Ben ik wel zo goed als ik denk te zijn?
Niemand lijkt dit te zien. Ik weet wel van veel dingen iets af, maar ben eigenlijk nergens echt goed in.
Het imposter syndroom (ook wel oplichterssyndroom of bedriegerssyndroom) is een term die gebruikt wordt als mensen denken van zichzelf denken dat ze bepaalde taken nog niet goede genoeg kunnen of hun kennis nog onvoldoende is.
Als ze succes behalen, vinden deze mensen dat ze dit niet verdiend hebben omwille van hun kennis of kunde, maar dat het hen gewoon toevallig gelukt is.
Mensen die leiden aan het imposter syndroom zijn bang om als een bedrieger door de mand te vallen.
Als iets binnen hun interessegebied valt, leren ze uit zichzelf heel veel over een bepaald onderwerp, ook al zie je hen geen klassieke opleiding volgen. Ze vinden hun kennis overal:
Als iets hun interesse wekt, gaan ze zoveel mogelijk informatie opzoeken over dit onderwerp. Aangezien ze ook snel leren, zullen ze direct een degelijke basiskennis opbouwen.
In opleidingen werkt men vaak thema per thema. Er is weinig aandacht om de onderlinge verbanden tussen de verschillende onderwerpen aan te geven.
Sommige mensen waaronder beelddenkers, hebben behoefte om het grotere geheel te zien en de onderlinge verbanden tussen verschillende vakken.
Hoe meer je als beelddenker leert zoeken naar verbanden, hoe sneller je nieuwe kennis gaat oppikken en op de juiste manier kan verwerken:
Resultaat:
Als een onderwerp binnen je interesses valt en verbanden gelegd worden, ga je sneller vooruit dan je medestudenten of collega’s.
De schoolse manier om stap voor stap de leerstof aan te brengen, past minder bij deze leerstijl.
Resultaat:
Door verveling en gebrek aan uitdaging, haken deze collega’s af. Hierdoor missen ze de basiskennis ook al slagen ze er later soms wel in opnieuw aan te haken als het complexer wordt.
Kennis combineren kan voordeel opleveren om snel terug aan te haken. Er vanuit gaan dat de basisprincipes altijd en overal hetzelfde werken, kan je ook op een totaal verkeerd been zetten.
Anderzijds, zodra ze iets voldoende kennen om ermee te kunnen werken of begrijpen hoe iets in elkaar zit, zal hun interesse verdwijnen omdat iets anders hun aandacht zal trekken.
Daarom zullen deze profielen nooit een doorgedreven expertise bezitten over een bepaald thema.
Aan de andere kant door nieuwe kennis direct in hun brein te gaan combineren en verbinden, verwerven ze in korte tijd veel meer inzicht en informatie dan een degelijke basiskennis.
Door hun specifieke manier van leren, pikken ze kennis veel sneller op via alternatieve methodes. De combinatie van het atypische schoolparcours of carrière pad wat hieruit volgt, zorgt ervoor dat ze hier commentaar op krijgen van hun omgeving.
Wat heef een negatieve invloed op het zelfvertrouwen:
Dit versterkt het gevoel: "Zie je wel, ik maak niets af."
Hierdoor mis je de juiste diploma’s en/of certificaten.
Hierdoor horen ze regelmatig “Jij kan jezelf nergens in vastbijten of de moeite doen je aandacht langer bij hetzelfde onderwerp te houden.’
Mensen vinden je iemand onstandvastig en iemand die snel afhaakt.
De boodschap krijgen: “Er zit meer in jou maar het komt er nooit uit.”
Als je deze opmerking meermaals te horen krijgt, ga je op de duur zelf ook gaat geloven dat je niet goed genoeg je best doet.
Hoe groter de druk van buitenaf, hoe meer kans dat jij aan jezelf gaat twijfelen. Hoe luider dat stemmetje in je hoofd gaat worden:
Hoe kan jij deze materie allemaal verwerkt hebben in zo’n korte tijd?
Om dit onder de knie te krijgen is meer tijd en oefening nodig.
Zodra jouw interesse door iets anders geprikkeld wordt, haak jij af.
Waardoor je die laatste test of opdracht nooit afmaakt. Denk je nu echt dat je hier zonder certificaat mee verder gaat geraken?
Dit alles kan voor een flinke deuk in het zelfvertrouwen zorgen. Het opent de deur voor het imposter syndroom en nog meer negatieve gedachten over jezelf:
Doorheen mijn carrière heb ik mezelf een aantal basisprincipes aangeleerd van HTML zonder alle basiselementen te leren of te begrijpen. Door hierop verder te redeneren in combinatie met andere kennis en ervaring, kan ik me behoorlijk uit de slag trekken.
Soms heb ik extra informatie nodig en stel ik een specifieke vraag aan een IT-er.
Meestal ontvang ik een heel technisch en gedetailleerd antwoord waar ik geen stap verder mee kom:
De complexe vraag geeft nergens aan dat deze gesteld werd door een leek in dit vakgebied die op zoek was naar een eenvoudig antwoord.
Het is echter wel het perfecte recept om aan mezelf en mijn kennis te gaan twijfelen.
In het verleden heb ik me regelmatig door laten vangen wat telkens een aanslag was op mijn zelfvertrouwen.
Als je weet hoe jouw leerproces werkt, besef je wat er gebeurt en kan je de bovenstaande situatie anders bekijken en onderzoeken.
Waarom stel je die HTML vraag in plaats van IT het probleem te laten oplossen?
Ik wil de basis dingen zelf kunnen aanpassen of begrijpen waarom iets al dan niet werkt. Ik experimenteer en probeer graag nieuwe ideeën uit:
Vroeger legde ik het probleem met het technische antwoord volledig bij mezelf. Waardoor mijn innerlijke criticus het woord nam:
Terugkeren om eerst de basiskennis van A tot Z onder de knie te krijgen, lukt in de meeste gevallen zelden:
Jij wil immers geen expert worden in deze materie, maar wel genoeg inzicht en basiskennis zodat je deze kan toepassen waar je het nodig hebt.
Ondertussen besef ik dat de vragen die ik stel veel complexer zijn dan doorsnee beginners-vragen. Hierdoor krijgen anderen de indruk dat je meer kennis hebt over dit onderwerp.
Het is nooit de bedoeling om je beter voor te doen dan je bent, maar de specificiteit van je vragen kan bij anderen wel de indruk geven dat je veel expertise hebt over dit onderwerp.
Dit is een probleem waar meer beelddenkers tegenaan lopen.
Onderstaande lijst van imposter syndroom kenmerken is opgemaakt door Ivona Hirschi maar ik heb hieronder de Nederlandse vertaling opgenomen (met goedkeuring van Ivona).
Ook dit lijstje zal je nooit allemaal kunnen afvinken en dat is nergens voor nodig!
Je zal je zeker herkennen in een of meerdere kenmerken van deze lijst. Ga daar nu mee aan de slag om te kijken hoe je deze in jouw dagelijks leven kan ombuigen. Je zal ontdekken dat je heel gauw verandering zal zien.
Begin klein: kies een kenmerk waar je mee wil starten. Zodra je dit aangepakt hebt, neem je de volgende. Wees mild voor jezelf en vermijd om te snel en te veel ineens te willen veranderen.
Wees niet bang van de reactie vanuit je omgeving, de meeste mensen waarderen eerlijkheid.
Kan je hier hulp bij gebruiken of wens je meer informatie?
Dit artikel verscheen voor het eerst op 6 februari 2023. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 27 januari 2025.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers en hun werkomgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor je werken als jij jezelf kan accepteren zoals je bent. Als jij je extra kwaliteiten kan zien als een aanwinst in plaats van een handicap.
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt.
Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten! Je bent veel meer dan een label.
Bovendien is iedere mens uniek. We zijn allemaal verschillend en enkel door ieders talenten samen te laten werken, gaan we sneller vooruit als groep!
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
27 januari 2025