Als conceptuele denker of multi-getalenteerde bruggenbouwer kijk je verder dan de taak die je toegewezen is: Je ziet immers nog andere mogelijkheden om het eindresultaat te verbeteren en wil deze ook meenemen.
Het maakt geen verschil of je nu in vast dienstverband werkt of als freelancer je diensten of producten aanbiedt.
Waarschijnlijk herken je jezelf wel in een of meerdere van de volgende types:
Sommige mensen werken snel en gebruiken andere werkmethodes. Ze voeren naast hun gewone taken ook andere opdrachten uit:
Het lijkt logisch om dit ook mee te pakken omdat hierdoor het eindresultaat verbetert.
Andere medewerkers krijgen extra opdrachten van een directeur of manager die niet hun directe baas is.
Denk bijvoorbeeld aan iemand die handig is in het verwerken van complexe informatie tot sprekende overzichten en grafieken.
Dit kan afgunst creëren omdat:
Elke beelddenker is leergierig en blijft eeuwig student.
Het internet is een speeltuin met oneindige mogelijkheden om nieuwe kennis op te pikken. Het lijkt alsof ze zoals een spons alle informatie binnen hun interesses oppakken.
Deze medewerkers zie je zelden een langere periode gefocust op hetzelfde onderwerp. Het gebeurt frequent dat ze een opleiding starten maar niet afwerken.
Ze houden van combineren en samenvoegen. Dit passen ze ook toe op alle kennis en informatie die ze vergaren:
Aangezien hun interesses snel wijzigen, ontstaan uitzonderlijke combinaties. Hierdoor gaan ze steeds minder in de vakjes van de standaard classificatiesystemen op de werkvloer passen.
Deze taken en activiteiten staan immers niet in je functieomschrijving.
Het zijn activiteiten die bijdragen aan de meerwaarde van het project maar zelden concreet vermeld staan in je opdracht als freelancer. Of in je taakomschrijving als medewerker.
Een bedrijfscultuur van lineair of hokjes denken is nadelig voor deze profielen.
In zo’n omgeving verwacht de organisatie dat je alle diploma’s, certificaten, competenties of vaardigheden behaalt of ontwikkelt alvorens je kan doorgroeien naar het volgende niveau.
Resultaat:
Bij een beoordeling zullen deze medewerkers eerder lager ingeschat worden dan op hun echte meerwaarde beoordeeld te worden.
Andere medewerkers bezitten zo’n unieke en onverwachte combinatie aan kennis en ervaring niet zodat het moeilijk wordt om hier een duidelijke waarde op te plakken. Het is onduidelijk welke extra meerwaarde deze medewerker aan een team of organisatie zal leveren.
Jammer voor het bedrijf en voor deze collega omdat hierdoor een aantal kwaliteiten miskend worden. Hierdoor zullen veel kansen en mogelijkheden verloren gaan.
Beelddenkers pikken veel op wat ze anderen zien doen. Ze leren door ervaring en houden van nieuwe uitdagingen. Het zijn zeer leergierige mensen als gaat om onderwerpen die hen interesseren.
Ze leggen ook direct verbanden tussen alle kennis en ervaring waardoor nieuwe manieren van werken en mogelijkheden ontstaan.
Resultaat:
Door alle kennis te combineren, zullen ze sneller zien waar een project fout kan lopen en wat een mogelijke oplossing zou zijn om dit te voorkomen. Dit is een competentie die je nodig hebt als senior adviseur.
Het zijn dit type consultants waarvan je verwacht dat ze snel van junior adviseur doorgroeien naar senior level. Terwijl je merkt dat het mis loopt in organisaties die enkel standaardcriteria gebruiken om te beoordelen of een medewerker van junior naar senior mag overgaan:
Junior adviseurs starten in consulting bedrijven met het schrijven van de projectrapportages. Beelddenkers zijn hier zelden goed in. Ze hebben veel meer moeite met administratieve taken zoals rapportages schrijven omdat dit voor hen geen natuurlijke talenten zijn.
Gevolg:
Deze junior adviseur zal trager doorgroeien als de beoordeling enkel gebaseerd wordt op het afvinken van de standaardcriteria; Zelfs al bezit hij de belangrijkste vaardigheden van een senior adviseur al wel.
De juiste diploma’s, getuigschriften en certificaten ontbreken, maar de ervaring en kennis is wel degelijk aanwezig. Het overkwam een van mijn klanten:
Als consultant met ettelijke jaren ervaring niet op een specifiek project geplaatst kunnen worden omdat je niet aan de standaard criteria voldoet.
In organisaties waar elk diploma, getuigschrift of certificaat een extra vinkje oplevert in het intern competentiesysteem, zorgt dit voor absurde situaties zoals deze.
Terwijl de kennis, zelfs veel uitgebreider dan gevraagd, aanwezig is, stelt dit probleem zich als de vereiste vaardigheden niet allemaal via de officiële weg behaald werden. Ook al is gelijkwaardig door ervaring moeilijker te beoordelen, het vinkjes systeem leidt tot situaties waar mogelijkheden verloren gaan:
Als er uitsluitend medewerkers aan klanten en projecten toegewezen worden op basis van het competentiesysteem, zal deze consultant ondergewaardeerd worden.
Hij komt in een lagere classificatie terecht wat een negatieve invloed heeft op zijn loon en de projecten waaraan hij zal mogen deelnemen.
Werkt deze medewerker bij een klant, dan is deze uitermate tevreden.
De klant vraagt een junior profiel en krijgen een consultant met veel meer kennis en ervaring die echt het verschil maakt voor het project.
Zonde voor de medewerker want deze voelt zich door zijn eigen organisatie ondergewaardeerd en miskend. Daarnaast zal ook het consulting bedrijf hierdoor inkomsten mislopen!
Bij routineanalyses vindt een analist regelmatig onbekende elementen in de analysegrafieken. De piek in de grafiek wordt als onbekend gerapporteerd waarmee het onderzoek is afgehandeld.
Stel dat we een aantal extra stappen doen zoals:
Het kost meer tijd en dus vallen deze activiteiten buiten de standaard processen.
Zou dit extra inzichten opleveren om een aantal van de tot nu toe onbekende pieken of elementen in de analyserapporten toch te kunnen identificeren?
Wat als:
Het bedrijf laat kansen liggen door hier geen kosten-baten evaluatie van te maken:
Gevolgen
Verlies op verschillende vlakken waardoor het bedrijf, de medewerker en de klant opportuniteiten verliezen.
Start je als multi-getalenteerde bruggenbouwer een opdracht of nieuwe functie met een vage functieomschrijving dan geniet je van de vrijheid en ruimte die jou dit geeft:
Hierdoor zal de kans veel groter worden dat jij extra acties gaat ondernemen om het nog beter te maken: Nu je hier toch bezig bent, kan je het eindresultaat nog verbeteren als je een aantal kleine neventaken ineens meeneemt.
Anderzijds, zal het hierdoor nog moeilijker worden om op het eind van de samenwerking aan te duiden wat jouw invloed en bijdrage aan het teamresultaat geweest is:
Welke extra’s jij hebt gedaan om dit te realiseren, er wass immers niets concreet afgesproken.
Uit bovenstaande voorbeelden blijkt duidelijk dat de bijdrage van een beelddenker vaak onzichtbaar of minder duidelijk afgelijnd is.
Hoe jezelf leren verkopen?
Wat kan je doen om je werk wel zichtbaar te maken?
Wil jij een duidelijk beeld hebben van je activiteiten en je realisaties, dan is het belangrijk om regelmatig bij te houden welke resultaten jij behaald hebt:
Je resultaten tonen, is niet de sterkste kant van beelddenkers omdat ze dit soort opvolging zonde van hun kostbare tijd vinden. De tijd die ze hieraan moet besteden, kunnen ze voor veel zinvollere taken gebruiken dan administratie bij te houden of verslagen te schrijven. Ze wimpelen dit af met:
Voor een deel ziet je leidinggevende of je opdrachtgever dit inderdaad. Helaas zien ze lang niet alles!
De klassieke meetsystemen die we in organisaties gebruiken, zien maar een deel van het werk van een beelddenker. Veel van die extra resultaten vallen immers buiten de klassieke meet- en evaluatie punten. Toch maken deze medewerkers echt het verschil en is hun bijdrage bijzonder waardevol!
Daarom moet je als multi talent leider zelf initiatief nemen om jouw bijdrage zichtbaar te maken. Door je afwijkende aanpak en manier van werken, zijn je resultaten moeilijker te meten via de standaardmeetsystemen.
Omdat je veel extra taken oplevert, kan dit ten koste gaan van activiteiten die jou minder goed liggen:
Jij zal worden afgerekend op wat je niet afgewerkt hebt, terwijl je leidinggevende veel minder aandacht heeft voor wat je extra oplevert voor je collega's.
Waarom wil je als beelddenker jezelf leren verkopen?
Je wil meer van dit soort opdrachten als dit jouw passie is en je talenten doet schitteren.
Zichtbaar maken wat jouw curciale bijdrage is aan de teamresultaten :
Hierdoor maak je het concreet en duidelijk waarvoor projectleiders of klanten bij jou moeten zijn.
Je (interne) klant is super tevreden, met de extra taken die jou gevraagd werden.
Terwijl je eigen team geen meerwaarde ziet.
Hoe kan je dit op een andere manier vertalen naar het resultaat wat jouw team dient te behalen?
Stel een duidelijke en specifieke taakomschrijving op als jouw taken afwijken van de klassieke rollen en profielen binnen de organisatie.
Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt ergernis en frustratie, zowel bij jezelf, je directe leidinggevende en je collega’s!
Door zelf regelmatig je activiteiten te evalueren, weet je of jouw profiel nog steeds in het team of de organisatie past. Het geeft je informatie om:
De reden waarom je bepaalde keuzes maakt om opleidingen te volgen of informatie op te zoeken die afwijken van het door het bedrijf voorop gestelde loopbaantraject.
Als voorbereiding voor een beoordelingsgesprek, cv, portfolio, …
Zonder voorbereiding heb je geen idee welke feiten en data je zou kunnen inbrengen. Je kan een en ander ter plekke samenvoegen, maar dat zal een chaotisch verhaal worden.
Door het systematisch op te volgen en goed voor te bereiden, heb je tijd om de informatie mooi te structureren.
3 oorzaken waardoor je geen tijd wil vrij maken om je resultaten te tonen:
Dit weet ik toch en bovendien zien mijn leidinggevende en mijn opdrachtgevers dat toch ook?
Opscheppen en promotie maken bij je baas over je resultaten daar doe je niet aan mee. Politieke spelletjes op het werk is niets voor jou, jij doet gewoon je werk.
Waarom moet jij dit wel administratief bijhouden en apart presenteren terwijl de taken van je collega’s direct zichtbaar zijn?
Keer dit eens om: wat als jij jezelf niet verkoopt? Wat kost jou dit?
Hoeveel promoties of uitdagende projecten ga jij nog naar je collega’s laten gaan omdat jouw kwaliteiten onzichtbaar zijn?
Hoe vaak gaat een collega met het resultaat van jouw werk of een idee aan de haal omdat jij geen enkele moeite doet om jouw bijdrage in de kijker te zetten?
Welk voordeel levert het je om beoordeeld te worden op basis van de verkeerde meetresultaten, omdat de resultaten van je bijdrage onzichtbaar zijn?
Hoelang wil je jezelf nog blijven verdedigen door telkens opnieuw te moeten bewijzen wat jouw bijdrage is aan het resultaat van je team?
Stel ze gerust of maak een kennismakingsafspraak. Saskia helpt je graag verder door ze persoonlijk te beantwoorden.
Wil je direct zelf aan de slag gaan? Kijk dan bij de gratis tips.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Sinds 2010, deel ze via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!
Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!
Dit artikel verscheen voor het eerst op 6 december 2016. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 30 oktober 2023.
Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay
30 oktober 2023