Heb jij talenten voor de 21ste eeuw als multi-getalenteerde bruggenbouwer?

Hoe werken bedrijven vandaag?

In de meeste organisaties krijgen medewerkers opgelegde en goedgekeurde procedures om hun taken uit te voeren. Deze werkinstructies dienen ze stap voor stap te volgen. Medewerkers voeren deze activiteiten uit zonder de verschillende stappen in vraag te stellen.

In veel organisaties is er door deze manier van werken doorheen de jaren een echte ”silo-cultuur” ontstaan. Iedereen werkt binnen zijn vakje, in een onderdeel van het geheel. Vaak ontbreekt het beeld met het totale overzicht van alle activiteiten.

Dit zijn allemaal kenmerken van industriële productie bedrijven uit de vorige eeuw. Het type bedrijven dat we in onze Westerse maatschappij steeds meer zien verdwijnen omdat de kosten in Europa te hoog worden om te produceren.

Willen onze Westerse organisaties de omschakeling maken van het industriële tijdperk naar een organisatie van kenniswerkers, dan hebben we medewerkers met andere kwaliteiten of talenten nodig.


Waarom is er weinig aandacht voor 21ste eeuwse kwaliteiten?

Talenten voor de 21ste eeuw zijn geen kwaliteiten waar je in het onderwijs van vandaag hoge punten mee scoort omdat deze nog niet behoren tot de basisvaardigheden die elke leerling op school moet bezitten.

Het zijn echter wel de kwaliteiten die multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers van nature bezitten.

Deze kinderen staan op school niet bekend als uitmuntende leerlingen omdat hun talenten vandaag nog als probleem aanzien worden:

  • Dit probleem veroorzaakt een tekort en wijst op een onderontwikkelde basisvaardigheid.
  • Daardoor gaat alle aandacht naar het verbeteren van deze basisvaardigheden. Maar net in deze vaardigheden zijn deze profielen van nature geen uitblinkers. Deze ontwikkelen kost hen dus veel extra energie om het minimum te behalen.
  • Hierdoor hebben deze leerlingen geen energie meer over en krijgen ze geen extra begeleiding om hun natuurlijke talenten verder kunnen ontwikkelen!


Wat zijn die bijzonder gegeerde kwaliteiten?

Onderstaande tabel geeft de lijst van talenten zoals ze besproken werden op de Europese NSN conferentie in Kopenhagen (mei 2012) gecombineerd met de natuurlijke kwaliteit van beelddenkers, zoals creativiteit, kritisch denken, probleem oplossend denken,productiviteit, communicatie, samenwerking, technische vaardigheden.


talenten voor de 21ste eeuw


Welke kwaliteiten heb je nodig in de 21ste eeuw?

Het rationele denken is nog steeds aan zet! Als je sterk bent in begripsdenken, ook wel rationeel of taaldenken genoemd, scoorde je de voorbije jaren zeer goed op school en op het werk.

Het aantal mensen dat een voorkeur heeft voor begripsdenken, bedraagt volgens onderzoek van Linda Kreger-Silverman 25% van de populatie. Bedrijven, organisaties en scholen zijn vandaag nog hoofdzakelijk rationeel georganiseerd en gestructureerd.

Terwijl volgens datzelfde onderzoek, het aantal mensen met een voorkeur voor beelddenken 30% van de populatie bedraagt  (zie onderaan dit artikel (*) voor andere benamingen van dezelfde profielen).

Ongeveer 45% van de leden in een groep kan vlot wiselen tussen beelddenken en begripsdenken. Hoewel elke persoon uit deze groep ook een lichte voorkeur heeft: 30% van deze groep verkiest beelddenken en 15% begripsdenken.

Als je in een groep alle mensen met een voorkeur voor beelddenken in zijn totaliteit bekijkt, als zijnde alle mensen met een voorkeur voor beelddenken, dan is dit 60% van de groepsleden.


talenten voor de 21ste eeuw


Beelddenkers worden nu vaak gezien als mensen met een handicap, stoornis of beperking omdat ze anders denken, anders kijken en anders werken. Omdat ze de dingen anders aanpakken, wijken ze af van de standaarden op het werk.

Maar zoals hierboven vermeld, bezitten deze beelddenkers dus de talenten van de toekomst.


De talenten van de toekomst

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

  1. herkaderen en herformuleren: Waarom kijken multi-getalenteerde bruggenbouwers vanuit verschillende hoeken?
  2. testen en experimenteren: Is een prototype maken in een vroeg stadium, zinvol of tijdverlies?
  3. empathie en verbeelding: Verbeeldingskracht: voor irrealistische dromer of visionaire ideeën?
  4. visuele communicatie: Beelden spreken en raken zodat mensen in beweging komen
  5. samenwerken: Welke opties voor samenwerking ontstaan door tegenpolen te verbinden?


Dit zijn allemaal kwaliteiten die de meeste beelddenkers van nature bezitten. Begripsdenkers hebben veel meer moeite om een aantal van deze vaardigheden te ontwikkelen.



Samenwerken = Bruggen bouwen

Aangezien begripsdenken of beelddenken totaal verschillend zijn maar wel evenwaardig, hebben we beide profielen nodig in de teams en bedrijven van de toekomst.

Elke voorkeur, begripsdenken of beelddenken, heeft sterke troeven en minder ontwikkelde kanten. Aangezien ieder van ons verschillende talenten of kwaliteiten heeft, kunnen we meer bereiken door samen te werken.

De verschillen zullen het verschil maken in de toekomst, terwijl we vandaag nog te veel kijken naar deze verschillen als tekorten of afwijkingen ten opzichte van de standaard. Een standaard die we de voorbije jaren ontwikkeld hebben, maar meer dan waarschijnlijk in de toekomst onvoldoende zal zijn om te kunnen overleven.

Als we mensen samenbrengen en hun kwaliteiten bundelen, bepalen de verschillen de meerwaarde die een groep of team heeft.

Samenwerken en met elkaar in gesprek gaan, zullen de belangrijkste talenten voor de 21ste eeuw.


Heb je vragen de talenten voor de 21ste eeuw?

Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 4 februari 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 30 maart 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht..

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


30 maart 2020

Heb jij talenten voor de 21ste eeuw als multi-getalenteerde bruggenbouwer?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x