Beelddenken of visueel-ruimtelijk denken is een manier om door middel van beeldinformatie naar de wereld om ons heen te kijken.
Beeldtaal of beelddenken is waarschijnlijk de eerste taal die elke mens leert.
Het is een vorm van denken in beelden. Andere beschrijvingen voor aanverwante denkstijlen zijn termen als:
Dit is een vorm van denken in taal.
Deze manier van denken wordt gezien als het tegenovergestelde aan beelddenken.
Bij begripsdenken vormen informatie en logica de basis voor het denkproces. Dit is een vorm van oorzaak en gevolg denken.
Dit kan ook gezien worden als het tegenovergestelde van beelddenken.
Beelddenken of begripsdenken zijn 2 verschillende manieren van denken die voorkomen op de werkvloer:
Dit leidt in een aantal gevallen tot misverstanden en ergernis omdat men het gevoel krijgt verschillende dingen na te streven. Terwijl in de meeste gevallen mensen hetzelfde willen realiseren op een ander manier.
Beelddenkers vinden het lastig om een onderscheid te maken tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis van een zin, een spreuk of een gezegde.
Omdat ze taal vaak letterlijk nemen, leidt dit meermaals tot hilarische taferelen. Op zo’n moment lijkt het wel alsof een beelddenker van een totaal andere planeet komt.
Als iemand in het relaas van zijn dag aan je vertelt:
“ Ik heb een half uur aan de bus staan schilderen. “
Kan dit voor verwarring zorgen bij een beelddenker die hiernaar luistert.
De onmogelijkheid om direct de juiste versie (letterlijke of figuurlijke zin) te onderscheiden, is opmerkelijk en meestal totaal onverwacht voor de omstaanders.
Het zijn immers de beelddenkers zelf die van nature veel verhalende elementen en metaforen in hun eigen boodschap verwerken:
Als ze onvoorbereid iets presenteren, krijg je zelden een korte en bondige boodschap!
Beelddenkers zijn mensen die denken in beelden en gebeurtenissen.
Nieuwe informatie wordt constant vergeleken met wat ze al kennen en weten. Zodra ze een verband ontdekken met de beschikbare informatie in hun brein, wordt de nieuwe informatie verwerkt en hierbij opgeslagen.
Kennis ordenen op basis van onderlinge verbanden is persoonsgebonden: Het resultaat is een unieke en chaotische verzameling van kennis en verbanden in het hoofd van elke beelddenker.
In tegenstelling tot taaldenkers die graag stap voor stap nieuwe informatie toevoegen. Omdat ze onderwerp per onderwerp opslaan ontstaat een logisch gestructureerde kennisdatabank in hun brein.
Beelddenken is een associatieve manier van denken.
Voor een beelddenker gebeurt alles tegelijkertijd dus op hetzelfde moment:
Elke situatie is een vloeiende beweging bijgevolg constant in verandering.
Dit komt heel verwarrend en chaotisch over voor een begripsdenker die gewoon is van stap voor stap of lineair te denken op basis van logica en feiten.
Beide denkstijlen lijken tegenpolen. Vandaar het gezegde dat de ene groep van Venus en de ander groep van Mars komt.
Begripsdenken | Beelddenken |
Tijd georiënteerd, kloktijd | Ruimtelijk georiënteerd, omgevingsbeeld |
Volgorde / Orde & regelmaat | Gelijktijdigheid / Chaos: |
Sequentieel stappenplan / Analytisch, feitelijk & stapsgewijs opbouwen | Overzichtsbeeld / Holistisch geheel, daarna pas ontrafelen in kleine stappen (soms zelfs van achter naar voren!) |
Vastleggen, structureren, ordenen in processen en procedures | Continu in evolutie en verandering: |
Leerstijl: | Leerstijl: |
Minder emotioneel beïnvloedbaar door de omstandigheden | Stemmingcgevoelig door omstandigheden (omgeving en personen) |
Systematisch ordenen | Thematisch verbinden |
Talig | Beelden & symbolen |
Kan een beelddenker vaardigheden aanleren die meer gericht zijn op begripsdenken?
Stel dat we planmatig werken als voorbeeld nemen aangezien dit voor de meeste beelddenkers geen natuurlijk talent is.
Is het voor beelddenkers mogelijke om planmatig te leren werken?
Natuurlijk kan dit. Maar dit zal niet vanzelf gaan.
Ook al is dit geen van mijn kwaliteiten, ik heb als beelddenker en ondernemer geleerd om een aantal zaken zoals bijvoorbeeld mijn administratie super goed te organiseren.
Het is wel op mijn manier, dus niet noodzakelijk dezelfde manier die een administratieve medewerker of boekhouder zou gebruiken.
De reden hiervoor is eenvoudig: Opvolging van betalingen, offertes en contracten, boekhouding en dergelijke activiteiten, zijn dingen waar ik helemaal niet blij van word.
Mijn privé administratie kan ik moeilijk aan iemand anders doorgeven. De administratieve taken van mijn bedrijf op termijn waarschijnlijk wel.
Ook in dit geval heb ik er alle voordeel aan om het eerst zelf georganiseerd te hebben:
Je kan maar iets efficiënt delegeren, als het proces op orde is en jij weet wat er nodig is.
Ik stel bij mezelf vast dat ik een duidelijke reden of doel nodig heb. Zonder doel blijf ik deze taken uitstellen en voor me uitschuiven.
In het geval van mijn administratie zal ik zien dat de stapels ongeordende documenten en papieren letterlijk beginnen groeien. Hoe langer dit aansleept, hoe groter mijn aversie en weerstand om eraan te beginnen.
Zodra ik voor mezelf heb beslist waarom ik deze klus wel wil aanpakken, schiet ik in actie.
Ja, alle begin is en blijft moeilijk!
Als ik achteraf merk hoe simpel ik dit kon oplossen met een eenvoudig proces of checklijst en alle extra tijd dat dit me oplevert, is de voldoening groot. Dat blijft de beste motivator om het vol te houden!
Net zoals voor het bijhouden van je agenda of werkplanning, geldt ook in dit geval hetzelfde aandachtspunt:
Kies de methode die bij je past!
Vermijd zoveel mogelijk om de werkmethodes van anderen klakkeloos over te nemen, als je vrij bent om je eigen manier van werken te kiezen.
Zit je in een werkomgeving en dien je je te houden aan bepaalde processen die voor iedereen gelden?
3 tips om de situatie werkbaar te maken:
Een beelddenker leert door ervaring:
Leer met vallen en opstaan wat werkt of niet werkt, betekent uittesten en experimenteren.
In het begin zal volhouden een flinke uitdaging zijn, hieraan ontkomt geen enkele beelddenker!
Doorbijten is de boodschap, wil je de vruchten van je acties kunnen plukken.
Alles wat niet behoort tot je natuurlijke talenten:
Je kan een beelddenkercoach of begeleider zoeken die je helpt om de vertaalslag te maken naar een manier die bij je past. Bijkomend voordeel is dat deze persoon je ook steeds opnieuw kan aanmoedigen of aansporen om vol te houden.
Alles begint met bewustwording en inzicht over de verschillen. Het Multi Talent Leider traject helpt elke beelddenker op weg naar betere prestaties op de werkvloer:
Dit artikel verscheen voor het eerst op 29 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 4 maart 2024.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Sinds 2010 deelt ze via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werkomgeving.
Daarnaast is community manager van het Multi Talent Leader Platform. (Dit is leer- en community platform van Numentum).
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!
Je bent veel meer dan een label en bovendien is iedere mens uniek.
We zijn allemaal verschillend en enkel door alle talenten samen te brengen gaan we sneller vooruit als team!
Maak een afspraak om je vraag telefonisch met Saskia te bespreken.
Ze gaat graag met je in gesprek om vrijblijvend de verschillende mogelijkheden te overlopen die jou het meest voordeel gaan opleveren.
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
4 maart 2024