Schoolse leerstijl of context en verbanden? Hoe leer jij het liefst?

Hoe leert een beelddenker iets nieuws?

Er is al veel verteld en geschreven over de verschillende manieren van leren, zoals:

  • Meervoudige Intelligentie volgens Howard Gardner
  • Leerstijlen van David Kolb
  • Inventaris van leerstijlen van Jan Vermunt
  • Leervoorkeuren volgens Manon Ruijters
  • Leren op de werkvloer
  • Zintuiglijk leren via de zintuigen
  • andere leermodellen

Mensen krijgen op verschillende manieren nieuwe kennis en activiteiten onder de knie. Je leert makkelijker iets nieuws met een leerstijl die bij je past.

Zeker beelddenkers of multi-getalenteerde bruggenbouwers, leren sneller op andere manieren dan de klassieke methodes die we gebruiken in Westerse manieren om mensen op te leiden.

Uiteraard spelen ook nog andere factoren – zoals motivatie en interesse – een rol om een leerproces succesvol te laten zijn. In dit artikel wil ik samen met jou kijken naar de invloed van de leerstijl.


Schoolse leerstijl of context leren?

Op de klassieke manier begeleidt de docent je stap voor stap naar een bepaald einddoel. Door het proces stap voor stap te volgen, zal het je wel duidelijk worden wat het eindresultaat zal zijn. Het is een lineaire methode die niet voor iedereen doeltreffend is.



Als beelddenkers lukt het niet om op deze manier je aandacht er bij te houden. Je zijn niet meer geconcentreerd omdat de onderlinge verbanden ontbreken.

Jij hebt een overzicht of totaal beeld van de situatie nodig zodat je de nieuwe stof direct in de juiste context kan plaatsten. Dit geldt ook voor het leren of opnemen van nieuwe informatie.


Wat versnelt jouw leerproces?

Alle informatie die je helpt om het totaal beeld op te bouwen, zoals:

  • Waar leidt dit naartoe?
  • Waarom moet ik dit leren?
  • Hoe is deze kennis verbonden met de rest? (je projecten op het werk, de organisatie waar je werkt)
  • Hoe past dit in het geheel wat ik al ken?
  • Wat is het nut, de noodzaak of de relevantie om dit te leren?
  • Waar draagt dit toe bij?
  • enz.



De noodzaak van context en verbanden

Zie jij als beelddenker de verbanden met het geheel, dan is leren een fluitje van een cent.

In dit geval verwerk je de nieuwe materie zeer snel: Jij gaat onmiddellijk deze nieuwe kennis verbinden met alle andere kennis en informatie die je al in je brein aanwezig is. Met andere woorden jij zal de nieuwe kennis elementen direct verbinden aan informatie uit andere vakgebieden of je persoonlijke ervaringen.

In tegenstelling tot iemand met een voorkeur voor de klassieke manier van stap voor stap leren. Deze persoon zal nieuwe kennis en informatie eerder onderwerp per onderwerp onthouden. Er gaat op dit moment geen aandacht naar het zoeken van de onderlinge verbanden tussen de nieuwe informatie en reeds vroeger opgedane kennis.



Waarom houden we hier zo weinig rekening mee?

Beelddenkers zijn vaak “laatbloeiers”. Ze worstelen regelmatig met het klassieke onderwijssysteem in België en Nederland. Velen slagen er niet in om een diploma te behalen, hoewel ze de nodige capaciteiten bezitten. Vaak merkt de omgeving dit uitzonderlijk talent pas op als ze de schoolbanken verlaten hebben.

Als een beelddenker die doorheen zijn schoolcarrière al vaak geconfronteerd was met leerproblemen op school, vindt hij het niet fijn om voor zijn werk naar een schoolse opleiding gestuurd te worden.

Dit staat in schril contrast met hun leergierigheid. Het zijn eeuwige studenten die vaak tot op zeer hoge leeftijd gemotiveerd zijn om nieuwe activiteiten te leren en hiermee te gaan experimenteren.

Hoe meer ze echter hun eigen leermethodes mogen ontwikkelen en gebruiken, hoe sneller ze kennis en informatie opnemen en verwerken.


Welke leerstijl past bij jou?

Ga op onderzoek en experimenteer op welke manier jij het makkelijkst leert !

Je bewust zijn van je eigen leerstijl is uiteraard voor iedereen belangrijk.

Linda Kreger-Silverman heeft hier veel onderzoek naar gedaan zoals beschreven in haar boek “Upside-down brilliance, The Visual-Spatial learner”.

Ik kan het niet beter samenvatten dan Brandy Agerbeck in deze inspirerende TEDx talk, waarin ook naar Linda Kreger-Silverman verwezen wordt: “Shape Your Thinking


7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers

Een specifieke leerstijl is een van de 7 stressfactoren waar multi-getalenteerde bruggenbouwers of beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s).

De volgende stressfactor in deze reeks : manier van werken


Heb je hierbij vragen?

Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 31 maart 2013. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk. De laatste update gebeurde op 12 augustus 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay


12 augustus 2019

Schoolse leerstijl of context en verbanden? Hoe leer jij het liefst?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x