Hoe waardevol is relaties onderhouden op het werk voor een beelddenker?

Hoe groot is jouw know-like-trust factor op het werk?

Deze quote van netwerk expert Bob Burg, geldt naar mijn gevoel niet alleen als het op netwerken aankomt maar kan je zo goed als in elke situatie toepassen.


“All things being equal, people do business with, and refer business to people they know, like and trust”

Bob Burg


vrije vertaling: Als alle onderdelen gelijkwaardig zijn, doen mensen zaken met en gaan ze ook makkelijker anderen doorverwijzen naar mensen die ze kennen, appreciëren en vertrouwen.


Wat is de know-like-trust factor?

De know like trust factor betekent dat mensen zaken willen doen of samen willen werken met mensen die:

  • Ze kennen en respecteren voor het werk dat ze leveren.
  • De collega waar ze zich goed bij voelen en graag mee samenwerken.
  • Iemand die te vertrouwen is.

De know-like-trust factor wordt vaak gebruikt in de marketing en sociale media context.

Een fijne samenwerking met collega’s is voor een belangrijk deel gebaseerd op goede relaties onderhouden op de werkvloer. Het opbouwen en onderhouden van relaties op het werk is cruciaal voor beelddenkers.


Waarom is goede relaties onderhouden op het werk zo belangrijk?

Vaak ontstaat stress en frustratie in teams omdat mensen een andere taal gebruiken.

Waar de ene heel kort en bondig zakelijke taal spreekt, zal de andere persoon heel verhalend en beeldend praten.

Daarnaast zal je merken, dat beide collega’s totaal verschillende woorden gebruiken: de taal of de woordenschat is anders!

Kort en zakelijk

Bij korte en zakelijke taal, hoor je resultaatgerichte termen zoals:

  • de kern van de zaak
  • cijfers en feiten
  • duidelijkheid


Beelden en metaforen

Een beelddenker die beeldende taal gebruikt, spreekt in beelden en metaforen; denk aan:

  • verhalen
  • experimenten en veranderen
  • zonder structuur wat zorgt voor een chaotische boodschap.

Je merkt dat dit veel meer zoeken en aftasten of experimenteren is dan duidelijk en concrete berichten. Het duurt langer voor deze collega tot de kern van de zaak komt. Tijd die de meeste collega’s meestal niet hebben waardoor ze vroegtijdig afhaken. Ze luisteren gewoon niet meer.


Woorden met meerdere definities

Bovendien geven wij mensen vaak verschillende definities aan dezelfde woorden waardoor de kans op misverstanden toeneemt. Omdat mensen verder gaan op wat ze veronderstellen dat de andere collega bedoelt, zorgt dit voor genoeg elementen om frustratie te veroorzaken.


Dit zijn allemaal factoren die het opbouwen van goede zakelijke relaties in de weg staan.

Beelddenkers ondervinden hier meer hinder van omdat ze diegene zijn die vooral beelden en metaforen gebruiken in gesprekken.


Impact van verschillende definities

Dit voorbeeld van een van mijn klanten, wil ik gebruiken om dit te verduidelijken.

Ideale baan = Crisismanager

Op het einde van een lang traject, omschreef deze klant zijn ideale job als “crisismanager”.

Ik begreep perfect welke job hij hiermee voor ogen had en waarom dit zijn ideale baan zou zijn.

Anderzijds, sloeg de schrik mij om het hart als hij me vertelde: “Ik ga een afspraak maken met onze personeelsdienst en aangeven dat ik graag wil dat dit mijn volgende carrière stap zal zijn: de functie van interne crisismanager.”

Geschrokken door mijn reactie, vroeg hij me wat er mis was.

Mijn antwoord en bezorgdheid formuleerde ik als volgt:

Als beelddenkers onder elkaar en omdat ik heel dit traject met je mee gestapt ben, begrijp ik heel goed wat deze term voor jou betekent; Wat jij met deze term bedoelt en hoe je deze functie ziet in het volledige bedrijf.

Ik vermoed als je dit op deze manier en zonder verder uitleg, gaat vertellen aan de personeel verantwoordelijke, je de functie gaat krijgen waar jij van gruwelt.
Mogelijk zijn er beter manieren om dit te verwoorden zodat iedereen onmiddellijk hetzelfde beeld of begrip heeft van deze rol.

Omdat er verschillende definities gegeven worden aan de functie van crisismanager, zal je dus duidelijk moeten uitleggen wat een functie als crisismanager voor jou betekent.


Wat betekent crisismanager voor deze klant?

Een functie die mensen samenbrengt om projecten die vastzitten over de verschillende afdelingen van een bedrijf, terug vlot te krijgen.

De complexe rol die niemand wil opnemen omdat er zoveel tegenstrijdige belangen meespelen:

  • Om mensen te verbinden, binnen en buiten de organisatie.
  • Door gesprekken op gang te brengen zodat er opnieuw mogelijkheden ontstaan.
  • Kortom de manager die het project terug op gang krijgt en alle teams aan boord houdt.


Hoe ziet hij deze rol?

  • De interne medewerker die erbij gehaald wordt als zich binnen het bedrijf problemen voordoen door conflicten tussen afdelingen en hun tegenstrijdige belangen.
  • De manager die gaat zoeken naar oplossingen van onderuit om te kijken hoe elke afdeling en het bedrijf efficiënter en effectievere kunnen gaan samenwerken.

Het gaat om het in kaart brengen van de complexe probleem situatie waardoor mogelijkheden ontstaan:
De optie die het grootste resultaat zal opleveren, is degene waar de belangen van de afdelingen verbonden zijn met de doelstellingen van het bedrijf.


numentum hoe waardevol is relaties onderhouden op het werk voor een beelddenker crisismanager


Wat is de klassieke definitie van een crisismanager?

  • De (externe) manager die gevraagd wordt om een bedrijf te reorganiseren met als doel de efficiëntie en de effectiviteit te verhogen.
  • Iemand die de verandering coördineert en doorvoert zoals door de directie beslist.
  • In veel gevallen ligt in dit geval de nadruk op de cijfers en veel minder op de medewerkers en samenwerking.


Wat veroorzaakt ergernis en frustratie?

Als voorondersteld wordt dat iedereen dezelfde definitie van hetzelfde woord gebruikt, is het resultaat altijd fout. 

  • Het is niet wat beide partijen verwachten omdat ze nalieten af te toetsen of ze hetzelfde begrepen.
  • Het onderlinge respect en vertrouwen neemt af omdat het resultaat van een opdracht of het antwoord op een vraag anders, is dan jij in gedachte had.

En dit geldt in beide richtingen ! Het is dus wederzijds.

Werkrelaties verzuren makkelijk door onbewuste communicatie misverstanden met je collega’s of leidinggevende.


Waarom hebben beelddenkers het moeilijker om relaties op te bouwen op het werk?

Deze medewerkers gebruiken van nature een taal die veel beelden en metaforen bevat. Hierdoor praten ze langer en wordt een gesprek sneller langdradig en wollig. Wat veroorzaak dit?

  • Collega’s krijgen vaak het gevoel dat een beelddenker een opdracht ingewikkelder wil maken dan ze is.
  • Beelddenkers lossen problemen op een andere manier op. Deze collega’s werken absoluut niet stap voor stap zoals gebruikelijk is.
  • Een beelddenker stelt veel vragen die niemand begrijpt of direct lijken verband te houden met de opdracht. Collega’s ervaren deze vragen als show- stoppers: een reden of excuus om alles vooruit te schuiven zonder actie te ondernemen.


Hoe zit het met je know-like-trust factor op het werk?

Al deze elementen laten jouw know-like-trust factor dalen zonder dat je er erg in hebt omdat:

  • collega’s je minder om raad komen vragen;
  • je minder uitgenodigd wordt om deel te nemen aan teams of projecten;
  • het vertrouwen in jou en de waardevolle inbreng die jij zou kunnen brengen voor de groep afneemt.

Hoe langer deze situatie aansleept, hoe meer jij geïsoleerd zal raken. Dit overkomt menig beelddenker, hoewel deze profielen een waardevolle bijdrage kunnen leveren in teams.


Zijn beelddenkers pioniers?

Veranderaars en vernieuwers zijn de pioniers in bedrijven en organisaties. Ze dagen de status quo uit en stellen alles in vraag. 

Als beelddenker sta je hier nooit bij stil omdat jij:

  • van nature alles in vraag stelt;
  • constant en overal naar oplossingen zoekt;
  • overal mogelijkheden ziet om iets te verbeteren.

Je bent dus een pionier en jij houdt van verandering.

Maar alle medewerkers zijn geen pioniers!
Er zijn collega’s die veranderingen lastig vinden en minder geneigd zijn om hier direct in mee te gaan. Net daarom is het onderhouden van goede relaties op de werkvloer belangrijk voor elke beelddenker!

Jouw briljante idee of vernieuwende oplossing is in jouw hoofd al kant en klaar. Dit is heel simpel.

Wees je bewust dat niet iedereen dezelfde mening of ervaring deelt!
Voor je collega’s of medewerkers is jouw voorstel op dat moment verre van duidelijk.

Zij ervaren jouw voorstel of oplossing als:

  • Een ingeving van het moment omdat ze niet weten welk traject je hebt afgelegd of wat je hebt samengebracht om tot deze oplossing te komen;
  • Risicovol en onzeker of dit realiseerbaar is omdat sommige elementen in je oplossing nog onduidelijk zijn;
  • Vermits jij alle opties zolang mogelijk wil openhouden en daardoor geen beste suggestie vooruitschuift, ontbreekt duidelijkheid over het te verwachtte resultaat.

Dit zijn logische reacties van collega’s met andere voorkeuren.

Als je in deze werkomgeving onbewust gaat pionieren en zonder rekening te houden met collega's met andere voorkeuren, gaat het wederzijds respect en vertrouwen afnemen. De samenwerking zal stroever verlopen op het werk en relaties verzuren.


numentum hoe waardevol is relaties onderhouden op het werk voor een beelddenker netwerken


Relaties opbouwen en netwerken op de werkplek

Hoe kan je zakelijke relaties onderhouden en communicatie problemen oplossen?

Wil je verbindend gaan samenwerken met je collega’s, medewerkers of klanten, dan is het noodzakelijk om aan je persoonlijke know-like-trust factor te gaan werken.

Begin met zelf acties te ondernemen om het vertrouwen op te bouwen. Dit kost tijd en kan je niet forceren of afdwingen! Hoewel geduld niet de sterkste factor is van de snel denkende beelddenker, is dit toch wat je zal nodig hebben.

De verschillende voorkeurstijlen hebben een effect op de onderlinge communicatie, de manier van werken en de behoeften die elke medewerker heeft om vlot te kunnen samenwerken. 

Alles begint bij jou: met het leren kennen van je persoonlijke stijl en handleiding.

Dit programma is de ideale start voor elke beelddenker die zijn talenten als verbinder wil verder ontwikkelen.




Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.

Met Numentum begeleidt ze beelddenkers in een werkomgeving.
Klanten krijgen inzicht in de verschillen en leren hoe ze de unieke beelddenkerskwaliteiten op een positieve manier en meerwaarde voor zichzelf en de werkgever kunnen gebruiken.

Als je geen rolmodellen of voorbeelden ziet, ontdek je nooit welke verschillende mogelijkheden er zijn om jouw unieke beelddenker talenten in te zetten op het werk.

Saskia Smet coaching en advies voor beelddenkers of multi talent leiders


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 1 dec 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 10 juni 2024.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!


Meer weten over relaties onderhouden op het werk voor beelddenkers?

Stel je vraag om de mogelijkheden met Saskia te bespreken.

 

Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify

10 juni 2024

Hoe waardevol is relaties onderhouden op het werk voor een beelddenker?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x