Deze quote van netwerk expert Bob Burg, geldt naar mijn gevoel niet alleen als het op netwerken aankomt maar kan je zo goed als in elke situatie toepassen.
“All things being equal, people do business with, and refer business to people they know, like and trust”
Bob Burg
vrije vertaling: Als alle onderdelen gelijkwaardig zijn, doen mensen zaken met en gaan ze ook makkelijker anderen doorverwijzen naar mensen die ze kennen, appreciëren en vertrouwen.
De know like trust factor betekent dat mensen zaken willen doen of samen willen werken met mensen die:
De know-like-trust factor wordt vaak gebruikt in de marketing en sociale media context.
Een fijne samenwerking met collega’s is voor een belangrijk deel gebaseerd op goede relaties onderhouden op de werkvloer. Het opbouwen en onderhouden van relaties op het werk is cruciaal voor beelddenkers.
Vaak ontstaat stress en frustratie in teams omdat mensen een andere taal gebruiken.
Waar de ene heel kort en bondig zakelijke taal spreekt, zal de andere persoon heel verhalend en beeldend praten.
Daarnaast zal je merken, dat beide collega’s totaal verschillende woorden gebruiken: de taal of de woordenschat is anders!
Bij korte en zakelijke taal, hoor je resultaatgerichte termen zoals:
Een beelddenker die beeldende taal gebruikt, spreekt in beelden en metaforen; denk aan:
Je merkt dat dit veel meer zoeken en aftasten of experimenteren is dan duidelijk en concrete berichten. Het duurt langer voor deze collega tot de kern van de zaak komt. Tijd die de meeste collega’s meestal niet hebben waardoor ze vroegtijdig afhaken. Ze luisteren gewoon niet meer.
Bovendien geven wij mensen vaak verschillende definities aan dezelfde woorden waardoor de kans op misverstanden toeneemt. Omdat mensen verder gaan op wat ze veronderstellen dat de andere collega bedoelt, zorgt dit voor genoeg elementen om frustratie te veroorzaken.
Dit zijn allemaal factoren die het opbouwen van goede zakelijke relaties in de weg staan.
Beelddenkers ondervinden hier meer hinder van omdat ze diegene zijn die vooral beelden en metaforen gebruiken in gesprekken.
Dit voorbeeld van een van mijn klanten, wil ik gebruiken om dit te verduidelijken.
Op het einde van een lang traject, omschreef deze klant zijn ideale job als “crisismanager”.
Ik begreep perfect welke job hij hiermee voor ogen had en waarom dit zijn ideale baan zou zijn.
Anderzijds, sloeg de schrik mij om het hart als hij me vertelde: “Ik ga een afspraak maken met onze personeelsdienst en aangeven dat ik graag wil dat dit mijn volgende carrière stap zal zijn: de functie van interne crisismanager.”
Geschrokken door mijn reactie, vroeg hij me wat er mis was.
Als beelddenkers onder elkaar en omdat ik heel dit traject met je mee gestapt ben, begrijp ik heel goed wat deze term voor jou betekent; Wat jij met deze term bedoelt en hoe je deze functie ziet in het volledige bedrijf.
Ik vermoed als je dit op deze manier en zonder verder uitleg, gaat vertellen aan de personeel verantwoordelijke, je de functie gaat krijgen waar jij van gruwelt.
Mogelijk zijn er beter manieren om dit te verwoorden zodat iedereen onmiddellijk hetzelfde beeld of begrip heeft van deze rol.
Omdat er verschillende definities gegeven worden aan de functie van crisismanager, zal je dus duidelijk moeten uitleggen wat een functie als crisismanager voor jou betekent.
Een functie die mensen samenbrengt om projecten die vastzitten over de verschillende afdelingen van een bedrijf, terug vlot te krijgen.
De complexe rol die niemand wil opnemen omdat er zoveel tegenstrijdige belangen meespelen:
Het gaat om het in kaart brengen van de complexe probleem situatie waardoor mogelijkheden ontstaan:
De optie die het grootste resultaat zal opleveren, is degene waar de belangen van de afdelingen verbonden zijn met de doelstellingen van het bedrijf.
Als voorondersteld wordt dat iedereen dezelfde definitie van hetzelfde woord gebruikt, is het resultaat altijd fout.
En dit geldt in beide richtingen ! Het is dus wederzijds.
Werkrelaties verzuren makkelijk door onbewuste communicatie misverstanden met je collega’s of leidinggevende.
Deze medewerkers gebruiken van nature een taal die veel beelden en metaforen bevat. Hierdoor praten ze langer en wordt een gesprek sneller langdradig en wollig. Wat veroorzaak dit?
Al deze elementen laten jouw know-like-trust factor dalen zonder dat je er erg in hebt omdat:
Hoe langer deze situatie aansleept, hoe meer jij geïsoleerd zal raken. Dit overkomt menig beelddenker, hoewel deze profielen een waardevolle bijdrage kunnen leveren in teams.
Veranderaars en vernieuwers zijn de pioniers in bedrijven en organisaties. Ze dagen de status quo uit en stellen alles in vraag.
Als beelddenker sta je hier nooit bij stil omdat jij:
Je bent dus een pionier en jij houdt van verandering.
Maar alle medewerkers zijn geen pioniers!
Er zijn collega’s die veranderingen lastig vinden en minder geneigd zijn om hier direct in mee te gaan. Net daarom is het onderhouden van goede relaties op de werkvloer belangrijk voor elke beelddenker!
Jouw briljante idee of vernieuwende oplossing is in jouw hoofd al kant en klaar. Dit is heel simpel.
Wees je bewust dat niet iedereen dezelfde mening of ervaring deelt!
Voor je collega’s of medewerkers is jouw voorstel op dat moment verre van duidelijk.
Zij ervaren jouw voorstel of oplossing als:
Dit zijn logische reacties van collega’s met andere voorkeuren.
Als je in deze werkomgeving onbewust gaat pionieren en zonder rekening te houden met collega's met andere voorkeuren, gaat het wederzijds respect en vertrouwen afnemen. De samenwerking zal stroever verlopen op het werk en relaties verzuren.
Hoe kan je zakelijke relaties onderhouden en communicatie problemen oplossen?
Wil je verbindend gaan samenwerken met je collega’s, medewerkers of klanten, dan is het noodzakelijk om aan je persoonlijke know-like-trust factor te gaan werken.
Begin met zelf acties te ondernemen om het vertrouwen op te bouwen. Dit kost tijd en kan je niet forceren of afdwingen! Hoewel geduld niet de sterkste factor is van de snel denkende beelddenker, is dit toch wat je zal nodig hebben.
De verschillende voorkeurstijlen hebben een effect op de onderlinge communicatie, de manier van werken en de behoeften die elke medewerker heeft om vlot te kunnen samenwerken.
Alles begint bij jou: met het leren kennen van je persoonlijke stijl en handleiding.
Dit programma is de ideale start voor elke beelddenker die zijn talenten als verbinder wil verder ontwikkelen.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Met Numentum begeleidt ze beelddenkers in een werkomgeving.
Klanten krijgen inzicht in de verschillen en leren hoe ze de unieke beelddenkerskwaliteiten op een positieve manier en meerwaarde voor zichzelf en de werkgever kunnen gebruiken.
Als je geen rolmodellen of voorbeelden ziet, ontdek je nooit welke verschillende mogelijkheden er zijn om jouw unieke beelddenker talenten in te zetten op het werk.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 1 dec 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 10 juni 2024.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!
Stel je vraag om de mogelijkheden met Saskia te bespreken.
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
10 juni 2024