Mijn team neemt zelf geen initiatief en vraagt meer structuur

Waarom komen klanten aankloppen bij Numentum?

Regelmatig worden beelddenkers op het werk geconfronteerd met een aantal specifieke problemen. Ook al is hun werkomgeving totaal verschillend, de kern van de uitdagingen blijven dezelfde.

Zoals het verhaal van Joris die bij Saskia aanklopte met volgende klantvraag:

“Mijn team neemt zelf geen initiatief en vraagt meer structuur en processen.“


Kan je me oplossingen aanreiken zodat iedereen initiatief neemt?

Ik heb verschillende teams in mijn afdeling. Aangezien ik zelf veel vrijheid nodig heb om mijn activiteiten te organiseren, geef ik die ruimte ook aan mijn medewerkers.


In de meeste teams zorgt dit nooit voor problemen:

  • ze nemen zelf initiatief om met voorstellen te komen;
  • werken teamafspraken uit;
  • organiseren hun werk op de best mogelijke manier voor elk teamlid.  

Resultaat:

Ze nemen hun verantwoordelijkheid op en realiseren veel van hun opdrachten zonder mijn verdere tussenkomst.


Er is echter 1 team in mijn afdeling waar het mis lijkt te lopen:

  • ze vragen mij om hun processen op te leggen;
  • verwachten dat ik alles dagelijks controleer en goedkeur;
  • Zonder mijn tussenkomst wordt er geen initiatief genomen in deze groep.

Resultaat:

Dit zorgt voor ergernis en irritatie bij mij en ik vermoed bij hen ook. Samenwerken met deze groep loopt voor geen meter. 


Wat gebeurt hier en hoe kan dat anders?

  • Hoe kan ik het aanpakken als medewerkers minder geneigd zijn om zelf initiatief te nemen, terwijl ik geen controlerende leidinggevende wil zijn?
  • Op welke manier wordt samenwerken prettiger en stoppen we die discussies die frustratie en ergernis doen toenemen?
  • Wat kan ik doen zodat ze zelf meer hun verantwoordelijkheid opnemen en hun activiteiten zelf gaan organiseren?


Hoe kan advies voor beelddenkers op de werkvloer je helpen?

Inzicht in de manier van denken en werken van beelddenkers of gelijkaardige profielen kan je helpen om de situatie vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Dit geeft je extra informatie. Op deze basis ontdek je andere mogelijke manieren van samenwerken.

Deze 3 centrale thema’s maken het verschil:

1) Bewustwording van de verschillen

Inzicht en informatie over de verschillenden manieren van werken en denken, helpt je om te begrijpen wat er gebeurt.

  • Waarom jij en je collega’s elkaar niet begrijpen.
  • Welke reactie jullie bij elkaar uitlokken.


2) Zelfzorg en zelfkennis

Je frustratie en emoties beheersen, begint bij jezelf. Jij bent immers de enige wiens gedrag jij direct kan veranderen.

Zelf rustig kunnen blijven in zo’n situatie, heeft een positieve invloed op de reactie van iedereen in je omgeving.


3) Mogelijkheden ontdekken om samen te werken

Als je blijft reageren zoals je tot nu toe geleerd had om te reageren, blijven dezelfde problemen zich herhalen. Daar schiet niemand iets mee op.

Met praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan, leer je nieuwe manieren om uitdagingen aan te pakken en het samenwerken te verbeteren.



numentum klantvragen 3 blog tips om direct aan de slag te gaan en intitiatief te nemen



Zoek je direct al de eerste praktische tips?

Dan wil ik je alvast doorverwijzen naar deze 3 artikelen op de blog:


1) Praktische tips om verbindend samenwerken met je team te bevorderen!

In een gesprek waarderen anderen jou omdat

  • Je direct meedenkt.
  • Je motiveert mensen met je ideeën en oplossingen.
  • Collega’s en leiders willen je er graag bij om verbindend samenwerken te stimuleren.

Komt het tot een samenwerking, dan gaat de communicatie mis en loopt samenwerken in de groep stroef.

Lees het volledige artikel met tips



2) Projectmanager, hoe motiveer je je team zodat ze beter samenwerken?

Beelddenker én projectmanager?

  • Hoe stuur jij je team aan om als groep beter te functioneren zonder hun directe manager te zijn?
  • Op welke manier verbind je jouw leiderschapsstijl en de noden van je team?
  • Waar zitten de verschillen en tegenstrijdige behoeften?
  • Hoe laat jij zo’n team beter samenwerken?

Lees het volledige artikel met tips



3) Wat is de impact van breinvoorkeuren in communicatie?

Ieder van ons heeft een andere denkstijl of breinvoorkeur.

  • Wat is de invloed van jouw breinvoorkeur in communicatie, de manier waarop je werkt, je manier om te leren, hoe jij omgaat met problemen en oplossingen?
  • Welke impact hebben de verschillende breinvoorkeuren op de samenwerking op de werkvloer?

Lees het volledige artikel met tips



Wil je weten hoe jij te weinig initiatief nemen kan aanpakken?

Stel je vraag via het contactformulier en Saskia komt persoonlijk bij je terug om je vragen te beantwoorden.



Wie is je begeleider in Numentum programma’s?

Saskia Smet begeleidt beelddenkers of multi talent leiders in bedrijfswereld.

Door hen te leren meer structuur aan te brengen in hun hoofd en in hun activiteiten waardoor de communicatie met medewerkers, klanten en leveranciers vlotter verloopt.

Als een multi talent leider zijn beelddenkerstalenten gaat ontdekken via persoonlijke ontwikkeling dan:

  • heerst er veel rust en vertrouwen op de werkvloer;
  • Krijgt de samenwerking een stevige stimulans;

Resultaat: Een verhoging van de efficiëntie en productiviteit van het team.

Sinds 2010 geeft ze advies en begeleiding voor beelddenkers op het werk (individueel of in groep - online, op lokatie of een combinatie van beiden). Saskia schrijft artikelen over beelddenken in de bedrijfswereld op haar blog.

klantvragen numentum mijn team neemt zelf geen initiatief en vraagt meer structuur



Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & LKoninckx


Mijn team neemt zelf geen initiatief en vraagt meer structuur
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x