Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?

Testversie: spielerei of zinvol?

De literatuur en andere onderzoeken geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw aan belang zullen winnen. Multi-getalenteerde bruggenbouwers(*) bezitten deze kwaliteiten als natuurlijke talenten, maar beseffen dit vaak niet.

Op welke manier kunnen multi-getalenteerde bruggenbouwers deze talenten verzilveren? Al te vaak beschouwen mensen dit nu nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het tweede artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst: testen en experimenteren.


Een prototype om te testen en experimenteren

Multi-getalenteerde bruggenbouwers leren al doende, niet uit een boek of procedure. Om een handleiding te lezen en te volgen hebben ze geen geduld.

Je zal hen zelden eerst alles volledig theoretisch zien uit te schrijven of te bewijzen. Hebben ze een idee, dan gaan ze direct van start. Testen en proberen zodat ze direct in praktijk zien:

  • Op welk vlak er elementen ontbreken.
  • Onderzoeken waarom een oplossing fout gaat in praktijk.

Dat maakt het lastiger om je collega’s en medewerkers mee te krijgen om je idee uit te werken. Terwijl je iets probeert, zoek je naar alle details om het te realiseren.

Hoe leg je uit waarover het gaat als er nog geen structuur of genoeg informatie voor handen is die aantoont dat dit de juiste oplossing is?

Een eerste ruwe testversie, geeft inzicht in het concept idee. Door het te maken, kan je anderen laten zien welke richting je uitgaat met de oplossing die je gaat voorstellen.


Wanneer is iets klaar?

Voor een multi-getalenteerde bruggenbouwers is een idee nooit af. Ze blijven constant hun ideeën bijstellen op basis van elk nieuw element of nieuw stukje informatie dat ze oppikken.

In het multi-getalenteerde bruggenbouwers denkproces is dit de normaalste zaak van de wereld. Maar voor een collega of medewerker lijkt het wispelturigheid en inconsistentie.

Het concept idee is warrig en totaal chaotisch als je het talig probeert uit te leggen als beelddenker. Heb je een eerste ruwe testversie van je idee, gebruik dit dan om te tonen wat je bedoelt. Zo’n prototype helpt je om:

  • Aan te geven waar nog mogelijke problemen of verbeteringsopties zijn.
  • Elementen waarvoor jij hulp en advies kan gebruiken van je collega’s en medewerkers



Hyperlinken in je hoofd

Als van de hak op de tak springen jouw natuurlijke manier van denken is, dan kan dit behoorlijk vervelend zijn voor je klanten, collega’s of medewerkers.

Jij denkt super snel en denkt associatief. Dit wil zeggen dat de ene gedachte je bij iets totaal anders kan brengen. Vergelijkbaar met hoe je op een computer via de ene pagina met een hyperlink op een totaal andere pagina terecht komt.

Combineer je dit associatieve denken met een aantal processtappen in je hoofd die je niet vertelt, dan begrijp je dat toehoorders jouw voorstelling van de oplossing. Ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken!

Ook al ben je dan de leidinggevende of zaakvoerder, de kans is reëel dat medewerkers of klanten afhaken. Je medewerkers kunnen een afwachtende houding aannemen totdat jij hen verteld wat ze moeten doen. Terwijl jij net verwacht dat ze in dit vroege ontwikkelingsstadium gaan meedenken. Mogelijke verwacht je dat ze initiatief nemen om de eerste testversie te verbeteren. Jij wil graag hun indrukken en feedback horen.



Hoe kunnen prototypes het verschil maken?

Maak van je projectideeën snel een eerste testversie: een ruw basis prototype van wat jij in gedachte hebt. Zo’n klein experiment hoeft verre van perfect te zijn. Een eerste toon voorbeeld versie op basis van knutselmateriaal uit de lagere school kan wonderen doen!

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.



Je voorkomt dat je chaotisch verhaal heel veel uitleg vergt. Zoeken naar het juiste woord en de nuance kost jouw tijd. Daarnaast dienen je collega’s of medewerkers tijd en geduld op te brengen om te luisteren naar je onsamenhangend verhaal.

Het vraagt een investering voor elke betrokken partij. Zonder garantie dat je elkaar goed begrijpt waardoor de frustratie en het onderlinge wantrouwen zal groeien.

Maar de allerbelangrijkste reden om snel zo’n ruwe testversie te creëren, is om anderen uit te nodigen om mee te helpen. Mogelijk zijn je collega’s of medewerkers minder sterk om zelf nieuwe ideeën te bedenken. Ze bezitten wel waardevolle kennis en informatie over de materie.

Zo’n prototype geeft mensen niet alleen een beeld van de situatie maar nodigt hen uit om deze eerste experimentele versie samen te verbeteren en te verfijnen. De eerste testversie, lijkt veel op knippen en plakken met de materialen die voorhanden zijn. Het hoeft in geen enkel opzicht volledig afgewerkt te zijn. Zie het als een 3 dimensionale versie van een eerste ruwe schets op papier.


Overal ligt inspiratie

Multi-getalenteerde bruggenbouwers halen eindeloos veel inspiratie uit hun omgeving zoals bijvoorbeeld:

  • zaken die ze geleerd of gestudeerd hebben
  • uit (werk)ervaring
  • Inspiratie uit dagelijkse activiteiten: een bedrijfsbezoek, van televisie, via de computer, een affiche die ze onder weg naar kantoor in een flits hebben zien passeren

Dit alles zorgt voor inspiratie en nieuwe inzichten. Door al deze informatie samen te brengen en te combineren, ontstaan nieuwe ideeën. Ze kopiëren zelden iets klakkeloos maar passen het idee direct aan zodat het nog beter voldoet aan hun eigen situatie.



Waarom een prototype ontwerpen als leidinggevende?

Multi-getalenteerde bruggenbouwers leren al doende. Van nature verloopt dat met vallen en opstaan. Onze maatschappij straft fouten maken echter nog steeds af.

Dus geef zelf het goede voorbeeld als leidinggevende dat fouten maken mag. Zorg voor een omgeving waar elk mislukt test experiment, grondig onderzocht wordt. Niet om te zoeken naar de schuldige! Door goed te onderzoeken waar een test fout liep, kan je deze informatie hergebruiken om verder te bouwen aan een volgende verbeterde testversie.

Door zelf actief mee te werken aan het bouwen van prototypes om ideeën te testen, geef je het signaal dat testen en experimenteren zinvol is om resultaat te halen.

Het lijkt misschien wel spielerei, maar eigenlijk geef je het signaal aan anderen: “We zijn wel degelijk bezig en werken naar een tastbaar resultaat waar we als team voordeel uithalen.”


Prototyping: tijdverlies of zinvol?

Vaak weten multi-getalenteerde bruggenbouwers intuïtief wel wat werkt en wat niet. De rationele elementen – zeg maar feiten en data – ontbreken vaak bij het ontstaan van een nieuwe oplossing.

Terwijl medewerkers of klanten wel direct deze harde bewijzen en argumenten willen zien.

Op zo’n moment kan een toon voorbeeld wonderen doen. Om duidelijk en tastbaar te maken waar het overgaat. Of om aan te geven in welke richting je naar een oplossing zoekt.

Snel testen geeft een goede indicatie of een idee kan uitgroeien tot een werkbaar systeem. Soms falen experimenten, ook dat hoort er bij. Het goede nieuws is door snelle prototypes te ontwikkelen, merk je dit als team veel sneller.

Indien de eerste test aantoont dat dit nooit zal werken, kan je het project vroegtijdig afsluiten. Hoe sneller de eerste testversie beschikbaar is, hoe makkelijker en vroeger je dit concept kan verbeteren. Hierdoor ga je sneller bijsturen waardoor je kosten bespaart op onnodige en dure ontwikkelingskosten. Je gaat ook minder kostbare tijd verspillen aan onrealistische projecten.


Benieuwd hoe jij als multi-getalenteerde bruggenbouwer hiermee aan de slag kan gaan?


Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.



De talenten van de toekomst

Dit is het tweede artikel uit deze reeks: testen en experimenteren

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

  1. herkaderen en herformuleren: Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?
  2. testen en experimenteren
  3. empathie en verbeelding: Verbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?
  4. visuele communicatie: Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen
  5. samenwerken: Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?




Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 8 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 20 april 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, dwarsdenker, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, rebel, …

Welke benaming of label je ook verkiest, dit kan je helpen om rust te vinden: Je bent niet alleen er zijn nog mensen die zo denken en werken.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!



20 april 2020

Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x