zijn wel degelijk bezig en werken naar een tastbaar resultaat. Dit experiment levert ons als team voordeel op.”
Een beelddenker weet intuïtief wel wat zal werken en wat niet. De rationele elementen zoals feiten en testresultaten, ontbreken bij de start van de ontwikkelingsfase.
Terwijl collega’s of klanten wel direct harde bewijzen en argumenten willen zien om de oplossing te kunnen zien.
In zo’n situatie kan een eenvoudig testmodel wonderen verrichten:
Soms falen experimenten en ook dat hoort er bij. Hoe vroeger je een prototype ontwikkelt,
Indien de eerste test aantoont dat dit nooit zal werken, kan je het project vroegtijdig afsluiten. Het zal je bedrijf heel wat onnodige ontwikkelingskosten en tijd besparen!
Dit is het tweede artikel uit deze reeks: testen en experimenteren
Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn. Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:
1) herkaderen en herformuleren: Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?
2) testen en experimenteren
3) empathie en verbeelding: Verbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?
4) visuele communicatie:
Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen
5) samenwerken:
Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?
Dit artikel verscheen voor het eerst op 8 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 19 augustus 2024.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!
Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!
Op deze blog vind je verhalen, inzichten en praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.
Kijk bij de gratis tips of stel je vraag via het contactformulier.
Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay
19 augustus 2024