Een copycat is persoon die het werk van anderen kopieert.
Er zijn mensen die het makkelijkst iets nieuws leren door af te kijken of the spieken. Daarna kopiëren ze wat ze zagen om het toe te passen in hun eigen omgeving.
Deze profielen lezen geen theoretische teksten of handleidingen om nieuwe activiteiten of taken onder de knie te krijgen.
Wat ze wel doen, is goed kijken hoe een collega of medewerker iets aanpakt. Daarna gaan deze mensen aan de slag met de nieuwe kennis. Direct toepassen is hun strategie.
Je kan dit omschreven als ervaringsleren.
Ervaringsleren is een manier van leren waarbij de deelnemers leren van ervaringen opgedaan in hun leef-en werksituatie en/of de inhoud van een opleiding zelf het materiaal levert om van te leren en mee te gaan experimenteren.
Je zou ook kunnen spreken van ervaringsgericht leren of experience-based learning.
Het is de favoriete leerstijl van multi-getalenteerde bruggenbouwers, visueel-ruimtelijke denkers, conceptuele denkers of beelddenkers.
Leren door te doen en te kunnen experimenteren, helpt beelddenkers vooruit. Naast het voorzien van de context, zijn dit 2 belangrijke elementen die cruciaal zijn in het leerproces waar men te weinig bij stil staat op de werkvloer.
Dat ervaringsgericht leren een handige manier is om praktische kennis en handvaardigheid op te doen, is duidelijk.
Hoe zit dat dan met minder tastbare competenties zoals soft skills of socio-emotionele vaardigheden? Zoals bijvoorbeeld de manier om een team of groep te leiden.
Stel dat jij als beelddenker, wil groeien als manager.
Als beelddenker is je natuurlijke leerstijl, ervaringsleren. Jij leert door het gedrag en de manier van reageren van anderen te kopiëren.
In dit geval is het logisch om deze strategie ook te gebruiken voor je persoonlijke ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan:
Concreet betekent dit dat je gaat kijken hoe je collega managers dit aanpakken en jij gaat hun management stijl kopiëren.
Helaas, dit geeft zelden positieve resultaten omdat de klassieke stijl van leiding geven jou niet past. Dit is immer niet jouw natuurlijke management stijl.
Ervaringsgericht leren en collega’s klakkeloos kopiëren, zorgt voor het omgekeerde resultaat als jij een beelddenkende leidinggevende bent!
Deze 4 punten zijn duidelijke richtingaanwijzers dat je jezelf verliest in een leiderschapsstijl dit niet bij je past:
De leiderschapsstijl van je collega’s of de aangeleerde technieken uit een management opleiding, klakkeloos kopiëren is zinloos.
Je kan het vergelijken met het aandoen van de té krappe jas van iemand anders.
Een beelddenken kan het klakkeloos kopiëren van de stijl van een collega of andere manager, als tactiek gebruiken om erkenning en waardering te krijgen.
Ironisch genoeg gebeurt net het omgekeerde:
Dit zorgt voor wantrouwen bij de medewerkers die nog meer op hun hoede gaan zijn.
Daarnaast creëer je hierdoor zowel bij je collega’s als je medewerkers onduidelijkheid en verwarring.
Door het combineren van deze verschillende managementstijlen, daalt je geloofwaardigheid waardoor je nooit het respect en vertrouwen zal krijgen.
De beelddenkers verkiezen ervaringsleren, maar zullen nooit iets klakkeloos overnemen. Er zijn een aantal extra stappen in zo’n leertraject waardoor de kopie altijd beter is dan het origineel!
De 4 stappen in het leerproces zijn:
Kijken hoe iemand anders deze taak of opdracht uitvoert.
Elke stap op dezelfde manier overnemen en vertalen naar jouw persoonlijke situatie.
Verbeteren van het geheel zodat het perfect aansluit bij jouw behoeften.
Het geleerde gaan gebruiken in je dagelijkse activiteiten.
Dit aanpassen aan je behoeften als het gaat om jouw persoonlijke managementstijl betekent:
Dat je bewust gaat stilstaan bij jouw persoonlijke waarden en normen, de manier waarop jij met je team of groep wil omgaan.
Je gaat zoeken naar een manier om de nieuw verworven inzichten te laten aansluiten bij je persoonlijke visie en waarden en niet omgekeerd !
Alles begint dus bij zelfkennis en het ontdekken van je persoonlijke stijl.
Het basistraject helpt je op weg in dit transformatie proces. De unieke combinatie van lesmateriaal waar je mee aan de slag gaat in je eigen tijd en de live sessies met Saskia, zorgen ervoor dat je stappen gaat zetten.
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers in een werk omgeving.
Daarnaast is community manager van Multi Talent Leider netwerk op het Multi Talent Leader Platform. Dit is leer- en community platform van Numentum om beelddenkers op het werk te verenigen.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in de extra beelddenkerskwaliteiten op de juiste manier te leren gebruiken!
Dit artikel verscheen voor het eerst op 22 jun 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 18 oktober 2021.
Maak een afspraak om telefonisch de mogelijkheden met een specialist beelddenken te bespreken. Saskia belt je op het afgesproken moment op.
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
18 oktober 2021