Bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team

Bewustzijn van verschillende invalshoeken

Aan de basis om ieders talent te kunnen laten ontwikkelen, ligt de bewustwording dat er verschillen zijn tussen mensen in een groep of team.

Door het gebruiken van objectieve maatstaven, hebben we voor alles en iedereen standaarden ingevoerd.

  • Dit zorgt ervoor dat het meten van de verschillen eenvoudiger is geworden.
  • Alles wat afwijkt langs de onderkant van de standaard voldoet niet.
  • Hier zitten iemands tekorten die weggewerkt dienen te worden.

In onze Westerse maatschappij zijn we doorgeschoten door onze aandacht enkel nog te richten op de afwijking ten opzichte van het minimum van de standaard. Terwijl de diversiteit en de extra mogelijkheden, vooral te vinden is in de onderlinge verschillen tussen groepsleden.


Wanneer alle onderdelen identiek zijn,

wordt het geheel beperkt in zijn mogelijkheden.


Bewustwording van de verschillen in een team

Stel dat je 11 identieke en goede voetbalspelers hebt. Dan kan je een goed voetbalteam uit deze groep van 11 samenstellen.

De resultaten van dit team zullen echter gemiddeld zijn: Aangezien iedere individuele speler hetzelfde is, zijn de mogelijkheden om het verschil te maken als team beperkt.

Stel dat je 11 spelers hebt die elk op individuele basis uitblinken. Het zijn allemaal voetballers maar ze bezitten allemaal verschillende kwaliteiten:

  • goede aanvaller,
  • fantastische verdediger,
  • geweldige doelman,
  • enz.

Wil je een team samenstellen met deze 11 spelers, dan zijn er meerdere mogelijkheden. Je kan deze spelers op het veld in posities te zetten waar ze optimaal kun kwaliteiten kunnen gebruiken.

Sommige spelers kunnen op meerdere posities spelen, waardoor je verschillende mogelijke opties hebt om het team op te stellen. Er zal één combinatie zijn waarbij dit team de sterkst mogelijke opstelling krijgt. Door bewust te kiezen voor dit team; laat je de groep fantastische resultaten neerzetten.


Het sterkste team op de werkvloer

In een voetbalteam en bij andere teamsporten, is het vanzelfsprekend om een team samen te stellen op basis van de individuele kwaliteiten van de spelers. In deze gevallen vinden mensen het heel normaal om te gaan selecteren op basis van de verschillen!

Waarom hebben we hier op de werkvloer zo weinig aandacht voor?

Door zo objectief mogelijk te willen meten, zijn we onze aandacht steeds meer gaan richten op de afwijking van de standaard:

  • We meten het tekort ten aanzien van de maatstaf.
  • Er is weinig aandacht voor de andere kwaliteiten die aanwezig zijn.

Alle aandacht gaat naar het bijwerken van deze tekorten, waardoor er verwacht wordt dat je jezelf gaan aanpassen om te voldoen. Aanpassen kost energie waardoor veel extra talenten nooit tot ontwikkeling kunnen komen.

Dit aanpassen ondermijnt het zelfvertrouwen omdat dit geen natuurlijke talenten zijn van deze medewerker maar aangeleerde vaardigheden. Deze problemen doen zich relatief meer voor bij volwassen beelddenkers dan bij hun collega’s op de werkvloer.

Bewust worden van de onderlinge verschillen geeft een meerwaarde aan elk team!


Wat als je de boven limieten overtreft met je kwaliteiten?

Vergelijk de standaard maatstaf of de basiskwalificaties die elke medewerker nodig heeft, met de hoogte van de lat in het hoogspringen.

Stel je bent de coach van een groep jonge sporters in een kleine landelijke atletiekvereniging. 

Tijdens een training ligt de lat op een bepaalde hoogte die door elk lid van de groep behaald dient te worden:

  • Sommige kinderen geraken hier met alle gemak over.
  • Andere jongeren hebben nu al moeite om hierover te springen, ze wijken af van de standaard. Ze moeten extra trainen om het niveau van de groep bij te benen.

Als hier de hoogte van lat de norm is die iedereen dient te behalen zonder verder te kijken naar de andere talenten van de individuele sporter, zal veel talent verloren gaan:

Te weinig uitdaging:

Bij de eerste groep die er met alle gemak overgaat, is er nog veel potentieel om te groeien in deze discipline. Zij missen op termijn uitdaging om verder te kunnen groeien en ontwikkelen.

Door je aandacht te blijven richten op het behalen van de minimum limiet, is de kans groot dat hier kwaliteiten onbenut blijven: ze hebben nog een ruime groeimarge en talent om het ver te schoppen als dit verder ontwikkeld mag worden.

Te grote uitdaging: 

Diegene die moeite hebben om de huidige norm te halen, zullen er mogelijk in slagen door veel te trainen. Maar door enkel te focussen op hun tekorten, verliezen ze hun motivatie en zelfvertrouwen.

Terwijl deze kinderen misschien uitblinken in een andere sportdisciplines. 


numentum bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team aangepaste uitdaging


Bewustwording creëren op de werkvloer

Op de werkvloer stellen we helemaal geen teams meer samen op basis van de verschillen die een groep sterker kunnen maken. Alle aandacht gaat naar het voldoen aan de standaard limieten en het bijwerken van elke mogelijke afwijking van de onderste limiet.

Dit gebeurt op verschillende gebieden. Om er maar enkele te noemen, kan je bijvoorbeeld denken aan verschillen op het vlak van:

  • talenten, kwaliteiten en vaardigheden
  • aanpak om problemen op te lossen
  • manier van praten en denken


Stel dat …

Als we dit nu eens vanuit een andere hoek gaan bekijken. Wat als we deze verschillen als aanvullende elementen naast de vergelijking ten opzichte van de maatstaf zouden zetten.

Waarbij de maatstaf de minimum limiet is die elke medewerker dient te behalen.

Denk aan de voetballers in het eerste voorbeeld hierboven. Je hebt dus een zekere vorm van basiskennis of parate kennis nodig om in het voetbalteam toegelaten te worden.

Het gaat dus om EN/EN:

  1. Elke medewerker voldoet aan de minimale basisvereisten die opgesteld zijn voor een bepaalde functie of rol.
  2. Elk medewerker brengt een schat aan extra’s mee voor het team als je de andere talenten, kwalificaties of ervaringen van elk individu mee in rekening brengt.


Waar zit de meerwaarde voor het team?

Stel dat we gaan kijken naar de verschillende manieren om een bepaalde situatie te beoordelen.

De klassieke manier van werken is het verzamelen van feiten en cijfers.

Er zijn echter ook medewerkers die naast het verzamelen van feiten en cijfers ook gaan onderzoeken wat er leeft. Deze mensen vullen de feiten en cijfers aan met informatie over emoties, geuren, beelden, enz.

En dan heb je medewerkers die een situatie als totaalconcept of geheel bekijken. Naast feiten, cijfers, gewaarwordingen en beelden, nemen zij ook de stappen ervoor en erna mee op. Want ook deze maken deel uit van het totaalbeeld.


3 verschillende benaderingswijzen:

1) rationele benadering:

  • feiten & data


2) sensorische & rationele benadering:

  • feiten & data
  • geuren, sensaties, emoties en gevoelens


3) holistische of totale benadering:

  • feiten & data
  • geuren, sensaties, emoties en gevoelens
  • totaalbeeld: de stappen ervoor en erna ook vanaf de start mee in rekening brengen


Resultaat:
Dit zijn 3 totaal verschillende manieren van werken. Het zorgt voor 3 totaal verschillende beelden van dezelfde situatie bij de start.

Dit kan zowel bij het analyseren van een probleem als bij het inschatten van een situatie gebeuren.

Wat is de meerwaarde voor de groep? Het is belangrijk om te beseffen dat iedereen vanuit een ander punt kijkt naar dezelfde situatie:

  • Geen enkele van deze invalshoeken is goed of slecht!
  • Elke invalshoek geeft een ander beeld, een ander zicht op dezelfde situatie.
  • Verschillende werkwijze, leiden via andere wegen naar zelfde oplossing.


numentum bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team verschillende beelden


Waar loopt het fout als je onbewust bent van deze verschillen?

Bewustzijn van en deze verschillen op een of andere manier bespreekbaar maken in je team, is cruciaal.

Doe je dit niet dat gaan er gegarandeerd misverstanden ontstaan.

Waardoor ontstaat ergernis en frustratie? Omdat:

  • De ene medewerker zal het onbegrijpelijk vinden dat mensen niet zien wat er leeft.
  • Anderen zullen reageren op acties die logisch zijn op basis van de cijfers in één stap, maar ontzettend negatief zijn voor het totale proces.
  • Data en cijfers alleen geven absoluut niet duidelijk weer wat er in praktijk leeft.

Om feiten en cijfers op te sommen, gebruiken we andere woorden dan bijvoorbeeld om gevoelens en emoties te beschrijven:

  • Zakelijke taal is kort en bondig en richt zich op concrete data.
  • Emotionele taal gebruikt een veel uitgebreidere woordenschat om gevoelens en indrukken zo goed mogelijke te beschrijven.

Ook op het vlak van deze taalverschillen is bewustwording nodig: Hoewel iedereen Nederlands spreekt, hebben teamleden een andere voorkeur woordenschat of taal.

Beelddenkers op de werkvloer hebben een andere handleiding en gebruiken een andere woordenschat.


Herkenbaar voor jou als beelddenker?

Wil je leren werken met je persoonlijke handleiding en jouw communicatie voorkeur ontdekken?

Het begint bij jou en je zelfkennis.

Ben je een beelddenker en wil jij je zelfkennis ontwikkelen dan is het Multi talent leider programma een logisch startpunt.
Door bewust te kiezen leer je te werken met je persoonlijke handleiding en voorkeuren. Dit zorgt ervoor dat jij zelfzekerder overkomt door rustig te kunnen blijven in elke situatie. Hoe groter jouw zelfvertrouwen, hoe vlotter en efficiënter de samenwerking en communicatie zullen verlopen.






BRUGmodel

Het BRUG-model is ontwikkeld door Saskia van Numentum op basis van de jarenlange begeleiding van beelddenkers in werksituaties. Het model helpt je als beelddenker op weg naar een betere en efficiëntere manier van samenwerken.

Het model geeft inzichten en theoretische informatie die beelddenkers nodig hebben om goed te functioneren in een team. Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je positieve mogelijkheden om je bruggenbouwers competenties te gebruiken als je unieke kwaliteiten.

Het BRUGmodel is een acroniem voor:

Op deze blog vind je een artikel over elk van deze 4 elementen. Dit artikel beschrijft de B in het model.



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 11 juli  2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 31 januari 2022.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.

Daarnaast is community manager van Multi Talent Leider netwerk op het Multi Talent Leader Platform.

Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.



Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Wil je weten wat dit  voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken of stel een vraag via het contact formulier.





Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify

31 januari 2022

Bewustwording van de verschillen creëert mogelijkheden voor het team
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x