Zie je het nu nog niet? Het is eenvoudig, iedereen begrijpt dit direct.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: “Neen, ik zie het niet.”

In dit geval gaat het niet over het “letterlijk” kijken naar tv, een schilderij, … of wat dan ook.

Als een beelddenker of multi-getalenteerde bruggenbouwer dit zegt, dan bedoelt hij met deze opmerking iets totaal anders:

  • Het feit dat hij naar een proces staat te kijken zonder het verband met de context te snappen.
  • Een handleiding in de hand heeft zonder te begrijpen waarvoor dit product dient.
  • Uitleg krijgt over een systeem zonder te weten waarom het systeem gebruikt wordt.

Deze medewerker begrijpt niet waarover het gaat omdat de context ontbreekt om het geheel te zien
Anders gezegd:
Het is onduidelijk waar deze informatie hoort of deze kennis onderdeel van is.


Praktisch voorbeeld: naaien voor beginners

Jaren geleden zagen mijn dochter en ik in een stoffenwinkel tassen van tafelzeil met een leuke stofvoering om zelf te maken. De dame van de winkel zei “Dat is niet zo moeilijk om zelf te maken hoor mevrouw, als u stof koopt leveren we er een handleiding bij”.

Zelfs met een handleiding, zijn er momenten waarop je het niet onmiddellijk ziet.
Op een bepaald punt, zegt de instructie: binnenzak en buitenzak in elkaar steken met de goede kanten naar elkaar toe. De linten (voor de handvaten) speld je vast op 10 cm van de zijnaad.

Hoe doe je dit zodat de linten:

  • stevig vastzitten aan binnen- en buitenzak;
  • mooi verwerkt zijn tussen de buitenkant van de tas en de stofvoering;
  • en ze nergens op de verkeerde plek midden doorgestikt zullen worden?

Ik ga eerlijk bekennen, ik snapte deze instructie totaal niet.

Als beelddenker zie je het eindproduct, het beeld van de afgewerkte tas, vanaf het begin. En toch begreep ik niet hoe ik dit voor elkaar kon krijgen. Ik zag het gewoon niet.

Er zat niets anders op dan het letterlijk te gaan uitproberen:

  • Alle delen spelden en omkeren om te zien wat er dan gebeurde.
  • Blijven experimenteren tot ik de de correcte manier vond.


numentum beelddenken naaivoorbeeld zie je het


Waar kom je dit tegen op het werk?

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een nieuw softwareprogramma dat werkt met invulschermen.

De instructie: “Vul dit scherm in en daarna zet je deze informatie in dat scherm, …” geeft te weinig context voor een beelddenker om het proces te begrijpen.

  • Het zorgt ervoor dat je de velden gaat invullen zonder te weten waar je mee bezig bent.
  • Omdat de logica tussen het oude en nieuwe systeem hetzelfde lijkt, ga je voor jezelf een systeem ontwikkelen om zo goed mogelijk te kunnen werken. Helaas is in vele gevallen deze oplossing wel werkbaar, maar niet efficiënt omdat de logica en de voordelen van de nieuwe software hierdoor ongebruikt blijven.

Resultaat:

Zonder overzicht ga je domme fouten maken en gefrustreerd geraken door de manier van werken met dit nieuwe pakket.

Er ontbreken een aantal elementen om het geheel te zien. Het totaalbeeld zien, betekent: De logica begrijpen achter het nieuwe softwareprogramma. Denk aan informatie zoals:

  • Hoe is het systeem opgebouwd?
  • Welke informatie of invulschermen zijn onderling verbonden?
  • Waaraan is dit systeem nog gekoppeld om vooraf ingevulde parameters op te halen?
  • Wat gebeurt er in de stappen nadien met de informatie?
  • enz.

Voor alle duidelijkheid, dit heeft absoluut niets te maken met de techniek of technische opbouw van het programma op zich. Het gaat over de procesflow of stroom van de gegevens in het softwaresysteem.


Zie je het dan niet?

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker is altijd op zoek naar het overzicht. Je moet dus het volledige plaatje zien alvorens je aan een taak kan starten.

Het totaalbeeld wat alle informatie van een bepaalde situatie bevat zoals:

  • beginsituatie
  • eindresultaat
  • mogelijke interacties met andere processen
  • deelprocessen of onderdelen
  • problemen en hindernissen

Bij een stap voor stap veranderend proces, loop je stap voor stap doorheen het proces.

Voor een beelddenker is het geheel een simultaan veranderend systeem wat in één beweging vloeiend van het een in het ander overgaat.

  • Je ziet dus het eindresultaat als onderdeel van het totaalbeeld.
  • Eens je de oplossing ziet, ga je terug stappen van het eindpunt naar het begin. Jij zoekt naar de weg om van het eindresultaat terug naar de beginsituatie te geraken zodat je in actie kan komen.


numentum beelddenken zie je het niet overzichtsbeeld


Zonder context blijf je losse taken uitvoeren

  • Mis je het verband en de logica tussen de verschillende stappen, dan volg je blindelings de instructies zonder te weten waarmee je bezig bent. Je voert een reeks losse handelingen uit zonder samenhang.
  • Het lijkt op een mechanisch proces wat stap voor stap uitgevoerd wordt zonder na te denken of het klopt. Je voert het gewoon uit zonder op de samenhang te letten of ergens over na te denken.

Je werkt immers aan een taak die geen enkel verband heeft met een andere activiteit. Je zal makkelijker een stap overslaan of twee stappen omwisselen zonder het te beseffen.


Met context loopt het proces gesmeerd

Zie je het?
Maakt een wereld van verschil.

  • Zodra je de logica achter de verschillende stappen in een proces begrijpt, treedt een vorm van automatisatie op in je brein. Het gaat vanzelf, blindelings en je vergeet het nooit meer.
  • Je ziet al snel waar het proces nog te vereenvoudigen is en efficiënter te maken valt.


Waarom is de context zien cruciaal?

Ervaring uit de praktijk leert dat het zeker voor beelddenkers heel belangrijk is om de logische samenhang achter iets te zien en te begrijpen, willen ze iets onthouden.

Ze combineren in dat geval blijkbaar onbewust een “beeld” met een handeling.

Dit “beeld” hoeft geen foto te zijn, het kan gewoon een totaalbeeld, een persoonlijk inzicht of een associatie zijn met deze handeling. Op deze manier wordt elke nieuwe informatie op de juiste plaats in hun brein gekoppeld.


Ben je een beelddenker?

Zonder context of overzichtsbeeld van de situatie is starten aan een taak of project lastig.

  • Als je het niet meer ziet of nog niet ziet, stop dan even.
  • Neem tijd om een methode te ontwikkelen om in elke situatie snel een overzichtsbeeld op te kunnen bouwen.
  • Het eindresultaat heb je als beelddenker meestal voor ogen, het beginstadium ook. De stappen ertussen vinden, is lastiger.

Heb je totaal geen idee of beeld van het eindproduct en ontbreekt alle informatie over het eindresultaat, dan heb je een probleem.

Een aantal keer inzoomen en weer uitzoomen op deze situatie kan je verder helpen. Precies zoals je met een telescoop gaat kijken:

  • Inzoomen op een detail zodat dat dit element duidelijk wordt.
  • Daarna weer uitzoomen zodat de totale situatie zichtbaar wordt.
  • Deze stappen herhalen, helpt je om de onderlinge verbanden te ontdekken.
  • Alle informatie die je zo verzamelt, helpen om een visuele voorstelling te maken.

Op andere momenten zal je moeten gaan experimenteren (denk aan het naaivoorbeeld):
Elke optie uitproberen, testen, evalueren, bijsturen en opnieuw testen. Je blijft dus zoeken en proberen tot je de oplossing gevonden hebt.


Is je collega of medewerker is beelddenker?

Als je als collega, leidinggevende, trainer, docent of coach iets aan een beelddenker wil uitleggen of aanleren, observeer en stel je oordeel even uit:

1) Een lastpost in de groep

Ziet een beelddenker het grotere geheel niet, dan is hij:

  • snel afgeleid en de draad kwijt;
  • Onaandachtig en met zijn gedachten elders;
  • hij stelt eindeloos waarom vragen.

2) Jouw indruk van de situatie

Het lijkt dat deze medewerker of deelnemer

  • afwezig is;
  • alles constant in vraag stelt of in twijfel wil trekken;
  • Bewust wil tegenwerken in plaats van samen te werken.

3) Niets is minder waar

In werkelijkheid is deze medewerker op zijn manier de ontbrekende informatie aan het zoeken om de situatieschets te maken. Zonder context of informatie in welk kader dit past, kunnen ze je niet volgen.

Soms krijg je een spervuur van op het eerste zicht volkomen irrelevante vragen. Mogelijk ervaar jij dit als een poging om jou te dwarsbomen.
Het is echter een manier om de ontbrekende informatie uit jouw antwoorden te halen om op deze wijze de logica in het geheel te zien.

Omdat veel mensen onbewust zijn van hun beelddenkersvoorkeur, beseffen ze zelf niet wat er hen overkomt. 


Wat gebeurt er op de werkvloer?

Als je gaat reageren vanuit jouw vooronderstelling, dan kom je nergens:

1) Kritiek op het stellen van vragen

Ga je opmerkingen maken over de vragen die hij stelt, dan zal hij zich persoonlijk aangevallen voelen.

2) Overtuigen om te volgen

Als je hen dwingt te volgen zonder de context duidelijk te maken, weet dat hij niets zal onthouden van wat je zegt omdat hij geen enkel aanknopingspunt heeft.

Gevolgen in beide gevallen

  • zijn zelfvertrouwen afnemen;
  • het wederzijds respect en vertrouwen verminderd;
  • samenwerken loopt stroever.

Hoe los je dit op?

Het volstaat om te starten met het schetsen van de context. Zo krijg en behoud je hun aandacht.

  • Begin met uitleg te geven over de situatie of het proces waarin dit onderdeel past.
  • Op deze manier zal de nieuwe kennis direct op de juiste plek in hun brein terechtkomen.


numentum beelddenken zie je het opdracht geven


Herkenbaar en zie je het niet?

Ben je beelddenker en wil je met je beelddenkerskwaliteiten aan de slag?

Met het bewust maken van een overzichtsbeeld, helpt in eerste instantie jezelf om de verbanden en connecties te zien. Het helpt jou om efficiënter en makkelijker te kunnen werken.

Er is echter meer: Datzelfde beeld kan je ook gebruiken om je leidinggevende, collega’s of medewerkers mee te laten kijken in jouw denkproces.

Jij kijkt en werkt immers door vanuit andere invalshoeken. Aangezien je collega's vanuit een ander hoek naar hetzelfde probleem kijken, zijn jouw oplossingen of voorstellen moeilijker om te begrijpen.

Leer hoe net die verschillen, jouw unieke kwaliteiten worden op je werk. Ontdek het door deel te nemen aan het Multi talent leider programma.




Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 26 juli 2012. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 16 juni 2025.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werkomgeving.

Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Wil je weten wat Saskia voor jou kan betekenen?

Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met Saskia te bespreken.


Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify

16 juni 2025

Zie je het nu nog niet? Het is eenvoudig, iedereen begrijpt dit direct.
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x