Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen

Een beeld dat blijft plakken

Verschillende onderzoeken van de voorbije jaren geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw nodig zullen zijn. Beelddenkers bezitten veel van deze kwaliteiten als natuurlijke talenten, maar beseffen dit nog te weinig.

Op welke manier kunnen ze deze talenten ontwikkelen en gebruiken? Al te vaak beschouwen mensen dit nu nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het vierde artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst:

visuele communicatie.


Waarom is beeld zo belangrijk?

Een beeld kan helpen om duidelijk te maken wat je wil zeggen. Visuele communicatie helpt om moeilijke of complexe zaken bespreekbaar te maken. Een goed gekozen beeld maakt complexe materie overzichtelijk en duidelijk zodat het begrijpbaar wordt voor je collega’s en medewerkers.

Een van de beelddenkers kwaliteiten, is om intuïtief direct op te merken:

  • Waar zaken fout zullen gaan.
  • Wat er stroef verloopt.
  • Welke processen en systemen slecht op elkaar afgestemd zijn.

Maar hoe leg je dat op een eenvoudige manier uit zonder cijfers en gedetailleerde informatie te gebruiken? Je wil dat mensen door je boodschap in actie komen en meezoeken naar mogelijke oplossingen.


Beelden spreken en verhalen raken mensen

Door een probleem, een idee of toekomstdroom voor te stellen in een beeld of verhaal ga je anderen inspireren. Hoe complexer jij het beeld maakt, hoe lastiger voor klanten, leidinggevenden of collega’s om het te begrijpen.


Eenvoud siert.

Minder is meer.


Eenvoud kost tijd

Het vraagt tijd om te schaven totdat jouw voorstelling klopt met de reële situatie: Het moet een totaalbeeld zijn waarin alle belangrijke elementen in opgenomen zijn. Gebaseerd op feiten en data, aangevuld met je intuïtieve kennis, onuitgesproken elementen en de mogelijke verandering of transformatie die er zit aan te komen.

Een beeld kan verschillende vormen aannemen:

Een eenvoudige getekende schets, een mindmap, flowchart. Het kan ook een verhaal of metafoor zijn. In dit geval vertel je het anderen al dan niet in combinatie met een beeld.

Het belangrijkste is de herkenbaarheid. Het beeld of verhaal voldoet aan volgende kenmerken.

  • Eenvoudig, dus niet complex of ingewikkeld;
  • Klaar en duidelijk zodat iedereen het direct zelf kan navertellen en uitleggen;
  • Het beeld werkt zoals een kompas: iedereen kan er op elk moment naar teruggrijpen. Het geeft aan waar je als groep naartoe gaat.


numentum beelddenken beelden spreken ampelmann


Waarom zijn beelddenkers zo sterk in beeldverhalen?

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer heeft op elk moment een overzicht van een situatie nodig. Zonder dit overzicht is het haast onmogelijk om aan taak of project te starten.

Geef je hen een uitdaging of probleem, dan is het eerste wat ze doen de situatie zo volledig mogelijk in kaart brengen:

  • Waar gaat dit over?
  • Op welke manier past dit in het grotere geheel van ons bedrijf, team of project?
  • Hoe zit dat in elkaar?
  • Waarom doen we dit?

Zonder overzicht komt er geen actie omdat ze het niet zien. Dit wil zeggen ze missen het grotere geheel van de opgegeven situatie.

Het is een natuurlijke reflex om zoveel mogelijk vragen te stellen om het overzichtsbeeld op te bouwen. Voor deze profielen zijn totaalbeelden belangrijk omdat hun persoonlijk welbevinden en functioneren hiervan afhangt.


Hoe herken je een beelddenker die werkt zonder zijn overzichtsbeeld?

Als beelddenkers gedwongen worden om te starten zonder totaalbeeld van de situatie, zie je ze stuntelig te werk gaan.

Vergelijkbaar met een marionet die een marionettenspeler gebruikt in zijn voorstelling: houterig en mechanisch. Ze doen exact wat hen gevraagd wordt zonder nadenken.

Ze volgen bijvoorbeeld een proces tot in de kleinste details zonder of de stappen na te denken. Je merkt dat ze systematisch dezelfde fouten blijven maken omdat ze absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn


Beelden spreken in bedrijfscontext

Het gebruik van verhalen in organisaties geeft oneindig veel mogelijkheden. Beelden en verhalen werken voor iedereen.

De ene persoon is sterker om het verhaal te starten, de ander is beter om het verhaal verder te helpen verfijnen. Verhalen vertellen en gebruiken zit in onze cultuur. Het is niet enkel een kwaliteit van beelddenkers, hoewel ze hier dagelijkse mee bezig zijn.

Door een veilige en respectvolle omgeving te creëren, kan je hen uitnodigen om hun verhalen met anderen delen. Zij maken van nature van elke situatie een beeld om goed te kunnen functioneren.


Verhalen verbinden mensen

Een goed gekozen verhaal, maakt de visie en de filosofie van het bedrijf op een eenvoudige manier duidelijk voor alle medewerkers. Van directie tot arbeiders, een verhaal legt op eenvoudige wijze uit waarvoor het bedrijf wil staan.


Een verhaal van oma’s gebreide sokken

Meer dan 10 jaar geleden bezocht ik een fabriek van een grote autoconstructeur. Een verhaal van oma en haar gebreide sokken voor de familie, lichtte de kwaliteitsfilosofie in de fabriek toe.

Dit eenvoudige verhaal maakte de kwaliteitsrichtlijnen voor elke medewerker klaar en duidelijk. Vandaag kan ik nog steeds de kern van de kwaliteitsfilosofie van dit bedrijf navertellen. Een sterk bewijs van de kracht van verhalen.


numentum beelddenken beelden spreken oma's sokken kwaliteitsmanagement


De kern van een krachtig beeld

Beelden spreken en verhalen die blijven plakken voldoen aan een aantal voorwaarden. Daarover schreven onder ander Dan & Chip Heath.

Elke beelddenker is geoefend in het creëren van zijn overzichtsbeelden van situaties. Het opmaken van zo’n totaalbeeld om te delen met je collega’s of medewerkers, lukt nooit zonder een goede voorbereiding!

Deze 3 stappen helpen je op weg:

  1. Kom tot de essentie.
  2. Controleer het beeld
  3. Test de herken- en herbruikbaarheid.


1. Kom tot de essentie:

Zorg dat de onderlinge verhoudingen en relaties klaar en duidelijk zijn. Je vertrekt van een complexe situatie waarin je alle elementen in kaart brengt. Daarna ga je dit vereenvoudigen door alle overbodige details uit het beeld weg te halen.

Dit wil niet zeggen dat de weggehaalde informatie onbelangrijk is. Ze is zeker zinvol bij de verdere ontwikkeling of invoering van een oplossing bijvoorbeeld. De details zijn overbodig als je het als groep of team eens wil worden over de kern van de zaak.


2. Controleer het beeld:

Neem je tijd en doe de moeite om je beeld vanuit verschillende hoeken te bekijken. Op elk moment dienen alle onderdelen van het verhaal de reële situatie correct weer te geven.

Kloppen niet alle onderdelen van de gekozen metafoor? Zoek en schaaf verder aan het beeld tot alles wel klopt.

Metaforen die een probleemsituatie uitvergroten en uit een totaal andere context komen werken goed omdat ze voor geen enkele betrokkene bedreigend overkomen. Daarnaast tonen ze het probleem op een manier waar niemand naast kan kijken.

Dit motiveert mensen om in actie te komen en oplossingen te zoeken.

Zelden zet een goed gekozen metafoor aan tot het zoeken van de schuldige van het probleem. Als alle aandacht gericht wordt op het aanduiden van de verantwoordelijke van het probleem, is er geen verbondenheid om als groep naar oplossingen te zoeken.


3. Test de herken- en herbruikbaarheid

Een krachtig en eenvoudig beeld geeft houvast en duidelijkheid tijdens het proces. Complexe beelden onthoudt niemand.

Het krachtig beeld is zoals een kompas. Je kan er op elk moment naar teruggrijpen om te controleren of een beslissing van het team het project de goede richting laat uitgaan.


Ga je een verhaal opleggen of samen ontwikkelen?

In sommige gevallen wil je medewerkers, collega’s of klanten uitnodigingen om mee te helpen. Om samen een beeld te ontwikkelen waar je naar kan verwijzen en teruggrijpen tijdens een samenwerking bijvoorbeeld.

Een mooi afgewerkt beeld, laat mensen praten over de tekening. Ze zijn geneigd om opmerkingen te geven over de kwaliteit van de tekening alsof het om een kunstwerk gaat. Hierdoor gaat het gesprek over de tekening zelf en niet over de inhoud of de kern van de zaak.

Als je mensen iets oplegt of opdringt, leidt in veel gevallen tot discussies en weerstand. Dit komt de verbindende samenwerking binnen de groep niet ten goede. Dit gebeurt ook als je een perfecte tekening of beeld wil laten aanvaarden.


numentum beelddenken beelden team tekening



De truc met de onaffe tekening

Een onafgewerkte tekening nodigt mensen uit om mee te denken. Je vraagt om inhoudelijk informatie toe te voegen en te praten over het probleem.

Als je begint me een onaf beeld te tonen, nodig je anderen uit om dit ruwe idee mee te verfijnen en te verbeteren. Zeker in het geval teams samen problemen gaan oplossen, kan een onaffe schets de aandacht richten op de oplossing.

Je vermijdt hierdoor dat kostbare tijd en aandacht verloren gaat door het zoeken naar de schuldige van het probleem. Als mensen die zich geviseerd voelen als probleem veroorzaken, zullen ze zichzelf beginnen verdedigen in plaats van mee te werken aan een oplossing.

Samen een beeld creëren, vergroot de draagkracht voor verandering in de groep. Het is onze gezamenlijke creatie en niet iets wat ons werd opgedrongen.


Iets opleggen creëert vaak weerstand.

Iemand uitnodigen om mee te helpen, werkt verbindend.


Wil je leren om sprekende beelden te gebruiken?

Hoe gebruik je deze unieke beelddenkerskwaliteiten op een positieve en duurzame manier op het werk?

Resultaat: Verhoging van de efficiëntie en productiviteit en meer rust in de groep.

Je ontdekt het tijdens het Multi Talent Connector Traject.






De talenten van de toekomst

Dit is het vierde artikel uit deze reeks: visuele communicatie

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

  1. herkaderen en herformuleren:Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?
  2. testen en experimenteren: Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?
  3. empathie en verbeelding: Verbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?
  4. visuele communicatie
  5. samenwerken:Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 22 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 22 maart 2021.



Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


Wil je weten wat Saskia voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken.




Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify, Canva & Pixabay

22 maart 2021

Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x