Hoe vermijd ik anderen te overladen met mijn kennis in een antwoord?

Waarom komen klanten aankloppen bij Numentum?

Beelddenkers op het werk worden geconfronteerd met een aantal specifieke problemen. Ook al is de werkomgeving totaal verschillend, de kern van de uitdagingen zijn dezelfde.

Zoals het verhaal van Douwe die bij Saskia aanklopte met volgende klantvraag:

“Hoe kan ik beter inschatten welke informatie ik vertel zonder mijn luisteraar te overladen met mijn antwoord en het contact te verliezen?“


Kan je me helpen om gesprekspartners minder te overladen met informatie?

Ik kom een oud-collega tegen die ik jaren niet meer gezien heb en krijg de vraag: “Hey Douwe langgeleden dat we elkaar spraken. Weet jij iets over de invloed van je persoonlijke voorkeuren in onderhandelingen?”

 

Op zo’n moment gaan er veel verschillende dingen door mijn hoofd:

1) Erkenning en gezien worden:

Hey wat leuk dat deze vraag aan mij gesteld wordt.

 

2) Informatie delen:
  • Waar zal ik beginnen?
  • Welke invalshoek ga ik belichten?
  • Wat kan ik vertellen dat mogelijk interessant is?
  • Hoe kan ik mijn inzichten tot de kern beperken?

 

 

Wat gebeurt er dan?

Aangezien dit onderwerp me mateloos boeit, wil ik zoveel mogelijk vertellen om mijn kennis met mijn oud-collega te delen.

Voor ik het weet, begin ik aan een lange monoloog. In al mijn enthousiasme overdonder ik de luisteraar met een complex verhaal omdat ik zoveel mogelijk kennis wil delen.

Ik vergeet mijn luisteraar te betrekken in het gesprek en verlies ik het contact. Vermits ze zich al snel overladen voelen door alle informatie haken mensen af. Ik verlies hierdoor de verbinding in het gesprek zonder dat ik het opmerk.


Resultaat:
Ik merk dat dezelfde situatie zich voordoet zowel op het werk als in de privésfeer, waardoor mensen minder snel geneigd zijn om me vragen te stellen. Vaak ervaren mensen dit doordrammen alsof ik hen wil overtuigen dat dit de enige juiste insteek is.

 

 

Het zou ontzettend fijn zijn om te leren hoe ik mijn kennis kan doseren.

  • Wat kan ik doen om het overdonderen van anderen te voorkomen?
  • Hoe kan ik mijn antwoorden beter doseren zonder hen te overladen met mijn kennis?
  • Op welke manier kan ik helpen zonder het gevoel te geven dat ik iets aan hen wil opdringen?


Hoe kan advies voor beelddenkers op de werkvloer je hierbij helpen?

Inzichten in het denken en werken van beelddenkers of gelijkaardige profielen helpen je om ervaringen vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken. Dit levert je extra informatie op. Het is de basis om andere mogelijke manieren van samenwerken te ontdekken.


Deze 3 centrale thema’s maken het verschil:

1) Inzicht over de verschillen:

Deze informatie, helpt je om te begrijpen wat er gebeurt.

Waarom jij en je collega’s elkaar niet begrijpen.

Welke reactie jullie bij elkaar uitlokken.


2) Je stress, frustratie en emoties controleren:

Het begint bij jezelf omdat dat de enige is wiens gedrag jij direct kan veranderen.

Zelf rustig kunnen blijven in plaats van je ergernis en frustraties te laten groeien in zo’n situatie, heeft en positieve invloed op de reactie van iedereen in je omgeving.


3) Mogelijkheden ontdekken:

Als je blijft reageren zoals je tot nu toe geleerd had om te reageren, blijven dezelfde problemen zich herhalen. Daar schiet niemand iets mee op.

Met praktische handvaten om zelf aan de slag te gaan, ontdek je nieuwe manieren om deze uitdagingen aan te pakken en de samenwerking te verbeteren.


Hoe vermijd ik anderen te overladen met mijn kennis als ik hen antwoord?


Ben je op zoek naar de eerste praktische tips?

Dan wil ik je alvast doorverwijzen naar deze 3 artikelen op de blog:


1) 7 tips om mijn aandacht in het gesprek te houden zonder af te wijken

Deze tips helpen jou om je aandacht bij het gesprek houden en te voorkomen dat je te ver gaat uitweiden. Als associatieve denkers kost het beelddenkers moeite om aandachtig te blijven.

  • Hoe blijf je bij het gespreksonderwerp als collega’s vragen om mee te denken?
  • Wat voorkomt dat jouw suggesties alle kanten opgaan waardoor de complexiteit in het gesprek toeneemt?

Lees het volledige artikel met tips


2) Wil je mij begrijpen of is luisteren doen alsof?

Om te luisteren naar een beelddenker heb je als luisteraar geduld en tijd nodig. 

Dit geldt ook omgekeerd: je kan als beelddenker deze technieken ook gebruiken om het contact te behouden en hen niet te overdonderen met je kennis. Ontdek hoe Nivea, oma en LSD je hierbij verder kunnen helpen en je informatie in gesprekken beter helpen doseren.

Lees het volledige artikel met tips


3) Waarom zou je bruggen bouwen op de werkvloer?

Waarom zou je willen investeren in het onderhouden van relaties?

Het kost tijd en vraagt moeite om naar elkaar te blijven luisteren.

  • Welk voordeel levert het op om in te zetten op verbinding in gesprekken?
  • Hoe draagt dit bij aan een efficiëntere manier van kennisdelen?

Lees het volledige artikel met tips


Wil je ontdekken hoe je het overladen met informatie kan voorkomen?

Stel je vraag via het contactformulier en Saskia komt persoonlijk bij je terug om je vragen te beantwoorden.




Wie is je begeleider in Numentum programma’s?

numentum Hoe vermijd ik anderen te overladen met mijn kennis als ik hen antwoord?

Saskia Smet begeleidt beelddenkers of multi talent leiders op de werkvloer.

Als een multi talent leider zijn beelddenkerstalenten gaat ontdekken via persoonlijke ontwikkeling dan:

  • heerst er veel rust en vertrouwen in de groep;
  • stimuleert dit het verbindend samenwerken;

Resultaat: Een verhoging van de efficiëntie en productiviteit van het team.

Sinds 2010 geeft ze advies en begeleiding voor beelddenkers op het werk en schrijft ze artikelen over beelddenken in de bedrijfswereld. Ze leert hen om structuur aan te brengen in hun hoofd en in hun activiteiten en dit vlot over te brengen naar medewerkers, klanten en leveranciers.


Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & L. Koninckx

Hoe vermijd ik anderen te overladen met mijn kennis in een antwoord?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x