Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?

Een testversie maken: spielerei of zinvol?

De literatuur en andere onderzoeken geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw belangrijker zullen worden. Voor veel beelddenkers zijn deze talenten hun natuurlijke kwaliteiten, zonder dat ze dit beseffen.

Op welke manier kunnen beelddenkers deze talenten ontwikkelen? Al te vaak beschouwen mensen deze nu nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het tweede artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst: testen en experimenteren.



Een prototype om te testen en experimenteren

Beelddenkers leren al doende en zelden door het lezen van een boek of procedure. Om een handleiding te volgen hebben ze geen geduld.

Je zal hen zelden een idee of oplossing vooraf volledig theoretisch zien uit schrijven of onderbouwen met data en cijfers.

Hebben ze een idee, dan gaan ze direct van start. Testen en proberen zodat ze direct in praktijk zien:

  1. Waar nog elementen in het idee ontbreken.
  2. Waarom een idee in praktijk toch fout gaat.
  3. Het ruwe idee al doende verder uit- en afgewerkt moet worden.

Deze manier van werken maakt het lastiger om je collega’s en medewerkers mee te krijgen om je idee uit te werken. Terwijl je als beelddenker iets probeert, zoek je immers steeds verder naar de elementen die nodig zijn om het te realiseren.

Hoe leg je uit waarover het gaat als er nog geen duidelijker informatie voor handen is die aantoont dat dit de juiste oplossing is?

Een eerste ruwe testversie, geeft inzicht in het concept idee.

Het maakt het idee wat in jouw hoofd zit, tastbaar en concreet voor je collega’s en medewerkers.  Hierdoor kan je anderen laten zien welke richting je uitgaat met de oplossing die je gaat voorstellen.


Wanneer is een idee klaar?

Voor een beelddenker is een idee nooit af. Hij zal constant zijn ideeën blijven bijstellen op basis van elk nieuw element of nieuw stukje informatie dat hij oppikt. In het beelddenkers denkproces is dit de normaalste zaak van de wereld;

Maar voor een collega of medewerker lijkt het wispelturig en inconsistent gedrag. Als je als beelddenker dit proces talig probeert uit te leggen, lijkt je concept idee warrig en totaal chaotisch.

Heb je een eerste ruwe testversie van je idee gemaakt, gebruik dit dan om te tonen wat je bedoelt. Zo’n prototype helpt je om:

  • Een eenvoudig proefontwerp toont visueel wat je moeilijk talig uitgelegd krijgt.
  • Aan te geven waar nog mogelijke problemen of verbeteringsopties zijn.
  • Elementen waarvoor jij hulp en advies kan gebruiken van je collega’s en medewerkers.


numentum is een prototype maken in een vroeg stadium zinvol of tijdverlies knutselgerief



Hyperlinken in je hoofd

Als van de hak op de tak springen jouw natuurlijke manier van denken is, dan kan dit behoorlijk vervelend zijn voor je klanten, collega’s of medewerkers.

Jij denkt super snel en denkt associatief. Dit wil zeggen dat de ene gedachte je bij iets totaal anders kan brengen. Vergelijkbaar met hoe je op een computer via de ene pagina met een hyperlink op een totaal andere pagina terecht komt. 

Daarnaast zijn er een aantal processtappen die wel in je hoofd gebeuren maar die je niet uitspreekt. Als je dit ook nog combineert met associatieve denken in je hoofd zonder dit te benoemen, dan is het logisch dat je toehoorders moeite hebben om jouw voorstelling van de oplossing te volgen.

Ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken! Ook al ben je dan de leidinggevende of zaakvoerder, de kans is reëel dat medewerkers of klanten afhaken.

Je medewerkers kunnen een afwachtende houding aannemen totdat jij hen duidelijk vertelt wat ze moeten doen, terwijl jij:

  • net verwacht dat ze in dit vroege ontwikkelingsstadium gaan meedenken;
  • misschien is het jouw bedoeling dat ze initiatief nemen om de eerste testversie te verbeteren;
  • Jij wil graag hun indrukken en feedback horen.

Zonder hen een concrete instructie te geven, zal er niets gebeuren omdat het totaal onduidelijk voor hen is.



numentum is een prototype maken in een vroeg stadium zinvol of tijdverlies quote



Hoe kan een proefontwerp het verschil maken?

Maak van je projectideeën snel een eerste testversie: een ruw basis prototype van wat jij in gedachte hebt.

Zo’n klein experiment hoeft verre van perfect te zijn. Een eerste testmodel op basis van knutselmateriaal uit de lagere school kan wonderen doen!

Je voorkomt dat je chaotisch verhaal heel veel uitleg vergt. Zoeken naar het juiste woord en de nuance kost jouw tijd. Je collega’s of medewerkers dienen geduldig te luisteren naar je onsamenhangend verhaal.

Kortom dit vraagt een investering van elke betrokken partij. Terwijl niemand de garantie heeft dat jullie elkaar goed begrijpen waardoor de frustratie en het onderlinge wantrouwen zal groeien.

De allerbelangrijkste reden om snel zo’n ruwe testversie te creëren, is om anderen uit te nodigen om mee te helpen. Mogelijk zijn je collega’s of medewerkers minder sterk om zelf nieuwe ideeën te bedenken. Ze bezitten wel waardevolle kennis en informatie over de materie.

Zo’n prototype geeft mensen niet alleen een beeld van de situatie maar nodigt hen uit om deze eerste experimentele versie samen te verbeteren en te verfijnen.

De eerste testversie, lijkt veel op knippen en plakken met de materialen die voorhanden zijn. Het hoeft in geen enkel opzicht volledig afgewerkt te zijn. Zie het als een 3 dimensionale versie van een eerste ruwe schets op papier.


Inspiratie in overvloed

Beeldenkers of conceptuele denkers halen eindeloos veel inspiratie uit hun dagelijkse omgeving. Denk bijvoorbeeld aan:

  • studies en opleidingen
  • werkervaring vaak in verschillende sectoren
  • Inspiratie uit dagelijkse activiteiten: een bedrijfsbezoek, via films of beelden op de computer, een affiche die ze onder weg naar kantoor in een flits hebben zien passeren
  • enz.

Al deze kennis zorgt voor inspiratie en nieuwe inzichten. Door al deze informatie samen te brengen en te combineren, ontstaan nieuwe ideeën. Zelden zie je hen iets klakkeloos kopiëren. Elk idee passen ze direct aan zodat het nog beter voldoet aan hun eigen situatie.


numentum is een prototype maken in een vroeg stadium zinvol of tijdverlies inspiratie.



Waarom een prototype ontwerpen als leidinggevende?

Deze profielen leren al doende. Van nature verloopt zo’n leerproces met vallen en opstaan. Onze maatschappij straft fouten maken echter nog steeds af.

Door als leidinggevende zelf het goede voorbeeld te geven om te experimenteren, laat je zien dat fouten maken mag.

Zorg voor een omgeving waar elk mislukt test experiment, grondig onderzocht wordt. Niet om te zoeken naar de schuldige!

Door goed te onderzoeken waar een test fout liep, ontdek je waardevolle informatie om verder te bouwen aan een verbeterde testversie.

Door zelf actief mee te werken aan het bouwen van prototypes om ideeën te testen, geef je het signaal dat testen en experimenteren zinvol is om goede resultaat te halen.

Het lijkt misschien wel spielerei, hierdoor geef je een duidelijke boodschap aan de groep: “We zijn wel degelijk bezig en werken naar een tastbaar resultaat waar we als team voordeel uithalen.”


Prototyping: tijdverlies of zinvol?

Vaak weet een beelddenker intuïtief wel wat werkt en wat niet. De rationele elementen – zeg maar feiten en data – ontbreken vaak bij het ontstaan van een nieuwe oplossing.

Terwijl medewerkers of klanten wel direct deze harde bewijzen en argumenten willen zien.

Op zo’n moment kan een testmodel wonderen doen. Om duidelijk en tastbaar te maken waar het overgaat. Of om aan te geven in welke richting je naar een oplossing zoekt.

Snel testen geeft een goede indicatie of een idee kan uitgroeien tot een werkbaar systeem. Soms falen experimenten en ook dat hoort er bij. Het goede nieuws is door in een vroeg stadium prototypes te ontwikkelen, merk je dit veel sneller.

Hoe sneller de eerste testversie beschikbaar is:

  • Hoe makkelijker en vroeger je dit concept kan verbeteren.
  • Hierdoor ga je sneller bijsturen waardoor je kosten bespaart op onnodige en dure ontwikkelingskosten.
  • Je gaat ook minder kostbare tijd verspillen aan onrealistische projecten.

Indien de eerste test aantoont dat dit nooit zal werken, kan je het project vroegtijdig afsluiten. Het zal je bedrijf heel wat kosten en tijd besparen!


Wil je graag verder gaan dan een prototype te maken?

Een idee uit je hoofd omzetten in een ruwe testversie is een eerste stap.

Is een testversie maken niet de juiste oplossing voor jou? En wil je een idee of suggestie uit je hoofd, toch graag delen met anderen.

Het leren ontdekken hoe je ideeën kan uitleggen aan je collega’s is een onderdeel uit de module “Idee of visie formuleren en overbrengen”. Dit komt uitgebreid aan bod in het Multi Talent Leider (MTL) traject. Je vindt alle informatie bij het MTL traject onder het kopje diensten.


Stel je vraag via het contact formulier of maak vrijblijvend een afspraak als je liever eerst telefonisch de mogelijkheden met Saskia wil bespreken.




De talenten van de toekomst

Dit is het tweede artikel uit deze reeks: testen en experimenteren

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

1) herkaderen en herformuleren: Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?

2) testen en experimenteren

3) empathie en verbeeldingVerbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?

4) visuele communicatie:
Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen

5) samenwerken:
Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?




Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 8 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 17 januari 2022.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.

Daarnaast is community manager van het Multi Talent Leader Platform. Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.

Saskia Smet beelddenker advies en begeleiding - prototype maken



Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!



Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay

17 januari 2022

Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x