Hey multi-getalenteerde bruggenbouwer, kan jij afleiding weerstaan? 3 Praktische tips

Afleiding is kostelijk, zelfs als het onbewust gebeurd!

Hoewel multitasking en afleiding voor multi-getalenteerde bruggenbouwers een natuurlijke manier van werken lijkt, kost het veel. Je verspilt er je tijd maar ook je kostbare energie aan.

Elke afleiding zet je brein aan het werk om nieuwe verbindingen te creëren. Het is telkens opnieuw de start van je associatieve denkproces:

  • Je laat los waar je aan bezig was.
  • Het nieuwe vraagt al je aandacht.
  • Voor je dit kan afwerken, ben je door een nieuwe prikkel afgeleid.

Hyperlinks in je gedachten

Wanneer je snel iets wil opzoeken op internet voor de taak waar je nu aan werkt. Mij overkomt het regelmatig en misschien herken jij het ook wel. Als mijn brein in ‘associatieve modus’ staat, overkomt het mij regelmatig dat ik mezelf na 30 minuten afvraag wat ik aan het zoeken was. Met hoeveel van mijn kostbare tijd mijn brein ongevraagd en ongemerkt, aan de haal is gegaan.

Associatief denken?

Let wel, als beelddenker ben je een associatieve denker. Hierin zit jouw kracht. Het is de manier om nieuwe ideeën te ontdekken of tot innovatie doorbraken te komen.

Als je iets wenst af te werken, dan is het wenselijk om 100% gefocust te kunnen werken. Dit zijn periodes waarin je jezelf volledig afsluit van elke prikkel die je brein in de stand ‘associatief denken’ kan brengen.

Wat zorgt voor afleiding?

Elektronische gadgets, meldingen op je telefoon of computer, collega’s die een vraag komen stellen. Maar dus ook snel iets opzoeken op internet als je een artikel aan het schrijven bent.

Afwisseling werkt!

Wissel periodes van focus en opperste concentratie af met momenten dat je associatieve brein alle kanten mag en kan uitgaan. Dit hoort bij jou en dit heb je nodig om nieuwsgierig, gemotiveerd en alert te blijven!

Soms ga je onbewust zelf afleiding zoeken omdat taken en activiteiten je minder liggen. Ze ruiken naar routine of je hebt er een hekel aan.
Uitstellen en ze voor je uitschuiven, is geen oplossing. Het is enkel afstel omdat je deze zaken toch zal moeten afwerken!

Hoe pak je deze tegenstrijdigheid aan?

Ga met deze 3 tips experimenteren om te kijken en vooral te ervaren wat voor jou werkt. Pas ze aan zodat ze perfect aansluiten bij wat jij nodig hebt om optimaal te kunnen functioneren. Dit sluit perfect aan bij de specifieke leerstijl van beelddenkers.

1) Gun je brein rust

Het begint bij een goede nachtrust. Vaak is je brein nog behoorlijk actief door de laatste nieuwtjes op internet die binnenkomen via email, sociale media, … om direct in slaap te vallen. Elke prikkel die binnenkomt zet ons associatieve brein aan het werk!

Wat als je zou experimenteren met een soort voor het slapen gaan ritueel om te ontspannen?

Eindig de dag met een boek, een mediatie, een fijn gesprek, het overlopen van de positieve zaken van de voorbije dag, enz. Waardoor je met een rustig hoofd je bed in stapt en makkelijker inslaapt.

Op deze manier gun je je brein een periode om zichzelf te resetten zodat je ’s morgens fris bent om de dag met een leeg hoofd te beginnen.


afleiding


2) Routine verveeld

Routine – in alle mogelijke vormen – de meeste beelddenkers hebben er een broertje aan dood:

  • Steeds hetzelfde doen, wiegt je in slaap.
  • Doet jou je focus verliezen.
  • Laat jouw aandacht afnemen.

Het levert je echter flink wat extra tijd op als je terugkerende taken zou groeperen in plaats van ze elke keer apart te gaan uitvoeren.

Groepeer een aantal kleinere activiteiten op vaste momenten. Je laat ze samenkomen om dan in één keer alles af te werken.
Denk bijvoorbeeld aan je betalingen of administratie. Je verzamelt alle documenten op een bepaalde plek. 1 keer per week of per maand, handel je alles samen af.

Om te zorgen dat jij je focus behoudt en zo weinig mogelijk afleiding, combineer je dit met het gebruiken van technieken zoals de Pomodoro techniek.

Iedere persoon heeft een eigen tempo of combinatie van tijden om optimaal te kunnen functioneren: ga experimenteren voor jezelf welke tijd voor jou ideaal is om gefocust te werken.

Voor de ene persoon werken focus periodes van 25minuten en 5 minuten pauze. Dit is de klassieke Pomodoro tijd. Voor iemand anders mogen deze tijdperiodes langer of korter zijn.
Experimenteer en zie wat het je brengt. Evalueren en bijsturen kan altijd.


afleiding


3) Wat is je volgende stap?

Wat als de in je agenda voorziene tijd te kort is om je taak of project af te werken?

Alvorens je deze activiteit aan de kant schuift, is het slim om eerst de volgende stap of actie te bepalen en te noteren.

Doe dit consequent. Op dit moment is het eenvoudig om te weten wat de volgende actie is. Je zit immers helemaal in de flow van het project en weet je wat er nog nodig is. Dus alvorens te stoppen, noteer je de eerst volgende actie zo duidelijk mogelijk.

Als je dit nalaat en je wil een week later opnieuw starten, zal dit je extra tijd kosten:
Je moet immers opnieuw doorheen het volledige traject stappen om te kijken waar je gestopt was. Welke zaken al afgewerkt waren en wat nog niet.

Dit kost je niet alleen tijd, maar veroorzaakt bij de meeste beelddenkers ook een vorm van frustratie:
Dit project schiet niet op, in je hoofd zit je al veel verder, maar in praktijk blijkbaar niet, …

Dit ruikt ook naar ROUTINE!

Waardoor het associatieve brein van een multi-getalenteerde bruggenbouwer nog meer wil ontsnappen.


afleiding


Misschien heb je de neiging om toch verder te werken aan dit project ook als is de geplande tijd voorbij. En verkies je andere projecten aan de kant of achteruit te schuiven?

Niet doen!

Vermoedelijk gaat je aandacht na de vooropgestelde periode verslappen, waardoor je trager gaat werken omdat je brein dit als routine of herhaling gaat ervaren. Ook op deze manier verlies je onbewust en vooral ongewild veel tijd!
Noteer waar je geraakt bent en afwisselen met een andere taak, kan mogelijk een betere optie zijn op dit moment!


Afleiding en afwisseling houden jou in balans!

1) Wil je echter een aantal (routine) activiteiten afgewerkt krijgen, dan zorg je best voor afgebakende periodes in je agenda.

2) Wissel momenten van hyperfocus af met periodes waarin je associatieve brein alle mogelijkheden krijgt om zijn eigen logica en gevoel te volgen.

3) Reserveer genoeg tijd om helemaal tot rust te komen. Tijd voor jezelf!

Zowel afleiding als gefocust kunnen werken zijn belangrijk en nodig voor elke multi-getalenteerde bruggenbouwer. Hoe contradictorisch dit ook mag klinken. Ze hebben beiden een cruciale rol in de agenda en werkzaamheden van elke beelddenker.


Heb je hierbij vragen?

Je bent welkom. Neem contact op, ik help je graag verder.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.



Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 18 mei 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 16 november 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht..

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


16 november 2020

Hey multi-getalenteerde bruggenbouwer, kan jij afleiding weerstaan? 3 Praktische tips
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x