Bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team

Bewustzijn van verschillende invalshoeken

De bewustwording dat er verschillen zijn tussen mensen in een groep of team, is de basis om ieders talent te kunnen laten ontwikkelen.

Terwijl we doorheen de jaren objectieve maatstaven zijn beginnen gebruiken op de werkplek:

  • Dit zorgt ervoor dat het meten van de verschillen eenvoudiger is geworden.
  • Alles wat afwijkt aan de onderkant van de standaard voldoet niet.
  • Daar zitten de medewerker zijn tekorten die bijgewerkt moeten worden.

In de Westerse maatschappij richten we de aandacht steeds meer op de afwijking ten opzichte van de minimum standaard; Terwijl diversiteit en extra mogelijkheden voor een team vooral te vinden zijn in de onderlinge verschillen..


Wanneer alle onderdelen identiek zijn, wordt het geheel beperkt in zijn mogelijkheden.


Bewustwording van de verschillen in een team

1) Stel dat je 11 identieke en goede voetbalspelers hebt.

  • Uit deze groep van 11 kan je een goed voetbalteam samenstellen.
  • De resultaten van dit team zullen echter gemiddeld zijn.

Hoezo?
Aangezien iedere individuele speler hetzelfde is, zijn de mogelijkheden om het verschil te maken als team beperkt.

2) Stel dat je 11 spelers hebt die elk op individuele basis uitblinken.

Deze voetballers bezitten elk een andere kwaliteiten:

  • goede aanvaller,
  • fantastische verdediger,
  • geweldige doelman,
  • enz.

Wil je een team samenstellen met deze 11 spelers dan heb je meerdere mogelijkheden. Je kan elke speler in de positie laten spelen waar hij optimaal zijn kwaliteiten kan gebruiken. Sommige spelers kunnen op meerdere posities spelen, waardoor je nog meer opties hebt om je team te vormen.

Er zal één combinatie zijn waarbij dit team de sterkst mogelijke opstelling krijgt. Door bewust te kiezen voor dit team; laat je de groep fantastische resultaten neerzetten.


Het sterkste team op de werkvloer

In een voetbalteam en bij andere teamsporten, is het vanzelfsprekend om een team samen te stellen op basis van de individuele kwaliteiten van de spelers. In deze gevallen vinden mensen het heel normaal om te gaan selecteren op basis van de verschillen!

Bewust worden van de onderlinge verschillen geeft een meerwaarde aan elk team!


Waarom is dit problematisch op de werkvloer?

Om zo objectief mogelijk te zijn en iedere medewerker dezelfde kansen te geven, gebruiken we voor iedereen dezelfde maatstaven of normen:

  • We meten het tekort ten opzichte van de vastgelegde norm.
  • Alle kwaliteiten die een medewerker daarnaast bezit, krijgen minder aandacht.


Door enkel te kijken naar de tekorten van een medewerker, geef je medewerkers het signaal dat ze zichzelf moeten aanpassen om te voldoen:

  • Aanpassen kost energie waardoor de extra talenten nooit verder ontwikkeld kunnen komen.
  • Jezelf constant aanpassen, ondermijnt het zelfvertrouwen omdat deze medewerker steeds meer zal moeten gaan werken met zijn aangeleerde vaardigheden in plaats van zijn natuurlijke talenten te mogen gebruiken.
  • Beelddenkers of andere neurodivergente profielen, hebben meer kans om met deze problemen geconfronteerd te worden dan bij hun collega’s op de werkvloer.


numentum bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team aangepaste uitdaging

Wat als je boven de standaard uitschiet?

Vergelijk de standaard maatstaf of de basiskwalificaties die elke medewerker nodig heeft, met de hoogte van de lat in het hoogspringen.

Stel je bent de coach van een groep jonge sporters in een kleine atletiekvereniging. 

Tijdens een training ligt de lat op een bepaalde hoogte:

  • Sommige kinderen geraken hier met alle gemak over.
  • Andere jongeren hebben al moeite om hierover te springen, ze wijken af van de standaard. Ze moeten extra trainen om de minimum hoogte te halen.

Als deze hoogte de  norm is die iedereen dient te behalen zonder verder te kijken naar de andere talenten van de individuele sporters, zal veel talent verloren gaan:


Te weinig uitdaging:

Bij de groep die er makkelijk overgaat, is er nog veel potentieel om te groeien in deze discipline.

Zij zullen uitdaging missen om verder te kunnen groeien en ontwikkelen. Deze kinderen hebben nog een ruime groeimarge om dit talent verder te ontwikkelen.


Te grote uitdaging: 

Diegene die moeite hebben om de huidige limiet te halen, zullen misschien slagen door extra te trainen. 

Door enkel te focussen op hun tekorten, verliezen deze kinderen hun motivatie en zelfvertrouwen; Terwijl deze kinderen misschien uitblinken in andere sportdisciplines.


Bewustwording op de werkvloer

Op de werkvloer stellen we nog te weinig teams samen op basis van de verschillen die een groep sterker kunnen maken.

We vinden voldoen aan de standaardmaatstaven en het bijwerken van elke mogelijke afwijking van de minimum vereiste nog steeds het allerbelangrijkste.

Zelden onderzoeken we of het inzetten op de verschillen, team kunnen versterken :

  • Het inzetten van diverse talenten, kwaliteiten en vaardigheden;
  • Andere aanpak om problemen op te lossen;
  • Verschillende manier van denken en praten.


Stel dat …

Als we dit nu eens vanuit een andere hoek bekijken:

Wat als we deze verschillen als extra kwaliteiten naast de objectieve norm zetten:
Waarbij de maatstaf de minimum limiet is die elke medewerker dient te behalen.

Denk aan de voetballers in het eerste voorbeeld hierboven. Je hebt dus een zekere vorm van basiskennis of parate kennis nodig om in het voetbalteam toegelaten te worden.

Het gaat dus om EN/EN:

  • Elke medewerker bezit de minimale basisvereisten die nodig zijn om een bepaalde functie of rol uit te oefenen.
  • Elk medewerker brengt een schat aan extra’s mee voor het team als je de andere talenten, kwalificaties of ervaringen van elk individu mee in rekening brengt.


Waar zit de meerwaarde voor de groep?

Stel dat we gaan kijken naar de verschillende manieren om een bepaalde situatie te beoordelen.


Je kan 3 verschillende benaderingswijzen onderscheiden:

1) rationele benadering:

De klassieke manier van werken is het verzamelen van informatie en cijfers.

  • feiten & data


2) sensorische & rationele benadering:

Er zijn echter ook medewerkers die naast het verzamelen van informatie en cijfers ook gaan onderzoeken wat er leeft. Deze mensen vullen de feiten en cijfers aan met informatie over emoties, geuren, beelden, enz.

  • feiten & data
  • gewaarwordingen zoals geuren, sensaties, emoties en gevoelens


3) holistische of totale benadering:

Daarnaast zijn er medewerkers die een situatie als totaalconcept of geheel bekijken.

Naast informatie, cijfers en gewaarwordingen, nemen zij ook de stappen ervoor en erna in het proces mee op. Deze maken immers ook deel uit van het totaalbeeld.

  • feiten & data
  • gewaarwordingen
  • totaalbeeld van de situatie


Gevolgen in de praktijk

Dit zijn 3 totaal verschillende manieren van werken. Het zorgt voor 3 totaal verschillende beelden van dezelfde situatie bij de start.

Dit kan zowel bij het analyseren van een probleem als bij het inschatten van een situatie gebeuren.


Wat is de meerwaarde voor de groep?

Het is belangrijk om te beseffen dat iedereen vanuit een ander punt kijkt naar dezelfde situatie:

  • Geen enkele van deze invalshoeken is goed of slecht!
  • Elke invalshoek geeft een ander beeld, een ander zicht op dezelfde situatie.
  • Verschillende werkwijze, leiden via andere wegen naar zelfde oplossing.


numentum bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team verschillende beelden


Waar loopt het fout als je onbewust bent van deze verschillen?

Bewustzijn van deze verschillen en op de een of andere manier heirover in gesprek durven gaan, is cruciaal. Doe je dit niet dat gaan er gegarandeerd misverstanden ontstaan.


Wat zorgt voor ergernis en frustratie?

  • De ene medewerker zal het onbegrijpelijk vinden dat mensen niet zien wat er leeft.
  • Anderen zullen reageren op acties die logisch zijn op basis van de cijfers in één stap, maar ontzettend negatief zijn voor het totale proces.
  • Data en cijfers alleen geven onvoldoende weer wat er in praktijk leeft.


Taalverschillen

Om feiten en cijfers op te sommen, gebruiken we andere woorden dan bijvoorbeeld om gevoelens en emoties te beschrijven:

  • Zakelijke taal is kort en bondig en gaat over concrete data.
  • Om gevoelens en indrukken zo goed mogelijke te beschrijven, heeft emotionele taal een veel uitgebreidere woordenschat.

Ook op het vlak van deze taalverschillen is bewustwording nodig:
Hoewel iedereen Nederlands spreekt, hebben teamleden een andere voorkeur woordenschat of taal.


Herkenbaar voor jou als beelddenker?

Beelddenkers op de werkvloer hebben een andere handleiding. Ze gebruiken meer verhalende taal dan hun collega’s. Bewustwording van de verschillen begint bij jou zodat je op een positieve manier van de verschillen gebruik leert maken.

De programma’s van Numentum zijn ontwikkeld om beelddenkers en multi talent leiders hun persoonlijke handleiding te leren kennen en te gebruiken op de werkvloer.


Door bewuster te leren omgaan met de verschillen, ontdek je mogelijkheden:

  • Je beelddenkerstalenten verder ontwikkelen want dit zijn extra kwaliteiten voor een team.
  • Gerichter communiceren, zorgt ervoor dat je collega’s je voorstellen makkelijker begrijpen.
  • Hoe je de samenwerking met je collega’s vlotter en efficiënter kan laten verlopen. 


Wil je weten wat bewust te kiezen voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken of stel een vraag via het contact formulier.




BRUGmodel

Het BRUG-model is ontwikkeld door Saskia van Numentum op basis van de jarenlange begeleiding van beelddenkers in werksituaties. Het BRUGmodel helpt beelddenkers op weg naar een betere en efficiëntere manier van samenwerken.

Het BRUGmodel geeft inzicht en theoretische informatie die beelddenkers nodig hebben om goed te functioneren in een team.

Het BRUGmodel is een acroniem voor:

  • B staat voor Bewustwording van de verschillen : Bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team

  • R staat voor Rust inbouwen: Praktische tips voor rustmomenten als de frustraties hoog oplopen

  • U staat voor Uitzoeken van de situatie: Wat is het verband tussen uitzoeken en reflecteren en een theaterbezoek?

  • G staat voor Gewenste situatie ontwikkelen: https://www.numentum.be/blog/waarom-zou-je-bruggen-bouwen-op-de-werkvloer

Elk van deze elementen, is beschreven in een apart blogartikel.
Dit artikel beschrijft de B in het model.


Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je positieve mogelijkheden om je bruggenbouwers competenties te gebruiken als je unieke kwaliteiten.



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 11 juli  2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 28 oktober 2024.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!



Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify

28 oktober 2024

Bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x