10 Tips om ontspannen te kunnen werken als beelddenker - Numentum

Behoefte om meer ontspannen te kunnen werken?

Deze 10 tips helpen jou gegarandeerd om de spanning te verminderen.

Ik nodig je uit om te gaan experimenteren. Zet kleine testprojecten of experimenten op in je dagelijks leven. Onderbreek je taken regelmatig met rustgevende activiteiten.

Experimenteer op rustige momenten zodat jij weet wat voor jou werkt als je in een stresssituatie belandt en onmiddellijk ontspanning nodig hebt.


10 Tips om ontspannen te werken

1) Werk aan 1 ding tegelijk

Hoewel multi-getalenteerde bruggenbouwers continu met verschillende zaken bezig zijn in hun hoofd, is dit niet de optimale manier om gefocust en vlot te kunnen werken. Hierdoor gaat je brein je aandacht permanent moeten veranderen tussen verschillende onderwerpen. Je verliest telkens tijd om na te kijken waar je gebleven was en de draad opnieuw op te pakken.

Als beelddenker is het lastig om uren geconcentreerd aan dezelfde opdracht te werken. Wat wel lukt, is om in korte focus periodes te werken. Bijvoorbeeld 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Herhaal dit steeds opnieuw. Dit wordt ook de Pomodoro methode genoemd. Jij kiest en test de tijdsperiode die voor jou werkt en positieve resultaten geeft.


2) Maak je werk leuk en uitdagend

Zorg dat je plezier of speel elementen kan inbouwen in jouw activiteiten. Zet kleine stapjes buiten je comfort-zone door elke keer iets nieuws te proberen. Hierdoor vergroot jij je kennis en zelfvertrouwen. Vier elke stap als een overwinning waar je trots op mag zijn.

Binnen je comfortzone zitten alle taken of activiteiten die bekend voor je zijn. Als je deze te lang doet, ervaar je dit als routine activiteiten. Voor een beelddenker betekent dit verveling, dus nog een extra stimulans om uit je comfortzone te stappen.


3) Durf ‘nee’ te zeggen

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer kan veel en is leergierig. Je hebt altijd interesse om nieuwe dingen te leren of te testen om anderen te helpen. Hierdoor verlies je vaak je eigen taken uit het oog waardoor je zelf in tijdnood komt.

Dit geldt vooral voor taken die je niet liggen zoals administratie, rapporten schrijven, projecten minutieus opvolgen, … Door overal altijd ja op te zeggen, help je de ander niet maar creëer vooral veel stress en frustratie voor jezelf. Dit zijn activiteiten die je van nature niet liggen en meer tijd kosten.

Ja zeggen, kan een uitvlucht zijn om niet met je eigen taken mee aan de slag te hoeven gaan. Dit is een vorm van uitstellen onder het voorwendsel dat je anderen helpt. Het gaat ten koste van jezelf zolang jij je eigen taken niet kan delegeren of doorschuiven naar anderen.


4) Kom 5 minuten te vroeg

Op tijd komen of je aan de afspraak houden, het is verre van de sterkste kant van beelddenkers. Door systematisch te vroeg te komen, zorg je dat je rustig tijd hebt om aan te komen. Je vermijdt om op het laatste nippertje gehaast en gestrest binnen te vallen in een vergadering.


5) Geniet van het moment

Vooruitdenken mag dan een unieke kwaliteit zijn voor beelddenkers. Jouw brein staat altijd aan en stopt nooit.

Als je geen aandacht hebt voor wat er nu in dit moment is, loop je jezelf constant voorbij. Stilstaan, genieten en gewoon even niets doen, zorgt voor rust en ontspanning.


ontspannen


6) Kies voor positief denken

Oplossingsgericht denken of mogelijkheden creëren kost beelddenkers geen moeite. Besef dat stap-voor-stap denkers niet even snel dezelfde mogelijkheden zien als beelddenkers. Ze hebben meestal meer tijd nodig om dezelfde oplossing te vinden.

Blijf positief en constructief mee naar oplossingen zoeken. Ook al lijken je collega’s je ideeën op dit moment nog onrealistisch te vinden.


7) Kom buiten

Frisse lucht geeft verse zuurstof aan je lichaam. Anderzijds, doet een verandering van omgeving ook je gedachten en focus wijzigen. Het verruimt je blikveld om te voorkomen dat jij in tunnelvisie belandt en blijft hangen.


8) Luister meer, praat minder

Geen gemakkelijke tip omdat ieder van ons graag zijn verhaal doet!

Als je praat herhaal je echter wat jij al weet. Wil je nieuwe inzichten en inspiratie opdoen? Begin dan te luisteren naar de verhalen van anderen en stel vragen.


9) Vergeet nooit te lachen

Neem het allemaal niet te serieus. Humor en een kwinkslag met respect voor de ander, breken het ijs. Het creëert een veilige omgeving. Samen lachen en plezier maken, zorgt voor verbondenheid en ontlaad de spanning.


10) Gebruik een ontspanningslijst

Welke activiteiten kunnen je in geval van stress, direct en onmiddellijk een gevoel van rust en ontspanning bezorgen?

Dit is uiteraard voor iedereen heel persoonlijk afhankelijk van jouw situatie en werkomgeving.

Het is slim om jouw persoonlijke lijst te maken van grote en kleinere activiteiten die jou een ontspannen gevoel geven. Begin vandaag en vul de lijst gaandeweg aan totdat je een persoonlijke top 5 kan selecteren van grote en kleine ontspanningsmomenten.

De grote activiteiten, plan je in je agenda. Start met wekelijks een of meerdere momenten in je agenda te plannen. Kijk en ervaar welk effect dit heeft en stuur bij waar nodig.

De persoonlijke top 5 van de kleine activiteiten hou je bij de hand voor stresssituaties. Op zo’n moment kan je even spieken op je lijst en onmiddellijk aan de slag gaan.


Durf jij kiezen voor meer ontspannen te werken?

Start met het opstellen van jouw persoonlijke lijstjes.
Begin klein, kijk wat er gebeurt en ontdek wat het je brengt.

Pas de tips aan zodat ze perfect aansluiten bij wat jou vooruit kan helpen.

Hulp nodig om als beelddenker meer balans te brengen in jouw leven?


Heb je hierbij vragen?

Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.




Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 2 maart 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 9 november 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & foto: Lisa Koninckx


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht..

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


9 november 2020

10 Tips om ontspannen te kunnen werken als beelddenker - Numentum
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x