Zijn beelddenkers verhalenvertellers door hun chaotische communicatie?

Straffe verhalenvertellers of slechte film?

Vraag je een beelddenker hoe de dag is geweest, dan krijg je een verhaal in geuren en kleuren. 

Met zijn fotografisch geheugen zal hij je tot in de kleinste details beschrijven hoe de ervaring is verlopen. Aan de hand van visual storytelling word je meegenomen in deze ervaring:

  • Verwacht geen chronologisch verloop op basis van de afspraken in hun agenda. Een beelddenker springt van de hak op de tak doorheen zijn belevingen van de dag.
  • Hij zal je vertellen over elke prikkel of beeld wat hem geraakt heeft. Dikwijls zijn dit details die andere mensen waarschijnlijk totaal ontgaan.
  • Het volledige scala van emoties passeert in het verhaal: Het ene moment vertelt hij laaiend enthousiast en het volgende moment is hij emotioneel diep geraakt door een gebeurtenis.

Het relaas kan alle kanten uitgaan en heeft verrassende wendingen. Het lijkt alsof je door een rasechte sprookjesverteller meegenomen wordt in een verhaal zonder te weten waar het naartoe gaat.

Een dag door de ogen van een beelddenker lijkt wel het scenario van een slechte film:

  • compleet onlogisch,
  • zonder enige samenhang of logica.


Wat gebeurt er op de werkvloer?

Een verhaal vol beelden en metaforen zorgt voor langdradige uiteenzettingen.

Dit gebeurt ook als een beelddenker onvoorbereid een update geeft van hun project. Dit soort vertelkunst zorgt  voor wrevel en onbegrip in werksituaties!

Op het werk verwachten je collega’s, leidinggevenden of medewerkers duidelijke boodschappen en instructies; Geen ellenlange uiteenzettingen vol beeldspraak en verschillende onderwerpen door elkaar besproken.

Gebeurt dit toch dan groeit de frustratie op de werkvloer:

  • De luisteraars horen een onverstaanbare boodschap.
  • De verhalenverteller zelf ervaart dat er niet naar hem geluisterd wordt.
  • Het wederzijds respect en vertrouwen neemt af.

Resultaat:
Onduidelijke boodschappen veroorzaken tijdverlies, inefficiënte en onproductieve samenwerking.


Waarom vertellen beelddenkers ongestructureerde verhalen?

Zolang er chaos in hun hoofd heerst, is er ook chaos in hun gesproken taal en ontbreekt elke vorm van logica en structuur in het geheel.

Nieuwsgierig en geduldig luisteren, kan je inzage geven in de processen die zich afspelen in het hoofd en de belevingswereld van een beelddenker:

  • Je zal versteld staan hoe ze niet alleen in hun verhaal maar ook in hun hoofd letterlijk van de hak op de tak springen.
  • Beelddenkers gebruiken al hun zintuigen waardoor ze een totaal beleving ervaren.


1) Tijd is ruimte

Ze hebben een andere beleving van het begrip tijd in vergelijking met rationele denkers.


Rationele denkers of begripsdenkers:

Deze profielen denken in klokkentijd waarbij alles wordt vastgelegd:

  • Afspraken zijn duidelijk gepland op datum en uur.
  • Elke afspraak gaat door op een vastgelegde plaats.


Visueel-ruimtelijke denkers of beelddenkers:

Deze profielen ervaren tijd als ruimte waarin alles zich op hetzelfde moment afspeelt.

In deze context wordt tijd een soort totaal beleving waarin alles op hetzelfde moment gebeurt.

Een beelddenker gaat volledig in de situatie op:

  • In deze ruimte gaat hetzelfde beeld over van de ene vorm in de andere.
  • Er is dus geen vroeger of later, voor en na omdat alles gelijktijdig verandert.


2) Verwerking van nieuwe informatie

Tegelijkertijd komt elke omgevingsprikkel ongefilterd binnen bij een beelddenker:

  • Prikkels en beelden die hun aandacht trekken tijdens het vertellen.
  • Nieuwe associatieve gedachten die ontstaan in hun brein tijdens het praten.

Ook deze nieuwe informatie dient verwerkt te worden door hun brein, ook al hebben ze niets te maken met de boodschap die ze nu vertellen.


Wat merkt een visueel-ruimtelijke denker of beelddenker?

Concreet betekent dit dat een beelddenker je iets probeert uit te leggen in taal, terwijl zijn brein totaal andere informatie aan het verwerken is. In een poging om het gesprek en de processen in hun brein op hetzelfde punt te brengen, zullen ze van de hak op de tak springen.

De verhalenverteller zelf voelt dat de luisteraars afhaken maar begrijpt niet waarom dit gebeurt.


Wat ervaren luisteraars?

De boodschap lijkt een en al chaos voor elke collega, medewerker of leidinggevende die naar deze beelddenker luistert. Toehoorders haken makkelijker af bij zo’n verwarde verhalen.

Realiseer je als toehoorder dat voor de beelddenker zelf, dit constant van de hak op de tak springen, een natuurlijke manier van zijn is. Het ontgaat hen volkomen dat andere mensen de logica van hun onuitgesproken gedachten moeilijk kunnen volgen.


numentum Zijn beelddenkers verhalenvertellers door hun chaotische communicatie? samenwerken


Welke opties heb je als luisteraar om duidelijkheid te krijgen?

Orde scheppen in hun hoofd zorgt voor een krachtige boodschap. 

Als jij onbevooroordeeld kan luisteren en nieuwsgierige vragen stellen, bewijs je hen en jezelf een grote dienst. Hiermee help jij een beelddenker om structuur in zijn gedachten aan te brengen.

Wat gebeurt er concreet:

  • Dat hij onderscheid gaat maken tussen hoofd- en bijzaken.
  • Het helpt om alle losse informatie en de gedachten in hun hoofd te ordenen.



5 Tips hoe je als collega kan helpen het gesprek vlotter te laten verlopen

Jouw nieuwsgierige vragen zijn van onschatbare waarde in dit proces.

Deze 5 tips helpen je om effectiever te communiceren als je een beelddenker wil helpen om zijn gedachten te structureren:

1) Luister om te begrijpen.

Je mag het proces in dit stadium niet sturen. Hoe gek het verhaal en de redenering lijkt, blijf onbevooroordeeld en nieuwsgierig.


2) Wees geduldig en neem je tijd.

Probeer het proces niet te versnellen door het zelf verder in te gaan invullen.

Elke poging van jou om het proces van structuur aanbrengen te versnellen, zal averechts werken. Bovendien is de kans groter dat cruciale elementen verloren gaan.


3) Stel je eigen oordeel.

In deze fase is belangrijk om eerst te begrijpen waar het over gaat zonder enige vorm van oordeel.


4) Vraag informatie ter verduidelijking.

Laat onduidelijke elementen toelichten met bijkomende informatie. Maar vermijdt om met gerichte vragen het verhaal in een bepaalde richting te sturen.


5) Herhaal de boodschap.

Vat samen in je eigen woorden wat je hebt gehoord en begrepen. Laat een beelddenker je corrigeren als wat je herhaalt niet is wat hij bedoelt.

Blijf extra vragen stellen totdat je de juiste context en kern van de boodschap vast hebt.


numentum Zijn beelddenkers verhalenvertellers door hun chaotische communicatie? structuur in je boodschap brengen

Hoe zorg je dat anderen aandachtig blijven luisteren als beelddenker?

Blijf rustig en vermijd om je ergernis en frustratie te laten toenemen. Hierdoor vergroot de kans dat je op het punt komt waar je emoties het van je overnemen en je in een onhoudbare situatie verzeild geraakt op het werk.

  • Niemand heeft baat bij jouw vertelkunst op het werk.
  • Elke keer je zo’n situatie weet te voorkomen, krijgt jouw zelfvertrouwen een flinke boost.

Nodig je collega’s uit om de bovenstaande tips toe te passen.

Je zal versteld staan welke positieve effecten dit heeft op de samenwerking en de rust in de groep. 

Ja, de boodschap van verhalenvertellers structureren kost in deze fase extra tijd, maar wees gerust in de volgende stap haal je die verloren tijd zo weer in.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 16 april 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 6 maart 2023.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum. Saskia kan je nog veel meer vertellen over het fotografisch geheugen van beelddenkers en de invloeden van je slechte vertelkunst in je dagelijkse activiteiten.


Saskia heeft zich gespecialiseerd in de begeleiding (advies en coachen) van beelddenkers op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers en hun werkomgeving.


Numentum waar verhalenvertellers thuiskomen

Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor je werken als jij jezelf kan accepteren zoals je bent. Als jij je extra kwaliteiten kan zien als een aanwinst in plaats van een handicap.

Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van t blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt.

Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten! Je bent veel meer dan een label.

Bovendien is iedere mens uniek. We zijn allemaal verschillend en enkel door ieders talenten samen te laten werken, gaan we sneller vooruit als groep!


Kijk gerust rond op de website voor meer verhalen en praktische tips:



Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify

6 maart 2023

Zijn beelddenkers verhalenvertellers door hun chaotische communicatie?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x