Ik kijk breed en ver vooruit wat alles complexer maakt voor anderen

Waarom komen klanten aankloppen bij Numentum?

Beelddenkers op het werk ervaren een aantal specifieke problemen. Ook al is de werkomgeving compleet anders, de essentie van de uitdaging blijft dezelfde.

Zoals het verhaal van Pieter die bij Saskia aanklopte met volgende klantvraag:

“Hoe leg ik mijn collega’s uit dat ik problemen analyseer door een proces als geheel te bekijken in plaats van enkel de probleemstappen?“


Kan je me helpen om zaken minder complexer te maken?

Als ik een uitdaging of probleem zie, wil ik zoveel mogelijk informatie verzamelen.
Ik vind het belangrijk dat ik het probleem in het groter geheel kan onderzoeken:

  • Waar loopt het fout?
  • Welke processen gaan hieraan vooraf?
  • Wat is het resultaat van het proces zonder dit probleem?
  • Wie is hierbij betrokken?
  • Hoe hebben we dit eerder aangepakt?
  • Wanneer is het fout beginnen lopen?
  • Waarom werken we op deze manier?


Hierdoor ga je automatisch ook kijken naar:

  • De vorige stap in het proces
  • Het daaropvolgende onderdeel van het systeem


Resultaat:
Mijn collega’s hebben gelijk als ze zeggen dat ik het groot zie, maar ik ben het oneens met hen als ze beweren dat ik het hierdoor onnodig complex maak.



Ik erger me als anderen uitsluitend kijken naar het probleem zonder rekening te houden met het volledige proces omdat:

1) Een proces is een ondeelbaar geheel:

Ik vind het onlogisch om enkel het huidige probleem te onderzoeken en op te lossen.
Je gaat toch geen probleem oplossen zonder te controleren dat dit geen nieuw probleem creëert in de volgende processtap?

2) Uitgebreide voorbereiding voorkomt fouten

Het klopt dat als je het totaalbeeld opmaakt, je veel extra informatie meeneemt in je analyse. Hierdoor lijkt het alsof het veel ingewikkelder wordt.



Hoe kan ik mijn collega’s meenemen in deze manier van aanpakken?

Door het geheel te bekijken, verliezen we nu misschien wel tijd en maken we het probleem groter en mogelijk complexer.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we die tijd ruimschoots compenseren in de volgende stappen om de oplossing uit te werken.

  • Hoe kan ik dit eenvoudiger uitleggen aan mijn collega’s?
  • Op welke manier pak ik dit stap voor stap aan in plaats van alles ineens te presenteren?
  • Wat kan ik doen om de samenwerking te verbeteren?



Hoe kan advies voor beelddenkers op het werk je hierbij helpen?

Inzichten in het denken en werken van beelddenkers of gelijkaardige profielen kan je helpen om de situatie vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Dit levert je extra informatie op en dit is de basis om andere mogelijke manieren van samenwerken te ontdekken.


Deze 3 centrale thema’s maken het verschil:

1) Inzicht over de verschillen:

Deze informatie, leert je begrijpen wat er gebeurt in gesprekken.

  • Waarom jij en je collega’s elkaar niet begrijpen.
  • Welke reactie jullie bij elkaar uitlokken.


2) Je frustratie en emoties controleren:

Het begint bij jezelf: Dit is immers de enige wiens gedrag jij direct kan veranderen.

Zelf rustig kunnen blijven in plaats van je ergernis en frustraties te laten groeien in zo’n situatie, heeft een positieve invloed op de reactie van iedereen in je omgeving.


3) Mogelijkheden ontdekken:

Als je blijft reageren zoals je tot nu toe geleerd had om te reageren, blijven dezelfde problemen zich herhalen. Daar schiet niemand iets mee op.

Met praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan, ontdek je nieuwe manieren om deze uitdagingen aan te pakken en de samenwerking te verbeteren.



numentum klantvragen 3 tips om direct aan de slag te gaan complexer


Ben je op zoek naar de eerste praktische tips?

Dan wil ik je alvast doorverwijzen naar deze 3 artikelen op de blog:


1) Hoe groot is je probleemoplossend vermogen? Hoe pak je problemen aan?

Hier in het Westen leren we om een probleem stap voor stap aan te pakken, maar dit is niet de enige manier om problemen aan te pakken.

Beelddenkers zien eerst de oplossing en gaan daarna pas terug stappen van oplossing naar probleem om uit te zoeken hoe ze tot de oplossing kunnen komen.

Misverstanden ontstaan omdat collega’s onwetend zijn dat er verschillende manieren van aanpakken en probleemoplossend denken bestaan.

Lees het volledige artikel met tips


2) "Waarom-vraag?" beantwoorden met "Gewoon Daarom" veroorzaakt twijfel

De waarom-vraag is de favoriete vraag van elke beelddenker om inzicht te krijgen in een situatie.
Ze stellen deze vraag ook constant op het werk ook al zorgt dit voor irritatie en frustratie bij hun collega’s en leidinggevende.


Wees je als beelddenker bewust dat enkel een waarom-vraag in de juiste context en op het gepaste moment gesteld, voorkomt dat je gesprekspartners gepikeerd in de verdediging schieten.

Lees het volledige artikel met tips


3) Beter samenwerken met collega’s door bij het probleem te blijven

Elke beelddenker lost een probleem op door naar het totaalbeeld te kijken: Hierdoor wordt het logisch om de stappen ervoor en wat erop volgt, ook mee te nemen van bij de start.

Collega’s ervaren dit als het oplossingsproces complexer maken en vertragen; Waardoor de samenwerking en de communicatie stroever zal verlopen.

Lees het volledige artikel met tips


Wil je het minder complexer leren maken?

Stel je vraag via het contactformulier.




Wie is je begeleider in Numentum programma’s?

Saskia Smet begeleidt beelddenkers of multi talent leiders in bedrijfswereld.

Ze ondersteunt hen om structuur aan te brengen in hun hoofd en in hun activiteiten en dit vlot over te brengen naar medewerkers, klanten en leveranciers.

Persoonlijke groei en ontwikkeling verhoogt de efficiëntie en productiviteit van de groep en stimuleert verbindend samenwerken.

Sinds 2010 geeft ze advies en begeleiding voor beelddenkers op het werk en schrijft ze artikelen over beelddenken in de bedrijfswereld.

Saskia Smet Ik kijk breed en ver vooruit wat alles complexer maakt voor anderen



Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & LKoninckx


Ik kijk breed en ver vooruit wat alles complexer maakt voor anderen
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x