Jezelf leren verkopen waarom is dat zo belangrijk voor beelddenkers?

Je resultaten tonen

Als conceptuele denker of multi-getalenteerde bruggenbouwer kijk je verder dan de taak die je toegewezen is:

  • Je ziet immers nog andere mogelijkheden om het eindresultaat te verbeteren en wil deze ook meenemen.
  • Het maakt geen verschil of je nu in vast dienstverband werkt of als freelancer je diensten of producten aanbiedt.

Op deze manier ga je veel meer doen dan de oorspronkelijke opdracht die je kreeg maar hoe maak je dat zichtbaar voor iedereen in je omgeving? Hoe verkoop je jezelf in deze situatie? Op welke manier ga je jouw bijdrage aan het team laten zien?

Waarschijnlijk herken je jezelf wel in een of meerdere van de volgende types:

1) De vooruit-denker

Sommige mensen werken snel en gebruiken andere werkmethodes. Ze voeren naast hun gewone taken ook andere opdrachten uit:

  • Deze activiteiten staan nergens beschreven in hun takenpakket.
  • Dikwijls gaat het om extra vragen die niet in hun functiebeschrijving staan.

Het lijkt logisch om dit ook mee te pakken omdat hierdoor het eindresultaat verbetert.


2) De handige Harry of Henriëtte

Andere medewerkers krijgen extra opdrachten van een directeur of manager die niet hun directe baas is.

Denk bijvoorbeeld aan iemand die handig is in het verwerken van complexe informatie tot sprekende overzichten en grafieken.

Dit kan afgunst creëren omdat:

  • Het lijkt alsof ze meer leuke projecten krijgen.
  • Terwijl ze eenvoudige taken uit hun takenpakket, nooit 100% afleveren zoals het zou moeten.


3) De selfmade man of vrouw

Elke beelddenker is leergierig en blijft eeuwig student.
Het internet is een speeltuin met oneindige mogelijkheden om nieuwe kennis op te pikken. Het lijkt alsof ze zoals een spons alle informatie binnen hun interesses oppakken.

Deze medewerkers zie je zelden een langere periode gefocust op hetzelfde onderwerp. Het gebeurt frequent dat ze een opleiding starten maar niet afwerken.
Ze houden van combineren en samenvoegen. Dit passen ze ook toe op alle kennis en informatie die ze vergaren:

  • opleidingen of cursussen te volgen;
  • ervaring van de werkvloer;
  • informatie die ze zelf uitzoeken omdat het hen interesseert.

Aangezien hun interesses snel wijzigen, ontstaan uitzonderlijke combinaties. Hierdoor gaan ze steeds minder in de vakjes van de standaard classificatiesystemen op de werkvloer passen.


Hoe krijg je erkenning en waardering hiervoor?

Deze taken en activiteiten staan immers niet in je functieomschrijving.

Het zijn activiteiten die bijdragen aan de meerwaarde van het project maar zelden concreet vermeld staan in je opdracht als freelancer. Of in je taakomschrijving als medewerker.


Onderwaardering van je bijdrage

Een bedrijfscultuur van lineair of hokjes denken is nadelig voor deze profielen.

In zo’n omgeving verwacht de organisatie dat je alle diploma’s, certificaten, competenties of vaardigheden behaalt of ontwikkelt alvorens je kan doorgroeien naar het volgende niveau.

Resultaat:

Bij een beoordeling zullen deze medewerkers eerder lager ingeschat worden dan op hun echte meerwaarde beoordeeld te worden.

  • Andere medewerkers bezitten deze unieke en onverwachte combinatie aan kennis en ervaring niet zodat het moeilijk wordt om hier een duidelijke waarde op te plakken.
  • Het is onduidelijk welke extra meerwaarde deze medewerker aan een team of organisatie zal leveren.

Jammer voor het bedrijf en voor deze collega omdat hierdoor een aantal kwaliteiten miskend worden. Hierdoor zullen veel kansen en mogelijkheden verloren gaan.


numentum Jezelf leren verkopen waarom is dat zo belangrijk voor beelddenkers? presenteer je resultaat



Hoe verkoop je wat je doet in de praktijk?

1) De junior adviseur die het moeilijk had om door te groeien

Beelddenkers pikken veel op wat ze anderen zien doen. Ze leren door ervaring en houden van nieuwe uitdagingen. Het zijn zeer leergierige mensen als onderwerpen hen interesseren.
Ze leggen ook direct verbanden tussen nieuwe informatie en alle kennis en ervaring die ze al hebben, waardoor nieuwe manieren van werken en mogelijkheden ontstaan.

Resultaat:

Door alle kennis te combineren, zullen ze sneller zien waar een project fout kan lopen en wat een mogelijke oplossing zou zijn om dit te voorkomen. Dit is een competentie die je nodig hebt als senior adviseur.

Het zijn consultants waarvan je verwacht dat ze snel van junior adviseur doorgroeien naar senior level. Terwijl je merkt dat het mis loopt in organisaties die enkel standaardcriteria gebruiken om te beoordelen of een medewerker van junior naar senior mag overgaan:

  • Junior adviseurs starten in consulting bedrijven met het schrijven van de projectrapportages. Beelddenkers zijn hier zelden goed in.
  • Ze hebben veel meer moeite met administratieve taken zoals rapportages schrijven omdat dit voor hen geen natuurlijke talenten zijn.

Gevolg:

Deze junior adviseur zal trager doorgroeien als de beoordeling enkel gebaseerd wordt op het afvinken van de standaardcriteria; Zelfs al bezit hij de belangrijkste vaardigheden van een senior adviseur al wel.


2) Wat is de waarde van ervaring in vergelijking met certificaten?

De juiste diploma’s, getuigschriften en certificaten ontbreken, maar de ervaring en kennis is wel degelijk aanwezig. Het overkwam een van mijn klanten:

Als consultant met ettelijke jaren ervaring niet op een specifiek project geplaatst kunnen worden omdat je niet aan de standaard criteria voldoet.
In organisaties waar elk diploma, getuigschrift of certificaat een extra vinkje oplevert in het intern competentiesysteem, zorgt dit voor absurde situaties zoals deze.

Terwijl de kennis, zelfs veel uitgebreider dan gevraagd, aanwezig is, stelt dit probleem zich als de vereiste vaardigheden niet allemaal via de officiële weg behaald werden. Ook al is gelijkwaardig door ervaring moeilijker te beoordelen, het vinkjes systeem leidt tot situaties waar mogelijkheden verloren gaan:

1) Onderwaardering en demotivatie

Als er uitsluitend medewerkers aan klanten en projecten toegewezen worden op basis van het competentiesysteem, zal deze consultant ondergewaardeerd worden.

Hij komt in een lagere classificatie terecht wat een negatieve invloed heeft op zijn loon en de projecten waaraan hij zal mogen deelnemen.

2) Inkomsten mislopen

Werkt deze medewerker bij een klant, dan is deze uitermate tevreden:
De klant vraagt een junior profiel en krijgen een consultant met veel meer kennis en ervaring die echt het verschil maakt voor het project.

Zonde voor de medewerker want deze voelt zich door zijn eigen organisatie ondergewaardeerd en miskend. Daarnaast zal ook het consulting bedrijf hierdoor inkomsten mislopen!


3) De vooruitziende laboratoriumanalist

Bij routineanalyses vindt een analist regelmatig onbekende elementen in de analysegrafieken. De piek in de grafiek wordt als onbekend gerapporteerd waarmee het onderzoek is afgehandeld.

- Onbekenden identificeren

Stel dat we een aantal extra stappen doen zoals:

  • Alle resultaten van de verschillende analyses van dit product samenvoegen.
  • De grafieken vergelijken van de analysegrafieken uit de database

Het kost meer tijd en dus vallen deze activiteiten buiten de standaard processen.

- Extra service of dienst?

Zou dit extra inzichten opleveren om een aantal van de tot nu toe onbekende pieken of elementen in de analyserapporten toch te kunnen identificeren?

Wat als:

  • Sommige analisten systematisch meer onderzoek doen dan datgene wat gerapporteerd moet worden.
  • Hierdoor worden ze geoefend om sneller trends en patronen te herkennen waardoor ze in toekomstige analyses meer nieuwe onbekende elementen kunnen identificeren. 
  • Dit zeer waardevolle informatie is voor de klant indien het gaat om de analyse van nieuwe producten. Informatie waarvoor de klant extra wil betalen?

- Mogelijkheden voor de klant en de medewerker

Het bedrijf laat kansen liggen door hier geen kosten-baten evaluatie van te maken:

  • Het kan voor een aantal analisten een uitdagende aanvulling zijn op hun standaard taken pakket en extra uitdaging waardoor ze langer gemotiveerd blijven.
  • Daarnaast kan het ook mogelijkheden bieden voor het ontwikkelen van nieuwe diensten of extra services voor hun klanten.
Gevolgen

Verlies op verschillende vlakken waardoor het bedrijf, de medewerker en de klant opportuniteiten verliezen.


4) De plantrekker

Start je als multi-getalenteerde bruggenbouwer een opdracht of nieuwe functie met een vage functieomschrijving dan geniet je van de vrijheid en ruimte die je dit geeft:

  • Jij trekt jezelf immers in elke situatie uit de slag.
  • Het project zal slagen, jij zal er immers alles aan doen om dit realiseren.

Hierdoor zal de kans veel groter worden dat jij extra acties gaat ondernemen om het nog beter te maken: Nu je hier toch bezig bent, kan je het eindresultaat nog verbeteren als je een aantal kleine neventaken ineens meeneemt.

Anderzijds, zal het hierdoor nog moeilijker worden om op het eind van de samenwerking aan te duiden wat je impact en bijdrage aan het teamresultaat geweest is:
Er was immers niets concreet afgesproken.


numentum toon je werk jezelf leren verkopen


Hoe verkoop jij jezelf en je werk?

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt duidelijk dat de bijdrage van een beelddenker vaak onzichtbaar of minder duidelijk afgelijnd is. Daarom is het nodig om te leren hoe jij je werk zichtbaar kan maken.

Wil jij een duidelijk beeld hebben van je activiteiten en je realisaties, dan is het belangrijk om regelmatig bij te houden welke resultaten jij behaald hebt:

  • Zowel de taken die tot je normale takenpakket behoren, als alle extra zaken die je daarnaast afgewerkt hebt.
  • Ongeacht door wie deze opdrachten gevraagd werden.

Meten is weten

Je resultaten tonen, is niet de sterkste kant van beelddenkers omdat ze het zonde om hier hun kostbare tijd aan te verspillen. De tijd die ze hieraan moet besteden, kunnen ze voor veel zinvollere taken gebruiken dan administratie bij te houden of verslagen te schrijven. Ze wimpelen dit af met:

  • Waarom moet ik beschrijven wat ik doe of realiseer?
  • Dat ziet mijn leidinggevende of opdrachtgever toch?
  • Zij zien toch wat ik oplever en wat ik in mijn mars heb?

Voor een deel ziet je leidinggevende of je opdrachtgever dit inderdaad. Helaas zien ze lang niet alles!

De klassieke meetsystemen die we in organisaties gebruiken, zien maar een deel van het werk van een beelddenker. Veel van die extra resultaten vallen immers buiten de klassieke meet- en evaluatie punten.

Toch maken deze medewerkers echt het verschil en is hun bijdrage bijzonder waardevol!
Daarom moet je als multi talent leider zelf initiatief nemen om jouw bijdrage zichtbaar te maken.


7 redenen waarom je tijd wil maken om je resultaten zichtbaar te maken

Omdat je veel extra taken oplevert, kan dit ten koste gaan van activiteiten die je minder goed liggen:
Jij zal worden afgerekend op wat je niet afgewerkt hebt, terwijl je leidinggevende veel minder aandacht heeft voor wat je extra oplevert voor je collega's.

Waarom wil je als beelddenker jezelf leren verkopen?

1) Extra projecten:

Je wil meer van dit soort opdrachten als dit jouw passie is en je talenten doet schitteren.


2) Wat breng jij voor het team?

Zichtbaar maken wat jouw curciale bijdrage is aan de teamresultaten :

  • Waarvoor moet jij in dit team zitten?
  • Wat is jouw aandeel in het resultaat van het project?

Hierdoor maak je het concreet en duidelijk waarvoor projectleiders of klanten bij jou moeten zijn.


3) Wat is jouw meerwaarde?

Je (interne) klant is super tevreden, met de extra taken die je oppakt; Terwijl je eigen team geen meerwaarde ziet.

Hoe kan je dit op een andere manier vertalen naar het resultaat wat jouw team dient te behalen?


4) Wat doe jij als activiteiten?

Stel een duidelijke en specifieke taakomschrijving op als je taken afwijken van de klassieke rollen en profielen binnen de organisatie.

Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt ergernis en frustratie, zowel bij jezelf, je directe leidinggevende en je collega’s!


5) Bewuste keuzes maken

Door zelf regelmatig je activiteiten te evalueren, weet je of je profiel nog steeds in het team of de organisatie past. Het geeft je informatie om:

  • sneller bij te sturen als je je motivatie dreigt te verliezen;
  • vlugger te detecteren als er een onbalans is tussen je normale taken en je extra opdrachten.


6) Neem verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling

De reden waarom je bepaalde keuzes maakt om opleidingen te volgen of informatie op te zoeken die afwijken van het door het bedrijf voorop gestelde loopbaantraject.


7) Evaluaties voorbereiden

Als voorbereiding voor een beoordelingsgesprek, cv, portfolio, enz. 

Zonder voorbereiding heb je geen idee welke feiten en data je zou kunnen inbrengen. Je kan een en ander ter plekke samenvoegen, maar dat zal een chaotisch verhaal worden.

Door het systematisch op te volgen en goed voor te bereiden, heb je tijd om de informatie mooi te structureren. 



Waarom lijkt jezelf leren verkopen voor jouw tijdverlies?

3 oorzaken waardoor je geen tijd wil vrij maken om je resultaten te tonen:

1) Tijd- en energieverspilling

Dit weet ik toch en bovendien zien mijn leidinggevende en mijn opdrachtgevers dat toch ook?


2) Mouwvegerij of vleien

Opscheppen en promotie maken bij de baas over mijn resultaten, daar doe ik niet aan mee. Politieke spelletjes op het werk is niets voor mij. Ik doe gewoon mijn werk.


3) Geen extra administratie

Waarom moet ik dit wel administratief bijhouden en zichtbaar maken terwijl mijn collega’s dit niet hoeven doen?



Hoeveel ben je hierdoor al verloren?

Keer dit eens om: wat als jij jezelf niet verkoopt? Wat kost jou dit?

1) Promoties en projecten

Hoeveel promoties of uitdagende projecten wil je nog naar je collega’s laten gaan omdat jouw kwaliteiten onzichtbaar zijn?


2) Iemand anders gaat er met je werk vandoor

Hoe vaak gaat een collega met je idee of jouw werk aan de haal omdat jij geen enkele moeite doet om jouw resultaten in de kijker te zetten?


3) Slechte beoordeling

Welk voordeel levert het je om beoordeeld te worden op basis van de verkeerde meetresultaten, omdat de resultaten van je bijdrage onzichtbaar zijn?

Hoelang wil je jezelf nog blijven verdedigen door telkens opnieuw te moeten bewijzen wat je bijdraagt aan het teamresultaat?


Wil je werk maken om jezelf beter te positioneren?

Dan is deze dagworkshop een ideale start: Van kronkelpad naar kernzin: jouw carrière in één zin




Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 6 december 2016. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 25 augustus 2025.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Sinds 2010, deel ze via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Welke vragen heb je over jezelf leren verkopen?

Stel ze gerust of maak een kennismakingsafspraak. Saskia helpt je graag verder door ze persoonlijk te beantwoorden.

Wil je direct zelf aan de slag gaan? Kijk dan bij de gratis tips.


Tips om zelf mee aan de slag te gaan


Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay

25 augustus 2025

Jezelf leren verkopen waarom is dat zo belangrijk voor beelddenkers?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x