Waardoor voel jij je onbegrepen als multi-getalenteerde bruggenbouwer?

De vraag verkeerd begrepen of de verkeerde vraag gesteld?

Je ziet ze wel eens passeren op sociale media:
Een scholier die de vraag compleet anders begrepen heeft maar op zijn manier wel met een briljante oplossing komt.

Het antwoord lijkt lachwekkend en absurd.
Meestal keurt de docent deze af zonder meer uitleg.

Terwijl het antwoord klopt, als je diezelfde opdracht op een andere manier leest. Vaak gaat het om een letterlijke of figuurlijke betekenis van woorden. Waardoor ze een verkeerde interpretatie van de situatie maken.

Stel dat je hier vanuit een andere hoek naar kijkt, dan getuigt het ook van bijzonder inzicht:

  • Deze scholier bezit de kwaliteit om vanuit een totaal andere invalshoek of perspectief te kunnen kijken naar dezelfde situatie.
  • Als hij deze kwaliteit verder zou gaan ontwikkelen, leert deze scholier om steeds in mogelijkheden te denken: Hij zal steeds meer op zoek gaan naar meerdere opties dan dat ene juiste antwoord wat iedereen verwacht. Uit deze opties kan de best passende gekozen worden.


numentum Waardoor voel jij je onbegrepen als multi-getalenteerde bruggenbouwer? schoolvoorbeelden


Waar gebeurt dit onbegrepen worden nog?

Gebeurt dit onbegrepen voelen, enkel op de schoolbanken?

Wel neen!
Het gebeurt frequenter dan we vermoeden, misschien herken je jezelf in een of vergelijkbare situaties van onderstaande voorbeelden:


Op het werk

Je geeft een opdracht aan een teamlid of medewerker. De persoon in kwestie knikt bevestigend. Hij heeft je begrepen en gaat aan het werk.

Een tijd later zie je deze persoon acties ondernemen die niets met jouw vraag te maken hebben, terwijl hij er wel aan werkt. Bij het opleveren van de taak blijkt, het resultaat totaal iets anders dan datgene wat jij verwachtte. Jouw vraag was dus duidelijk onbegrepen of verkeerd geïnterpreteerd.


In het gezin

Ik herinner me jaren geleden een gelijkaardig voorval op weg met mijn kinderen van de parking aan de ene kant van een drukke weg naar een speeltuin aan de andere kant van de rijbaan.

Ik gaf mijn zoon de toestemming om alleen te stappen op de voetgangersstrook op de parking tot aan het rode voetgangersverkeerslicht. Ik wist dat er een voetgangerslicht staat aan de rand van de weg dat op dat moment op rood stond.

Ik zie hem echter aanstalten maken gewoon de rijweg over te steken, terwijl het voetgangerslicht op rood stond en de auto’s aanstalten maakten om te vertrekken.
Toeterende auto’s. Ik kon hem nog net op tijd bij zijn arm van het zebrapad terug op het voetpad trekken.

Mijn eerste reactie was, boos worden tot ik aan zijn verschrikte gezicht merk dat er iets niet klopte. Dat er iets was wat ik niet gezien had.
Hij wees naar de middenberm. Al zijn aandacht was gericht op het rode voetgangerslicht op de middenberm tussen de 2 rijvakken in. Het licht aan de stoeprand stond inderdaad ook heel de tijd op rood, maar dit licht had hij totaal niet gezien.


numentum Waardoor voel jij je onbegrepen als multi-getalenteerde bruggenbouwer? verkeerslichten


Welke gevolgen heeft dit voor de betrokkenen?

Wat gebeurt er in beide voorbeelden?

  • Je kan boos worden. Je kan uitvliegen en foeteren dat hij beter naar je dient te luisteren, … dat hij nooit oplet. Niet weet waar hij mee bezig is enzovoort.
  • Boos worden, brengt niemand een stap vooruit. Integendeel er groeit frustratie aan beide kanten. Het creëert een verongelijkt gevoel en vooral een verlies van wederzijds vertrouwen.
  • Tijdens het gesprek wat volgt, zal elke partij meer dan waarschijnlijk zichzelf gaan verdedigen en gelijk willen halen. Terwijl iedereen een beetje gelijk heeft en ook een deel ongelijk.

Gevolgen voor elke partij:

Dit zorgt enkel voor verliezers, niemand wint hierbij.


Wat is de volgende stap om samen verder te kunnen?

Het is nodig om te erkennen dat :

  • je elkaar verkeerd begrepen hebt;
  • iedere partij deels gelijk en deels ongelijk had;
  • er meerdere beelden van dezelfde situatie naast elkaar bestaan.

Resultaat:

Op deze manier kan elke betrokkene iets leren uit deze situatie leren. Samen kan je naar oplossingen zoeken om deze misverstanden in de toekomst te voorkomen.


Hoe kan je onbegrepen voelen voorkomen?

  • Vertrek met een nieuwsgierige blik en kijk van hieruit naar de situatie.
  • Stel vragen en probeer te begrijpen wat er aan de hand is.
  • Aandachtig en geduldig luisteren is cruciaal.


Eerst begrijpen

Stephan Covey sprak jaren geleden in zijn boek “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” over eerst begrijpen alvorens begrepen te worden.

Anders gezegd:

  • Probeer eerst te begrijpen wat er aan de hand is zonder oordeel.
  • Daarna pas kan je een standpunt innemen.
  • Als het nodig mocht zijn, kan je jezelf en en je keuze verdedigen.

Besef dat er altijd elementen of zaken zijn die je mogelijk over het hoofd gezien hebt.
Dat jij vanuit één bepaalde hoek naar de situatie kijkt, terwijl er ook nog andere manieren mogelijk zijn.


Een drukke namiddag in Antwerpen …

Elke parkeerplaats in de straat is bezet. Een familie met kinderen en een kinderwagen is bezig om in te stappen in een geparkeerde auto. Het gezin neemt de tijd. Als laatste plooit vader de kinderwagen en stopt deze ook in de auto.

Ondertussen komt er een auto met een stel vrienden aangereden die geduldig wachten op de rijbaan tot de parkeerplaats van het gezin vrijkomt.

Opeens wil een andere auto in de straat zijn parkeerplaats verlaten. Onze vrienden maken plaats, zodat deze auto kan wegrijden. Op hetzelfde moment vertrekt de auto van het jonge gezin. De auto die aanstalten maakt om te vertrekken, rijdt weg en parkeert zich op de plaats van het jonge gezin.

Hierdoor ontstaat er een bitsige discussie met de wachtende vrienden. Ze beginnen de allochtone man uit te schelden en verwijten hem hun parkeerplaats in te pakken.

Tot een van de vrienden opmerkt dat de auto van de man voor een garage gestationeerd stond.
Mogelijk had hij zich daar tijdelijk gezet. Wachtend tot het jonge gezin was ingestapt, zodat hij de rijweg niet blokkeerde. Niemand van de vrienden had de andere auto zien toekomen. Hij stond daar ineens en mogelijk zelfs voor onze vrienden aankwamen.


Een misverstand is gauw gebeurd …

We zien of horen vaak slechts een kant van het verhaal. Terwijl er meerdere mogelijkheden zijn.

Multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers, zien vaak een andere optie dan de meest voor de hand liggende oplossing. Denk aan de voorbeelden hierboven.

Dit is een bijzondere kwaliteit die je verder kan ontwikkelen door:

  • Je kan jezelf dwingen om in elke situatie meerdere opties te zoeken. Als je dit systematisch op elk moment gaat toepassen, ontwikkel je deze kwaliteit steeds meer. Hoe meer je dit gaat oefenen, hoe makkelijker dit zal gaan.
  • Door jezelf te trainen om altijd meerdere opties te zoeken, zal je steeds bij elke uitdaging uit meerdere oplossingen de beste optie kunnen kiezen.
  • Stel dat je jezelf ook telkens in de schoenen van elke betrokken partij gaat zetten. Dan ga je nog meer informatie verzamelen waardoor je kijk op de situatie of probleemstelling verruimd.

Resultaat:

Je kan letterlijk meerdere opties vergelijken en evalueren waardoor je rekening houdt met de noden en behoeften van alle betrokken partijen.

Win/Win/Win denken – ofwel de beste mogelijke oplossing zoeken op basis van de behoeften van de verschillende betrokkenen – is het logische gevolg!


Wil je hier zelf bewuster mee aan de slag gaan?

Echt luisteren om te begrijpen alvorens in actie te schieten, levert inzichten en mogelijkheden. Het voorkomt dat jij de bal misslaat omdat je een totaal foute inschatting maakt van de situatie of andere jou niet begrijpen.

Het is de bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan ontwikkelen, die mogelijkheden creëert!

Als jij gehoord wordt als beelddenker, betekent dit dat anderen je zien en serieus nemen.
Jij wil ondanks je andere kijk op de situatie niets anders dan erkend worden voor de inzichten en informatie die je kan leveren voor de groep.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werkomgeving.

Daarnaast is community manager van Multi Talent Leider netwerk op het Multi Talent Leader Platform. Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!

Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 21 december 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 12 september 2022.


Geef je de voorkeur om eerst meer te lezen?

Neem dan een kijkje bij de gratis tips of alle andere artikelen op de blog.




Bron afbeeldingen: Numentum, Drawify & Pixabay


12 september 2022

Waardoor voel jij je onbegrepen als multi-getalenteerde bruggenbouwer?
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x