Heb je er al eens bij stilgestaan waar alle kennis en ervaring in ons hoofd naartoe gaat? Hoe jij omgaat met nieuwe informatie?
Begripdsdenkers of lineaire denkers ordenen nieuwe kennis & informatie op een logische manier in hun brein.
Denk bijvoorbeeld aan de boeken in een bibliotheek. Hier klasseren we alle boeken volgens: genre - thema -auteur.
Elke keer zit er een bepaald systeem van ordenen achter. Zodra je het systeem herkent, kan iedereen verder bouwen op hetzelfde principe. Het wordt eenvoudig om de juiste informatie snel terg te vinden.
Beelddenkers zijn mensen met veel diverse en zeer uiteenlopende interesses. Ze halen inspiratie uit zowat alles wat ze zien, ruiken, voelen of horen. Het kan gaan om alledaagse dingen in hun directe omgeving, maar ook beelden trekken hun aandacht.
Dit zijn allemaal losse informatie elementen. Elk stukje kennis zet hun brein aan het werk:
Het antwoord op die vragen helpt een beelddenker om de kennis op de juiste plek op te slaan in hun hoofd. Elke beelddenker ontwikkelt een persoonlijk systeem om kennis te ordenen.
Als je naar dit type kennisverwerker kijkt, lijkt het erop dat ze elk element lukraak en ongeordend ergens in hun brein opslaan. Voor een buitenstaander lijkt dit complete chaos.
Onbewust volgt elke beelddenker wel een persoonlijke logica of systeem dat uniek is.
Je zou de vergelijking kunnen maken met het stockeren van documenten op een computer:
Stel dat je met je team voor de uitdaging staat om een product of dienst te verbeteren. Kies je dan voor:
De begripsdenkers in het team, zijn gewoon om stap voor stap te werken. Deze medewerkers gaan stapsgewijs verbeteringen aanbrengen aan een bestaand product of dienst.
Als je deze manier van verbeteringen inzet, krijg je aanpassingen aan het bestaand proces. Het zijn geen drastische veranderingen maar wijzigingen binnen hetzelfde kader.
Een beelddenker stelt het hele proces in vraag: “Waarom doen we dit op deze manier?”
Ze durven alle procesonderdelen in vraag te stellen bij het zoeken naar verbeteringen waardoor mogelijkheden om te verbeteren openliggen. Er bestaan geen dogma’s of beperkingen.
In een eerste fase zal een beelddenker veel waarom-vragen stellen om zoveel mogelijk informatie en inzichten van het probleem te verzamelen. Al deze kennis zal verwerkt worden in hun brein.
Daarna start het proces van associëren en combineren:
Ervaring en informatie die op het eerste zicht totaal niets met elkaar te maken heeft, kan door combineren tot een totaal nieuwe oplossing leiden. Het gevolg zijn ingrijpende of radicale wijzigingen of verbeteringen.
De meeste organisaties gebruiken processen en procedures die door de jaren heen uitvoering getest en gedocumenteerd zijn.
In sommige gevallen is het nodig om deze strikt te volgen.
Denk bijvoorbeeld aan de behandeling in een ziekenhuis zodat elke patiënt dezelfde verzorging krijgt, ongeacht wie de handeling uitvoert.
Het nadeel van strikt opgelegde processen is het mogelijk in stand houden van achterhaalde werkmethodes:
Beelddenkers stellen van nature altijd alles in vraag: Alles kan je verbeteren door het anders aan te pakken. Hierdoor vinden ze het moeilijk om met vastgelegde procedures en systemen te werken.
Het is niet goed om alle kennis continu in vraag te stellen. Waardoor je elke vorm van processen en procedures over boord gaat gooien!
Anderzijds is blijven vasthouden aan in het verleden ontwikkelde methodes ook onhoudbaar.
Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze 2 totaal verschillende benaderingswijzen om kennis te verzamelen. Enkel door elke methode als evenwaardig en waardevol te benaderen, ontstaat verandering.
Het is een EN/EN verhaal in plaats van een OF/OF verhaal.
Het is de combinatie van beide manieren van informatie verwerken, die doorbraken kan opleveren voor de vele uitdagingen waar bedrijven in de toekomst voorstaan.
Het omarmen van de diversiteit en combineren van de verschillende manieren van werken, gaat teams verder brengen dan het verplichten om uniform op dezelfde manier te werken en informatie te ordenen.
Kennis verwerken is een van de 7 stressfactoren waar beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s) aanvraag document.
Dit is het 4de artikel is in de reeks van de 7 stressfactoren voor beelddenkers of multi talent leiders op de werkplek. De links naar alle artikelen in de reeks vind je in het overzichtsdocument.
De volgende stressfactor in deze reeks (deel5) : manier om problemen aan te pakken
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia deelt via haar blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 2 juli 2013. Om deze publicatie up to date te houden, wordt ze regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 2 april 2024.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!
Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.
Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay
2 april 2024