3 Praktische tips om afleiding en multitasken te weerstaan als beelddenker

Afleiding is kostelijk, zelfs als het onbewust gebeurd!

Hoewel multitasking en afleiding voor beelddenkers een natuurlijke manier van werken lijkt, kost het veel. Je verspilt er niet alleen je tijd aan maar ook je kostbare energie.

Elke afleiding zet je brein aan het werk om nieuwe verbindingen te creëren. Het is telkens opnieuw de start van je associatieve denkproces:

  • Je laat activiteit die je aan het uitvoeren was los.
  • De nieuwe prikkel trekt al je aandacht naar zich toe.
  • Voor je deze nieuwe taak afgewerkt hebt, ben je alweer door iets anders afgeleid.

Het lijkt een eindeloos proces wat zich telkens opnieuw herhaalt.


Hyperlinks in je gedachten

Stel dat je snel iets wil opzoeken op internet voor de taak waar je nu aan werkt.
Mij overkomt het regelmatig en misschien herken jij het ook wel:

Als mijn brein in associatieve modus staat, overkomt het mij regelmatig dat ik mezelf na 30 minuten afvraag wat ik aan het zoeken was. Op dat moment stel ik vast dat mijn brein ongevraagd en ongemerkt met mijn kostbare tijd aan de haal is gegaan.


Associatief denken?

Let wel, als beelddenker ben je een associatieve denker. Dat is het talent van elke beelddenker en hierin zit jouw kracht. Het is de manier om nieuwe ideeën te ontdekken of tot innovatie doorbraken te komen.

Als je iets wenst af te werken, dan is het wenselijk om 100% gefocust te kunnen werken. Dit zijn periodes waarin je jezelf volledig afsluit van elke afleiding die je brein in de stand van associatief denken kan brengen.


Wat zorgt voor afleiding?

Elektronische gadgets, meldingen op je telefoon of computer, collega’s die een vraag komen stellen. Dat zijn de klassiekers.

Maar kijk zeker ook naar de minder duidelijke afleidingsmanoeuvres zoals snel iets opzoeken op internet als je een artikel aan het schrijven bent.


Wat is multitasken?

Multi tasking doe je wanneer je tegelijkertijd aan 2 of meer taken werkt. Op de werkvloer betekent dit dat je continu wisselt tussen activiteiten of dat je aan 1 taak werkt, terwijl je daarnaast in je hoofd permanent bezig bent met al je andere verantwoordelijkheden en projecten.


Afwisseling werkt!

Wissel periodes van focus en opperste concentratie af met momenten dat je associatieve brein alle kanten mag en kan uitgaan. Dit hoort bij jou en dit heb je nodig om nieuwsgierig, gemotiveerd en alert te blijven! Multitasking is een beelddenkerskwaliteit.

Soms ga je onbewust zelf afleiding zoeken omdat taken en activiteiten je minder liggen. Ze ruiken naar routine of je hebt er een hekel aan.

Deze taken uitstellen en ze voor je uitschuiven, is geen oplossing. Het is enkel afstel omdat je deze zaken toch zal moeten afwerken! In dit geval kan een combinatie met andere taken een mogelijke oplossing zijn.

Je kan er ook vanuit een andere invalshoek naar kijken. Als je een complex project leidt, is kunnen multitasken een sterke competentie als projectmanager. Het stelt je in staat om snel in te zoomen en uit te zoomen.
Vergelijk de projectmanager met een helikopterpiloot als hij het project overziet. Deze piloot zet zijn helikopter snel aan de grond als hij een aantal details van korter bij wil gaan onderzoeken.


Hoe pak je deze tegenstrijdigheid aan?

Het lijkt dus een paradox: afwisseling en meerdere taken tegelijk doen of je richten op slechts één activiteit.

Ga met de volgende tips experimenteren om te kijken en vooral te ervaren wat voor jou werkt.
Pas ze aan zodat ze perfect aansluiten bij wat jij nodig hebt om optimaal te kunnen functioneren.

Dit sluit perfect aan bij de specifieke leerstijl van beelddenkers. Wat voor de ene beelddenker werkt, is mogelijk geen optie voor de andere.


1) Gun je brein rust.

Het begint bij een goede nachtrust. Vaak is je brein nog behoorlijk actief door de laatste nieuwtjes op internet die binnenkomen via email, sociale media, … om direct in slaap te vallen.

Besef dat elke prikkel die binnenkomt het associatieve brein van een beelddenker aan het werk zet!

Wat als je zou experimenteren met een soort voor het slapen gaan ritueel om te ontspannen?

Eindig de dag met:

  • een boek
  • een mediatie
  • een fijn gesprek
  • het overlopen van de positieve zaken van de voorbije dag
  • enz.

Dit zorgt ervoor dat je met een rustig hoofd je bed in stapt en makkelijker inslaapt.

Op deze manier gun je je brein een periode om zichzelf te resetten zodat je ’s morgens uitgerust en ontspannen bent om de dag met een fris hoofd te starten


Numentum beelddenker en afleiding 3 praktische tips om minder te multitasken


2) Routine verveelt!

Routine – in alle mogelijke vormen – de meeste beelddenkers hebben er een broertje aan dood om steeds hetzelfde te doen, omdat:

  • Het wiegt je in slaap.
  • Doet je je focus verliezen.
  • Zorgt ervoor dat jouw aandacht afneemt.

Het levert je echter flink wat extra tijd op als je terugkerende taken zou groeperen in plaats van ze elke keer apart te gaan uitvoeren.

Groepeer  een aantal kleinere activiteiten op vaste momenten. Je laat ze samenkomen om dan in één keer alles af te werken.

Denk bijvoorbeeld aan je betalingen of administratie. Je verzamelt alle documenten op een bepaalde plek. 1 keer per week of per maand, handel je alles samen af.

Om te zorgen dat jij je focus behoudt en zo weinig mogelijk afgeleid kan worden, combineer je dit met het gebruiken van technieken zoals de Pomodoro techniek.

Iedereen heeft een eigen tempo of combinatie van tijden om optimaal te kunnen functioneren: ga experimenteren voor jezelf welke tijd voor jou ideaal is om gefocust te werken.

Voor de ene werkt focus periodes van 25minuten en 5 minuten pauze. Dit is de klassieke Pomodoro tijd.
Voor iemand anders mogen deze tijdperiodes langer of korter zijn.
Experimenteer en zie wat het je brengt. Evalueren en bijsturen kan altijd.


numentum beelddenker nood aan afwisseling omdat routine verveelt


3) Wat is je volgende stap?

Wat als de in je agenda voorziene tijd te kort is om je taak of project af te werken?

Alvorens je deze activiteit aan de kant schuift, is het slim om eerst de volgende stap of actie te bepalen en te noteren. Doe dit consequent.

Op dit moment is het eenvoudig om te weten wat de volgende actie is. Je zit immers helemaal in de flow van het project en weet je wat er nog nodig is. Dus alvorens te stoppen, noteer je de eerstvolgende actie zo duidelijk mogelijk.

Als je dit nalaat en je wil een week later opnieuw starten, zal dit je extra tijd kosten:
Je moet immers opnieuw doorheen het volledige traject stappen om te kijken waar je gestopt was. Welke zaken al afgewerkt waren en wat nog niet.

Dit kost je niet alleen tijd, maar veroorzaakt bij de meeste beelddenkers ook een vorm van frustratie:

Dit project schiet niet op, in je hoofd zit je al veel verder, maar in praktijk blijkbaar niet, …

Dit ruikt ook naar ROUTINE!

Waardoor het associatieve brein van een beelddenker sneller in weerstand komt en nog meer zal willen ontsnappen.


numentum multitasken en afleiding voorkomen noteer je volgende actie


Misschien heb je de neiging om toch verder te werken aan dit project ook al is de geplande tijd voorbij. En verkies je andere projecten aan de kant of achteruit te schuiven?

Niet doen!
Ook dat is geen ideale oplossing!

Vermoedelijk gaat je aandacht na de vooropgestelde periode verslappen, waardoor je trager gaat werken. Ook op deze manier verlies je onbewust en vooral ongewild veel tijd!

Noteer waar je geraakt bent en afwisselen met een andere taak, kan mogelijk een betere optie zijn op zo’n moment om je motivatie hoog te houden!


Afleiding en afwisseling houden jou in balans!

1) Wil je echter een aantal routineactiviteiten afgewerkt krijgen, dan zorg je best voor afgebakende periodes in je agenda.

2) Wissel momenten van hyperfocus af met periodes waarin je associatieve brein alle mogelijkheden krijgt om zijn eigen logica en gevoel te volgen.

3) Reserveer genoeg tijd om helemaal tot rust te komen. Tijd voor jezelf!

Zowel afleiding als gefocust kunnen werken zijn belangrijk en nodig voor elke beelddenker.

Hoe contradictorisch dit ook mag klinken. Ze hebben beiden een cruciale rol. Zorg dus voor voldoende tijd in je agenda en wissel je werkzaamheden af.


Wil je weten wat Saskia voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken.




Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 18 mei 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 24 mei 2021.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht..

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!


7 Praktische tips om stress bij beelddenkers op het werk te voorkomen 

Saskia verzamelde 7 stress factoren waar elke beelddenker mee geconfronteerd wordt. Daarnaast krijg je 7 handige tips om direct mee aan de slag te gaan. Alle informatie is kort en bondig samengevat in 2 pagina’s.




Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay

24 mei 2021

3 Praktische tips om afleiding en multitasken te weerstaan als beelddenker
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x