Een copycat is persoon die het werk van anderen kopieert.
Er zijn mensen die het makkelijkst iets nieuws leren door af te kijken en te kopiëren. Deze profielen lezen geen theoretische teksten of handleidingen om nieuwe activiteiten of taken onder de knie te krijgen.
Wat ze wel doen, is goed kijken hoe een collega of medewerker iets aanpakt. Daarna gaan deze profielen direct praktisch aan de slag met de nieuwe kennis. Dat is hun strategie. Dit is wat hen in actie doet komen.
Je kan dit omschreven als ervaringsleren. Het is de favoriete leerstijl van multi-getalenteerde bruggenbouwers, visueel-ruimtelijke denkers of beelddenkers.
Dat ervaringsgericht leren een handige manier is om praktische kennis en handvaardigheid op te doen, is duidelijk.
Hoe zit dat dan met minder tastbare competenties zoals „soft skills”?
Bijvoorbeeld de manier een team of groep te leiden.
Stel dat jij als beelddenker, wil groeien als manager.
Als multi-getalenteerde bruggenbouwer leer jij door het gedrag en de manier van reageren van anderen te kopiëren.
Dan is het logisch om deze strategie ook toepassen voor je persoonlijke ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan:
Helaas, dit geeft zelden positieve resultaten omdat de klassieke managementstijl jou niet past. Ervaringsgericht leren en klakkeloos kopiëren, zorgt voor omgekeerde resultaat!
Deze 4 punten zijn duidelijke richtingaanwijzers dat je jezelf verliest in een persoonlijke leiderschapsstijl dit niet bij je past:
De leiderschapsstijl van je collega’s of de aangeleerde technieken uit een management opleiding, klakkeloos kopiëren is zinloos.
Je kan het vergelijken met het aandoen van de té krappe jas van iemand anders.
Vaak is het klakkeloos kopiëren van de stijl van een collega of andere manager, een tactiek die beelddenkers gebruiken om erkenning en waardering te krijgen.
Ironisch genoeg gebeurt net het omgekeerde omdat het lijkt alsof je gewrongen zit in een keurslijf.
Bovendien creëer je hierdoor zowel bij je collega’s als je medewerkers onduidelijkheid:
Door het mengen van verschillende managementstijlen, daalt je geloofwaardigheid waardoor je nooit respect en vertrouwen zal krijgen.
De beelddenkers verkiezen ervaringsleren, maar nemen nooit iets klakkeloos over. Er zijn een aantal extra stappen in zo’n leertraject waardoor de kopie altijd beter is dan het origineel!
De 4 stappen in het leerproces zijn:
Dit aanpassen aan jouw behoeften als het gaat om jouw persoonlijke managementstijl betekent:
Dat je bewust gaat stilstaan bij jouw persoonlijke waarden en normen, de manier waarop jij met je team of groep wil omgaan. Je gaat zoeken naar een manier om de nieuw verworven inzichten te laten aansluiten bij je persoonlijke visie en waarden en niet omgekeerd !
Zodat jij vol zelfvertrouwen voluit kan inzetten op verbindend samenwerken met je collega’s en medewerkers.
Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 22 jun 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 9 december 2019.
Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht..
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!
16 december 2020