Beelddenker, hoe kan 1 beeld tekenen je oplossing kracht bij zetten?

Waar gaat dit voorstel over?

Chaos, zonder structuur en duidelijk een gebrek aan richting de typische manier van werken voor elke beelddenker of multi-getalenteerde bruggenbouwer.

Anders gezegd: Je bent een poosje op jezelf aan het werk geweest, zonder interactie met andere mensen. Op jouw manier heb je hard gewerkt aan je projecten en uitdagingen door aan allerlei zaken tegelijk en door elkaar gewerkt te hebben.

Als je daarna je idee of oplossing aan je collega’s of leidinggevende wil voorstellen, dan loopt het vaak mis. Zeker als jij ook nog eens je natuurlijke manier van praten gebruikt:

  • Jouw verhaal springt van de hak op de tak waardoor de omstanders al beginnen te lachen als je nog maar een paar zinnen hebt gezegd.
  • Mensen haken af omdat je meer in je hoofd bezig lijkt te zijn.
  • Je collega’s of leidinggevenden kunnen je redenering niet volgen.

Niemand wil naar je luisteren en jij voelt je onbegrepen.
Herkenbaar?


Wat gebeurt er op de werkvloer?

Stel dat jij en je collega’s naar een oplossing voor een gemeenschappelijk probleem of uitdaging zoeken.

Je ziet de oplossing. Maar je hebt de hulp van je medewerkers, collega’s of teamgenoten nodig om deze te kunnen realiseren.

  • Hoe krijg je dan je voorstel zo helder en duidelijk verwoord dat ze naar je willen luisteren?
  • Wat kan je doen zodat ze begrijpen waarover jij praat?
  • Op welke manier neem je hen mee zodat ze bereid zijn om je te helpen bij de uitwerking?


Hoe kan 1 beeld je helpen om je oplossing te verkopen?

Als je het niet kan tekenen,
dan is het nog niet duidelijk genoeg.


Het is belangrijk om de essentie van jouw oplossing eruit te halen. Deze kern boodschap staat centraal in jouw overzichtsbeeld.

Ik zie en hoor hierin 2 verschillende elementen:

  • Wat is de essentie van je oplossing of idee?
  • Het tekenen op zich en alle vooroordelen of vooronderstellingen die je hierbij kan hebben.


Eerste stap: wat is de essentie?

Omschrijf je kernidee of centrale boodschap met zo weinig mogelijk woorden.

Haal alle overbodige details weg. Je houdt enkel de kerngedachte over.

Wees gerust die details neem je wel mee als je start met het uit te werken! Maar als je je oplossing wil gaan verkopen, laat je deze bewust achterwege! Hou het simpel. Denk aan het KISS-principe.

Vragen die je mogelijk op weg zetten om een goed onderscheid te maken tussen de kern boodschap en overbodige details:

  • Wat is de kern van je oplossing of idee?
  • Welke elementen zijn noodzakelijk om de oplossing of het idee te kunnen zien?
  • Waar wil je dat anderen jou mee helpen?


1 beeld zegt meer dan 1000 woorden


Tweede stap: Tekenen met je hoofd, je handen en je interne criticus

Het tekenen van de oplossing of het overzichtsbeeld lijkt zo simpel.

Maar als ik dit zelf doe, krijg ik het gevoel dat mijn brein en handen compleet in de knoop geraken tot leedvermaak van mijn interne criticus:

  • Het brein heeft het lastig om de kern te pakken en er 1 eenvoudig beeld bij te verzinnen.
  • De handen willen aan de slag om zwierige lijnen te trekken en objecten te tekenen.
  • De innerlijke criticus, hakte er lustig op in: “Neen, dat moet je niet proberen, want dat lukt je toch nooit. Je ziet het beeld niet voor je, dus hoe wil je dan iets op papier zetten?”


Hoe verloopt dit proces eigenlijk?

Je bent veel langer aan het denken om de kern te pakken te krijgen.

Eens het beeld er is, is tekenen in de meeste gevallen kinderspel. Ook als jij jezelf de volgende extra beperking oplegt: “Teken de kern van je verhaal met zo weinig mogelijk lijnen.”

Het lijkt erop het denkwerk veel lastiger is dan tekenen zelf. Daar kruipt alle tijd in, nog voor je één lijn kan tekenen. Met denkwerk bedoel ik in dit geval: Het beeld van je oplossing concreet en duidelijk krijgen in je hoofd. De kern zonder overbodige details of te veel informatie.


Durf jij hiermee aan de slag te gaan?

Doe het gewoon. Zet je vooroordeel “Ik kan niet tekenen” even aan de kant.

Heb je een gesprek met je collega’s of teamgenoten? Durf het aan om een eenvoudige tekening te maken om je verhaal te vertellen.

Een eenvoudige tekening met een goed gekozen beeld, nodigt anderen uit om:

  • mee te denken;
  • het voorstel verder te ontwikkelen.

Gebruik je beeld als volwaardig onderdeel van je oplossingsvoorstel. Dit helpt je luisteraars om jouw redenering te volgen.


De imperfecte tekening.

Een perfecte tekening, ontmoedigt anderen om mee te denken.

Het plaatje is compleet dus niemand durft er nog iets aan te veranderen. In dit geval gaat het gesprek veel sneller gaan over de schoonheid van de tekening dan de inhoud van je voorstel!


Laat je niet ontmoedigen

Het vinden van het juiste overzichtsbeeld, vraagt tijd. Het proces naar de essentie, kost inspanning en moeite.

Wees je bewust dat eens je de kern van je verhaal te pakken hebt, je dit tijdverlies meer dan goed maakt. Hierdoor wordt de presentatie van je voorstel een fluitje van een cent.

Je kan met één beeld je medewerkers, collega’s, leidinggevenden of klanten jouw voorstel uitleggen. Ik kan je verzekeren dat er een hele andere dynamiek ontstaat en het vooral heel veel plezier te weeg brengt!


Eén overzichtsbeeld toont meer dan jij kan vertellen 

Samengevat: 1 beeld zet alles in beweging:

  • Je collega’s en medewerkers worden aan het denken gezet.
  • Het brengt gesprekken op gang.
  • Een beeld voorkomt miscommunicatie en misvattingen.

Jouw denkwerk om de essentie uit je oplossing of idee te halen, vraagt de meeste en moeite. Tekenen en presenteren aan de hand van een beeld, versnelt het proces en zorgt voor meer betrokkenheid van je luisteraars.

Begin klein! Weet dat oefening ook hier kunst baart.



De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren!


Heb je vragen bij 1 beeld tekenen of overzichtsbeeld?

Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 19 januari 2014. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 14 december 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

14 december 2020

Beelddenker, hoe kan 1 beeld tekenen je oplossing kracht bij zetten?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x