Ervaringsleren voor beelddenkers op het werk: afkijken of kopiëren?

Afkijken en klakkeloos kopiëren: copycat of origineel?

Een copycat is persoon die het werk van anderen kopieert.

Er zijn mensen die het makkelijkst iets nieuws leren door af te kijken of the spieken. Daarna kopiëren ze wat ze zagen om het toe te passen in hun eigen omgeving.

Deze profielen lezen geen theoretische teksten of handleidingen om nieuwe activiteiten of taken onder de knie te krijgen.

Wat ze wel doen, is goed kijken hoe een collega of medewerker iets aanpakt. Daarna gaan deze mensen aan de slag met de nieuwe kennis. Direct toepassen is hun strategie.

Je kan dit omschreven als ervaringsleren.


Wat betekent ervaringsleren?

Ervaringsleren is een manier van leren waarbij de deelnemers leren van ervaringen opgedaan in hun leef-en werksituatie en/of de inhoud van een opleiding zelf het materiaal levert om van te leren en mee te gaan experimenteren.

Je zou ook kunnen spreken van ervaringsgericht leren of experience-based learning.


Experimenteren en context

Het is de favoriete leerstijl van multi-getalenteerde bruggenbouwers, visueel-ruimtelijke denkers, conceptuele denkers of beelddenkers.

Leren door te doen en te kunnen experimenteren, helpt beelddenkers vooruit. Naast het voorzien van de context,  zijn dit 2 belangrijke elementen die cruciaal zijn in het leerproces waar men te weinig bij stil staat op de werkvloer.


Kan je ervaringsleren voor alles toepassen op het werk?

Dat ervaringsgericht leren een handige manier is om praktische kennis en handvaardigheid op te doen, is duidelijk.

Hoe zit dat dan met minder tastbare competenties zoals soft skills of socio-emotionele vaardigheden? Zoals bijvoorbeeld de manier om een team of groep te leiden.


Beelddenkers en ervaringlseren

Stel dat jij als beelddenker, wil groeien als manager.
Als beelddenker is je natuurlijke leerstijl, ervaringsleren. Jij leert door het gedrag en de manier van reageren van anderen te kopiëren.

In dit geval is het logisch om deze strategie ook te gebruiken voor je persoonlijke ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan:

  • je manier van leiding geven aan een team
  • je managementstijl in crisissituaties

Concreet betekent dit dat je gaat kijken hoe je collega managers dit aanpakken en jij gaat hun management stijl kopiëren.

Helaas, dit geeft zelden positieve resultaten omdat de klassieke stijl van leiding geven jou niet past. Dit is immer niet jouw natuurlijke management stijl.

Ervaringsgericht leren en collega’s klakkeloos kopiëren, zorgt voor het omgekeerde resultaat als jij een beelddenkende leidinggevende bent! 


Hoe merk je zelf dat je de verkeerde managementstijl hebt overgenomen?

Deze 4 punten zijn duidelijke richtingaanwijzers dat je jezelf verliest in een leiderschapsstijl dit niet bij je past:

  • Je gebruikt strategieën van rationele denkers waarbij de nadruk ligt op macht en controle. Persoonlijk prestige gaat voor op het resultaat.
  • Als je vergeet te denken in termen van win/win maar gaat kiezen voor die opties waarbij er enkel winnaars & verliezers zijn.
  • Wanneer jouw aandacht uitsluitend gaat naar de korte termijn oplossingen in plaats van de langere termijn visie mee te nemen. Op deze manier verlies jij het grotere geheel of maatschappelijke doel uit het oog.
  • Je gaat voorbij aan de behoeften van de mensen die betrokken zijn of deel uitmaken van je groep of team.


Numentum ervaringsleren voor beelddenkers op het werk stijl van leidinggeven


Waar gaat het mis voor veel beelddenkers?

De leiderschapsstijl van je collega’s of de aangeleerde technieken uit een management opleiding, klakkeloos kopiëren is zinloos.
Je kan het vergelijken met het aandoen van de té krappe jas van iemand anders.

Een beelddenken kan het klakkeloos kopiëren van de stijl van een collega of andere manager, als tactiek gebruiken om erkenning en waardering te krijgen.


Resultaat is klopt niet

Ironisch genoeg gebeurt net het omgekeerde:

  • Iedereen ziet van ver dat er iets in het geheel niet klopt.
  • Het lijkt alsof je gewrongen zit in een keurslijf.
  • Wat je doet of zegt en hoe jij handelt, klopt niet met datgene waarvoor jij bekend wil staan.


Kopiëren zorgt voor wantrouwen en verwarring

Dit zorgt voor wantrouwen bij de medewerkers die nog meer op hun hoede gaan zijn.

Daarnaast  creëer je hierdoor zowel bij je collega’s als je medewerkers onduidelijkheid en verwarring.

  • In een crisissituatie ga jij jezelf aanpassen aan de directieve managementstijl: van bovenaf aansturen en controlerend. Stress kan ervoor zorgen dat jij hierin extreem doorschiet en gaat overdrijven.
  • Op normale momenten gebruik jij je natuurlijke leiderschapsstijl: jij staat tussen je team en luistert.
  • Dit zijn 2 tegengestelde manieren van leidinggeven.

Door het combineren van deze verschillende managementstijlen, daalt je geloofwaardigheid waardoor je nooit het respect en vertrouwen zal krijgen.


Hoe werkt ervaringsgericht leren?

De beelddenkers verkiezen ervaringsleren, maar zullen nooit iets klakkeloos overnemen. Er zijn een aantal extra stappen in zo’n leertraject waardoor de kopie altijd beter is dan het origineel!

De 4 stappen in het leerproces zijn:


1) AFKIJKEN

Kijken hoe iemand anders deze taak of opdracht uitvoert.


2) INVOEREN

Elke stap op dezelfde manier overnemen en vertalen naar jouw persoonlijke situatie.


3) AANPASSEN

Verbeteren van het geheel zodat het perfect aansluit bij jouw behoeften.


4) TOEPASSEN

Het geleerde gaan gebruiken in je dagelijkse activiteiten. 



Numentum ervaringsleren voor beelddenkers op het werk 4 stappen



Welke managementstijl past bij beelddenken?

Dit aanpassen aan je behoeften als het gaat om jouw persoonlijke managementstijl betekent:

Dat je bewust gaat stilstaan bij jouw persoonlijke waarden en normen, de manier waarop jij met je team of groep wil omgaan.

Je gaat zoeken naar een manier om de nieuw verworven inzichten te laten aansluiten bij je persoonlijke visie en waarden en niet omgekeerd !

Alles begint dus bij zelfkennis en het ontdekken van je persoonlijke stijl.


Het basistraject helpt je op weg in dit transformatie proces. De unieke combinatie van lesmateriaal waar je mee aan de slag gaat in je eigen tijd en de live sessies met Saskia, zorgen ervoor dat je stappen gaat zetten.




Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.


Daarnaast is community manager van Multi Talent Leider netwerk op het Multi Talent Leader Platform. Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 22 jun 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 18 oktober 2021.


Wil je weten wat Saskia voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met een specialist beelddenken te bespreken. Saskia belt je op het afgesproken moment op.



Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify


18 oktober 2021

Ervaringsleren voor beelddenkers op het werk: afkijken of kopiëren?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x