Als je het gesprek wil aangaan met je collega of medewerker, helpt het je als je weet hoe je bruggen kan bouwen om verschillen te overbruggen.
Contact maken met je gesprekspartner of letterlijk een verbinding leggen tussen mensen, groepen en afdelingen. Je brengt mensen samen zodat ze hun kennis en ervaring kunnen uitwisselen om makkelijker hun opdrachten te kunnen afwerken.
Beelddenkers zijn hier goed in als ze zich bewust zijn van de onderlinge verschillen tussen mensen:
Op dit moment kijken we nog te vaak naar verschillen als tekorten: Collega’s die een vaardigheid missen, moeten deze bijwerken.
Het is een uitnodiging om op een andere naar de verschillen te kijken. Door hier anders naar te kijken, kan je op een positieve manier omgaan met de verschillende talenten in teams.
Er zijn verschillen stappen in het proces om aan verbindingen op het werk te bouwen.
Het begint met bewust en actief in het gesprek aanwezig willen zijn.
Oprecht luisteren zodat je collega het gevoel krijgt dat je zijn verhaal echt wil horen. Hiervoor dien je je eigen vooroordelen en veronderstellingen aan de kant te kunnen zetten.
Als je mensen de kans gegeven hebt om hun versie van de situatie te vertellen, volgt de volgende fase:
Door de verschillende stukken samen te leggen, bouw je een zo volledig mogelijk beeld op van de situatie.
Er zijn verschillende manieren om te verbinden met de mensen om je heen:
Hoe gemakkelijk is het om te reageren op een stelling die iemand op sociale media neerzet?
De meeste mensen gaan alleen verder op wat daar staat, zonder te controleren of na te denken of dit wel degelijk klopt:
Experimenten hebben uitgewezen dat zelfs op een positieve boodschap die je post, er nog altijd mensen zijn die bakken kritiek leveren.
Dit zorgt voor verdeling in plaats van mensen samen te brengen rond een onderwerp.
Neen, je hoeft het niet met de ander eens te zijn. Er zijn ook positieve en constructieve manieren om je punt te maken.
Als iemand voor je zit en je kijkt deze persoon recht in de ogen, is het onmogelijk om vast te houden aan dit soort provocerende reacties zoals op de sociale media.
Direct en persoonlijk contact maken met iemand anders, verandert je blik.
Ja, zelfs indien het contact een online videoverbinding is.
Je legt een verbinding omdat je oprecht geïnteresseerd bent om de ander zijn verhaal te horen.
Hierdoor groeit de wil om te zoeken naar een oplossing die voor alle partijen aanvaardbaar en bovendien voordelig is. Dit is een win/win situatie zonder winnaars of verliezers.
Als je mensen van “ik” naar “wij” wil laten gaan, heb je een brug nodig om hen te verbinden!
Waar willen wij samen als groep of team naartoe?
Dit gaat verder dan jouw persoonlijke belangen!
Wat de natuurlijke manier van denken is voor de meeste beelddenkers.
Als jij geen contact maakt met je gesprekspartner dan komt je boodschap totaal anders over. Dan ervaren je collega's niet dat jij echt vanuit verschillende invalshoeken naar de situatie hebt gekeken om tot het voorstel te komen wat je voorstelt.
Zonder connectie verval je heel snel in een ik tegen jou verhaal - IK/JIJ patstelling - waarbij je tegenover elkaar komt te staan in de plaats van samen te werken.
Een WIJ verhaal schrijf je samen, dat lukt nooit op je eentje!
Dat kan je enkel als team realiseren. Iedereen heeft voordeel bij deze oplossing.
In de ik tegen jou situatie, kies je ervoor om iets te realiseren wat vooral voordelig is voor jezelf. Jij wil scoren.
Deze oplossing levert voor anderen minder goede resultaten op. Mogelijk lijden andere betrokken partijen schade.
Als beelddenker heb je ook de voorafgaande en daaropvolgende stappen in rekening gebracht bij het afwegen welke oplossing de beste zal zijn voor alle betrokken partijen. Je kijkt verder dan de huidige processtap en je persoonlijke belangen. Je hebt het lastig om:
Dan moet het wederzijds respect en vertrouwen groot zijn, wil je gesprekspartner naar jou blijven luisteren.
Frustratie en onbegrip ontstaat door deze verschillen, waardoor het gesprek afdwaalt van de inhoud maar discussies ontstaan over gekozen woorden en definities.
Dialoog creëert ruimte voor nieuwe mogelijkheden;
Terwijl een discussie de opties om de meest voordelige oplossing voor iedereen te vinden, zal beperken.
Als je goed begrijpt hoe de situatie in elkaar zit, is het meestal eenvoudig om een oplossing te vinden die voordelig is voor iedereen!
Als mensen naar elkaar luisteren, ontstaan spontaan nieuwe mogelijkheden om tot juiste oplossing te komen.
Als kind leren we dat je verliest als je:
Kortom, je krijgt aangeleerd dat je vooral je eigen mening moet kenbaar maken in plaats van eerst naar anderen te luisteren.
Jammer genoeg ontaarden gesprekken hierdoor veel sneller in een discussie dan in een open dialoog. Discussies verdelen mensen en leiden naar een Ik/Jij verhaal.
Terwijl het veel slimmer zou zijn om eerst te luisteren met als doel om te begrijpen wat er speelt. Zelden leren kinderen dat luisteren meer voordelen biedt dan discussiëren.
Door beter en bewuster naar elkaar te luisteren, krijg je informatie die je anders nooit zou te weten komen:
De kans dat het gesprek uit de hand loopt en overgaat in een discussie, groeit als het onderlinge respect en vertrouwen afneemt.
In een discussie geraak je verder verwijderd van de kern van het verhaal. Iedereen schiet in de verdediging om zo goed mogelijk de eigen stelling te verdedigen.
Het is beter om het sluiten van compromissen te vermijden, aangezien dit elk partij dwingt om:
Je creëert situaties waar niemand echt blij van wordt.
Terwijl door echt te gaan voor een Win/Win situatie er veel meer mogelijkheden ontstaan.
Vaak zijn dit opties waar vooraf niemand aan gedacht heeft omdat iedereen uitsluitend aandacht had om het eigen standpunt zo goed mogelijk te verdedigen.
Je gelijk halen lukt nooit om de eenvoudige reden dat er “geen gelijk” te halen valt: Iedereen heeft gelijk vanuit zijn standpunt.
Door eerst naar elkaar te luisteren om elkaar te proberen begrijpen, komt er een pak extra informatie op de tafel te liggen.
In de keuken bevond zich nog 1 citroen, terwijl 2 van de koks citroen nodig hadden.
De logische oplossing zou elk een halve citroen kunnen zijn. Dat blijkt voor geen van beide een oplossing!
Doorvragen gaf extra informatie én de simpele oplossing waarbij iedereen geholpen werd door dezelfde citroen
Door nieuwsgierig en zonder oordeel te durven luisteren, leer je de andere partij kennen:
Ja, het zal je bij de start meer tijd kosten om de verbinding en openheid te creëren om vanuit oprechte interesse naar elkaar te willen luisteren. Initieel lijk je dus tijd te verliezen.
Eens je de stap hebt gezet om te willen begrijpen alvorens te reageren, kantelt het gesprek. Elke gesprekspartner krijgt een ander kijk op de situatie waardoor je automatisch meer rekening gaat houden met de ander.
Met het bouwen van de brug, is de moeilijkste stap gezet.
Bovendien groeit hierdoor ook het onderlinge respect en vertrouwen tussen de gesprekspartners!
Je maakt de extra tijd die nodig was bij de start, ruimschoots goed bij elk volgend gesprek of samenwerking met deze collega of medewerker.
Eens de brug of verbinding gebouwd is, heb je ze enkel nog te onderhouden. De relatie kan alleen maar groeien met een 'minimaal onderhoud'.
Het BRUG-model is ontwikkeld door Saskia van Numentum op basis van de jarenlange begeleiding van beelddenkers in werksituaties. Het model helpt je als beelddenker op weg naar een betere en efficiëntere manier van samenwerken.
Het model geeft inzichten en theoretische informatie die beelddenkers nodig hebben om goed te functioneren in een team. Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je positieve mogelijkheden om je bruggenbouwers competenties te gebruiken als je unieke kwaliteiten.
Het BRUG model is een acroniem voor:
Op deze blog vind je een artikel over elk van deze 4 elementen. Dit artikel beschrijft de G in het model.
Hoe je voorstellen en ideeën aanbrengt of presenteert, is minstens zo belangrijker als de inhoud van je boodschap!
Maak dus tijd voor een goede voorbereiding. Jij bent immers de architect van datgene wat je te vertellen hebt!
Bewuster leren werken met verschillende voorkeuren op het werk geeft rust, vergroot je zelfvertrouwen en creëert mogelijkheden om beter samen te werken.
Zowel jij zelf als je collega’s, leidinggevenden of klanten, halen voordeel uit een persoonlijk ontwikkelingsprogramma zoals het Multi talent leider Traject.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 10 augustus 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 30 december 2024.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werkomgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt.
Jouw meerwaarde zit in de ontwikkeling van die extra kwaliteiten!
Hoe het leren van bruggen bouwen jou vooruit kan helpen op het werk?
Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken.
Benieuwd wat klanten over Saskia vertellen? Hier vind je enkele getuigenissen.
Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay
30 december 2024