Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?

Durf je van perspectief wisselen op het werk?

De literatuur en andere onderzoeksteams geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw belangrijker zullen worden. Voor veel beelddenkers zijn deze talenten hun natuurlijke kwaliteiten, zonder dat ze dit beseffen.

Op welke manier kunnen beelddenkers deze talenten ontwikkelen? Al te vaak beschouwen mensen deze nu nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het eerste artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst:
Herkaderen en herformuleren.


Vanuit welke invalshoeken kijk jij?

Elke multi-getalenteerde bruggenbouwer is sterk om alles continu in vraag gaan stellen.

  • Ze nemen niets voor waarheid aan als het overzicht ontbreekt of ze de logica niet zien.
  • Het is belangrijk om van bij de start te begrijpen hoe iets past in het grotere geheel.
  • Je mag je dus verwachten aan een eindeloze reeks vragen totdat ze het totaalbeeld zien.

Wat gebeurt er hierdoor?


Voortgang vertragen

Als je vanop afstand naar deze situatie zou kijken, lijkt het alsof ze eindeloos dralen.
Precies alsof ze zoveel mogelijk uitvluchten zoeken om maar niet aan de slag te moeten gaan. Hun vragen kunnen heel irritant overkomen bij collega’s, medewerkers of klanten.

Voor henzelf is het absoluut noodzakelijk om te begrijpen waar het over gaat. Zolang ze het overzichtsbeeld niet vatten, kunnen ze niet starten.


Alle mogelijke perspectieven

Van nature gaat een beelddenker elke situatie vanuit verschillende invalshoeken bekijken zodat ze een volledig beeld van de situatie krijgen.

Het opbouwen van dit overzicht gebeurt constant en onbewust. Dit overzichtsbeeld is veel uitgebreider dan een lineaire of stap voor stap opgebouwde voorstelling van dezelfde situatie.

Je zou het kunnen vergelijken met een videocamera die rond een bepaald object opnames maakt vanuit verschillende opname hoeken. Dit geeft een 3-dimensionaal beeld van de situatie.

Bij het opbouwen van zo’n totaalbeeld, gebruikt een multi-getalenteerde bruggenbouwer alle mogelijke bronnen van informatie die beschikbaar zijn. Denk aan:

  • feiten zoals cijfers en informatie;
  • (uit)zicht datgene wat je kan zien;
  • geur datgene wat je ruikt;
  • tastzin, wat je voelt;
  • intuïtieve indrukken;
  • smaak, indien van toepassing datgene wat je kan proeven;
  • andere mogelijke elementen.

Elk van deze elementen wordt een onderdeel van het totaalbeeld zo ontstaat een zo breed mogelijk totaalbeeld van de situatie.

Aangezien dit permanent en automatisch gebeurt in hun brein, staan beelddenkers hier niet meer bij stil. Het is zo natuurlijk dat ze ervan uit gaan dat iedereen datzelfde beeld ziet.


Welke effecten hebben deze vragen op anderen?

Constant alles in vraag durven stellen als teamleider of leidinggevende, is uitdagend en confronterend voor de mensen in je directe omgeving.

Het kan als snel door klanten, collega’s of medewerkers ervaren worden alsof zij verantwoording dienen af te leggen voor elke stap die ze zetten.

Als je deze manier van informatie verzamelen als beelddenker gaat gebruiken, wees dan alert en hou de reactie van je gesprekspartner in de gaten: Jouw waarom-vragen kunnen uitdagend overkomen.

Let op je intonatie in je vraag en wees oprecht zodat je op elk moment heel respectvol blijft naar de ander.

  • Hierdoor verminder je het uitdagende effect van jouw vraag.
  • Het voorkomt dat je collega of medewerker direct in de verdediging zal schieten omdat hij zich aangevallen voelt.

numentum Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?



Wat levert vanuit verschillende hoeken kijken je op?

Hoe zet jij als ondernemer of leidinggevende deze kwaliteit op een positieve manier in als je in gesprek gaat met collega’s, medewerkers of klanten?

Situaties snel en makkelijk vanuit verschillende hoeken kunnen zien, is goud waard.

Nieuwsgierigheid ligt aan de basis van dit beelddenkers gedrag: Ze blijven vragen stellen tot ze iets begrijpen.

  • Wees je bewust dat je anderen soms op de zenuwen werkt met je Waarom? vragen.
  • Besef dat je collega’s of medewerkers geen idee hebben waar dit toe leidt.
  • Terwijl elk antwoord bijdraagt om het overzicht van de totale situatie in jouw hoofd te vervolledigen.


Waarmee kan je starten?

Je startpunt is zoveel mogelijk informatie verzamelen en vanuit verschillende perspectieven te kijken zodat jouw beeld compleet wordt.

  • Begin met uitnodigende vragen te stellen en luister om te begrijpen wat er aan de hand is.
  • Zet je eigen oordeel in deze fase aan de kant maar blijf nieuwsgierig doorvragen tot je begrijpt waarover het gaat.
  • Het is nodig om te begrijpen wat er speelt.

Het is ook belangrijk om zowel de positieve als negatieve aspecten mee te nemen in je analyse om van daaruit mogelijkheden en kansen te creëren.


Herkaderen of omdenken vanuit de verschillende hoeken

Je gaat problemen in een ander kader plaatsen om deze op te lossen.

Door systemen in een breder kader te bekijken, ontstaat vernieuwing of verbetering; Of om de activiteiten die we routinematig doen, tegen het licht te houden:

Klopt dit verhaal nog wel of kan het beter om het vanaf nu anders aan te pakken?

Jouw vragen nodigen elke betrokkene uit om:

  • vanuit een ander kant naar dezelfde situatie te zien;
  • regelmatig kritisch te kijken naar routine activiteiten;

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit op het werk te gebruiken zoals:


1) Probleem analyse

Vragenstellen kan helpen om het probleem helder te krijgen zodat we duidelijk zien wat er verkeerd loopt.

Een probleemanalyse begint met alle onderdelen van het probleem in kaart te brengen. In de volgende stap ga je naar oplossingen zoeken om het proces te verbeteren.

Anders naar deze situatie kijken, kan betekenen dat je elke stap van het proces opnieuw kritisch gaat beoordelen:

  • Is dit een nuttige stap?
  • Draagt deze stap bij aan het eindresultaat?
  • Is het nog steeds relevant om op deze manier van werken?


numentum Waarom kijken beelddenkers vanuit verschillende hoeken? samenvatting


2) Succes vermenigvuldigen

Je kan echter net zo goed vertrekken van een succes verhaal binnen je team.

Door op dezelfde manier deze situatie te gaan analyseren, ga je inzoomen op specifieke elementen die geleid hebben tot dit positieve resultaat.

Je kijkt vanuit verschillende hoeken:

  • Door vragen te stellen, komen verschillende positieve elementen naar boven.
  • Daarna ga je samen met je team op zoek naar manieren om deze succesfactoren zoveel mogelijk te herhalen in andere processen binnen jouw team of organisatie.

Zo kan je dit talent ombuigen tot een meerwaarde voor jezelf en je team.
Door deze elementen zichtbaar te maken, bouw je bruggen tussen mensen en de beschikbare kennis waardoor de samenwerking zal verbeteren.


De talenten van de toekomst

Dit is het eerste artikel uit deze reeks: herkaderen en herformuleren

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

1) herkaderen en herformuleren

2) testen en experimenteren: Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?

3) empathie en verbeelding: Verbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?

4) visuele communicatie: 
Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen

5) samenwerken: 
Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?



Wil je je beelddenkerstalenten verder ontwikkelen?

Dan geeft het Multi talent leider Programma je een stevige basis om op verder te bouwen.

Dit is een traject dat elke beelddenker helpt om zijn persoonlijke leiderschap te ontdekken en te ontwikkelen. Hierdoor zal jouw communicatie verbeteren en zal samenwerken vlotter gaan.

Jouw resultaat: zowel je zelfvertrouwen groeit als de invloed van je acties zal toenemen.

Het Multi-Talent leider Traject is een online programma met individuele begeleiding.




Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werkomgeving.

Daarnaast is community manager van Multi Talent Leider netwerk op het Multi Talent Leader Platform. Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.



Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Wil je meer horen over de verschillende hoeken of perspectieven?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken.



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 1 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 5 september 2022.



Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay


5 september 2022

Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x