In veel bedrijven lopen processen verder over de verschillende afdelingen heen. Dit heeft voor fragmentatie:
Hoe sterker de silo-cultuur in het bedrijf aanwezig is, hoe groter de negatieve invloed van de fragmentatie. Op deze manier kunnen de verschillende afdelingen binnen een organisatie slechter op elkaar afgestemd geraken:
Wat ontbreekt, is een beeld van het totaalplaatje.
Zoals je het landschap ziet als je met een helikopter overvliegt. Jij ziet veel meer in de helikopter dan je collega die op de grond staat. Je overziet de situatie pas volledig, als je de informatie uit beide beelden gaat samenbrengen. Dit geeft het holistisch beeld van de situatie.
Hoe zit dat in praktijk?
In een groot laboratorium zijn de medewerkers onderverdeeld in teams. Elk team voert een aantal routine bloedonderzoeken uit.
De staalvoorbereidingen gebeuren door één afdeling. Daarna vertrekken de stalen vanuit deze centrale dienst naar de verschillende analyseteams.
De stalen worden geanalyseerd door de verschillende teams. Elke groep stuurt de resultaten door naar de controle afdeling die alles nakijkt en samenbundelt waarna het volledige analyserapport doorgestuurd wordt.
In een labo met routine analyses, is dit een klassieke en efficiënte manier van werken.
Op dezelfde manier het werk organiseren in een onderzoekslaboratorium waar toxische stoffen opgespoord worden, is minder efficiënt.
Denk bij voorbeeld aan het onderzoek naar stoffen die uit het verpakkingsmateriaal in een voedsel terecht kunnen komen. Er kunnen zowel stoffen uit het verpakkingsmateriaal als afbraakproducten door interactie met het voedingsproduct zelf ontstaan.
Het onderzoeksteam kan een aantal elementen vooronderstellen op basis van de samenstelling van de verpakking en de scheikundige informatie van de inhoud van de verpakking. Als dit een nieuwe verpakking voor een bepaald voedingsproduct is, weet men echter nooit welke interacties optreden.
Dit onderzoek is dus deels zoeken naar een onbekende speld in een hooiberg.
Door resultaten van de verschillende analysemethodes uit te wisselen en samen te voegen met de kennis en ervaring van de labo-analisten, krijgt men extra analyse informatie. Door deze kennis met de teams te delen en samen te bespreken, groeit de kans dat er meer onbekende componenten geïdentificeerd kunnen worden.
Als een centrale controle afdeling de verschillende testresultaten van de analyseprocessen pas op het einde samen gaat voegen, ontbreekt die waardevolle kennisuitwisseling.
Willen mijn collega's geen totaalbeeld gebruiken? Of kunnen ze dit niet zien?
In de meeste gevallen is het omdat ze dit nog niet kunnen zien:
Lineaire denkers missen het overzichtsbeeld bij de start, ook al kunnen beelddenkers dit moeilijk begrijpen.
Multi talent professionals, visueel-ruimtelijke denkers of beelddenkers, vinden het gewoon om dat overzicht altijd te zien. Zij kunnen immers niet beginnen zonder een totaalbeeld van de situatie te hebben.
Het maakt geen verschil of het gaat om het starten van een opdracht of om iets nieuws te leren.
Zonder overzichtsbeeld starten, is voor een beelddenker lastig:
Veel beelddenkers beseffen niet dat dat overzichtsbeeld zien of kunnen opmaken, een van hun typische kenmerken is. Een talent of kwaliteit die zij bezitten en veel van hun collega’s of medewerkers missen.
Vermijd om je te blijven ergeren aan het feit dat je omgeving niet ziet wat jij ziet. Keer het om en maak van het probleem een voordeel!
Zoek naar manieren om het totale plaatje voor jezelf en voor je omgeving zichtbaar te maken met een beeld wat je collega's ook kan helpen:
Jij hebt dat overzicht nodig om alle verbindingen met de omgeving of situatie te zien. Inclusief de input en output die aan de situatie voorafgaan of erop volgen.
Zo’n totaalbeeld helpt jou om de verschillende elementen te ordenen in jouw brein. Als je het nog niet ziet, zal je altijd starten met dit beeld voor jezelf op te maken.
Ze lopen stap voor stap doorheen processen van probleem naar de oplossing.
Jouw collega’s help je met zo’n overzichtsbeeld om sneller en doelgerichter doorheen alle processtappen te lopen.
Het klinkt misschien raar en een beetje arrogant, maar met jouw overzichtsbeeld verloopt dit vlotter voor een stap voor stap denker:
Besef dat vertrekken vanuit het totaal overzichtsbeeld of stap voor stap denken, 2 totaal verschillende manieren van werken zijn.
Beiden hebben voordelen en nadelen ! Denk bij voorbeeld aan:
Het beste van beiden werkwijzen samenbrengen maakt het geheel veel krachtiger en sterker. Het gaat dus om een EN/EN verhaal. Hierdoor bouwen teams verder op de kwaliteiten van elk individueel teamlid.
Als je jouw beeld aan je collega’s opdringt zonder verdere uitleg of achtergrondinformatie, mag je er zeker van zijn dat er weerstand ontstaat om verschillende redenen:
Een beelddenker in al zijn enthousiasme behoorlijk opdringerig kan overkomen!
Bovendien helpt je chaotisch en ongestructureerd verhaal niet om vertrouwen te wekken voor iets wat je collega’s op dat moment nog niet kunnen zien of begrijpen:
Lineaire denkers zien immers geen totaalbeeld bij de start omdat ze enkel de eerste stap bekijken. Jij zal als beelddenker dus toelichting moeten geven om hen uitleggen hoe je tot jouw oplossing komt.
Je krijgt mogelijk het verwijt dat je er allerhande zaken bijhaalt die er niets toe doen.
Vanuit het standpunt van je collega’s gezien, hebben ze 100% gelijk: Jij ziet letterlijk een ander beeld bij de start!
Je inzichten bevatten bijkomende en waardevolle informatie die ook je collega's kan helpen. Door samen te werken zal een team sneller resultaat bereiken dan elk individu afzonderlijk.
Een conceptuele denker is een chaotische denker. Tijd maken om het totale plaatje helder te krijgen, loont om 3 redenen:
In je hoofd ziet de oplossing er logisch en simpel uit. Toch blijkt het in praktijk lastig om je collega’s, medewerkers of leidinggevende te overtuigen van je goede suggestie.
Hoe krijg je een suggestie of idee uit je hoofd vertaald naar een oplossing die je omgeving begrijpt, zodat:
Het leren werken met een overzichtsbeeld om beter samen te werken ontdek je in dit Numentum traject.
Stel je vraag via het contact formulier of maak een afspraak als je liever eerst telefonisch de mogelijkheden met Saskia wil bespreken.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 5 februari 2016. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 24 juni 2024.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
24 juni 2024